Undersøkelsen fra Consumer International (CI) viser at brukere kan ende opp med å betale fem til seks ganger mer enn andre for tilsvarende abonnement.
Ifølge undersøkelsen er alder den viktigste årsaken til diskrimineringen. De som er i aldersgruppen 29-49 år, betaler i snitt 65 prosent mer enn de som er mellom 19 og 29 år.
Forbrukerrådets stikkprøver bekrefter det samme. Norske brukere oppgir alt fra 55 kroner til 229 kroner i måneden for tjenesten Tinder Pluss, mens de betaler fra 135 kroner til 455 kroner for Tinder Platinum.
Les også: Lanserer ny funksjon: Slik trenger du aldri møte eksen igjen
Vil ha gjennomsiktighet
Men Forbrukerrådet skriver i en pressemelding at prisforskjellene i deres prøver ikke i like stor grad er knyttet til brukernes alder. Det er heller ikke tydelig hva som avgjør prisen.
Uansett, Forbrukerrådet etterlyser nå større gjennomsiktighet i hvordan selskaper setter prisene. Forbrukernes vaktbikkje ber myndighetene komme på banen for å undersøke om brukerne blir urettmessig diskriminert.
– Tinder opererer med en ugjennomsiktig prismodell og med svært store forskjeller. Her må selskapet som et minimum kunne forklare hvordan prisene blir fastsatt, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet i pressemeldingen.
– Økt bruk av personopplysninger og algoritmer gir selskaper store muligheter til å tilpasse basert på antatt betalingsvillighet. Dette er ikke nødvendigvis skadelig for forbrukere, men gjør det vanskelig å sammenligne priser og kan svekke konkurransen i markedet, fortsetter han, han
Les også: Emma Ellingsen matchet med superstjerne på eksklusiv dating-app
Manglende innsikt
Tinder har ifølge pressemeldingen tidligere innrømmet å skille på pris for brukere over og under 28 år. Forbrukerrådets stikkprøve går altså ikke god for det.
– Manglende innsikt gjør det vanskelig å fastslå hva som gjør at prisene varierer i så stor grad. Dette underbygger også behovet for at både forbrukere og tilsyn må få økt innsyn, sier Myrstad.
I undersøkelsen fra Consumers International oppgir tre av fire brukere at de ønsker mer informasjon om hvordan prisene fastsettes og hvordan personopplysninger brukes.
Forventninger
– Forbrukere har en rettmessig forventning om å kunne forstå hvordan informasjon om dem benyttes til å målrette tilbud og tilpasse priser. Dette er også en forutsetning for å kunne gjøre gode valg, og ikke minst velge bort dårlige tilbud, kommenterer Myrstad.
Forbrukerrådet har derfor oversendt rapporten til Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Diskriminerings- og likestillingsombudet. Rådet anbefaler økt innsyn i og tilsyn med prisdiskrimineringen.
Undersøkelsen av Tinder Pluss er gjennomført av Consumer International i samarbeid med Mozilla Foundation blant brukere i New Zealand, USA, Nederland, Sør-Korea, India og Brasil.