De siste to årene har regjeringen gjort minimale endringer på engangsavgiften for nye biler, fordi en har vært usikker på hvordan nye målemetoder for utslipp skulle slå ut.
I forslaget til statsbudsjett for 2020 legges engangavgiften om for å ta hensyn til den nye testmetodikken WLTP, som skal gi mer realistiske tall for forbruk og utslipp på nye biler.

Direktestudio: Nyheter fra statsbudsjettet 2020
Ifølge regjeringen gjøres endringene provenynøytrale. Det betyr at det i sum ikke skal hentes inn mer i avgifter, men at avgiftene tar hensyn til at de nye utslippstallene ikke er sammenlignbare med de gamle.
De nye reglene er som følger:
Vektavgift: Alle satser økes med 1,9 prosent
NOx-avgift: Satsen økes med 1,9 prosent til 74,53 kroner per mg/km
CO2-utslipp:
- Første 87 gram: 0 kroner
- Neste 31 gram: 773,91 kroner
- Neste 37 gram: 867,25 kroner
- Neste 70 gram: 2272,56
- Resten: 3625,17 kroner
- fradrag for utslipp under 87 g/km, gjelder ned til 50 g/ km og kun for kjøretøy med utslipp under 87 g/km: 792,95 kroner
- fradrag for utslipp under 50 g/km, gjelder kun kjøretøy med utslipp under 50 g/km: 932,92 kroner

350-kronersgrensen forsvinner ved netthandel - nå må du betale moms på alle forsendelser
Enorme individuelle forskjeller
Selv om endringene i avgifter i utgangspunktet er provenynøytrale, blir det store individuelle forskjeller.
En utregning fra Bilnytt.no, basert på tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV), viser at noen av markedets råeste sportsbiler kommer aller best ut med avgiftskutt på opp til 160.303 kroner, mens det er mange biler som mer eller mindre tilfeldig ser ut til å få betydelige avgiftsøkninger.
Ifølge Bilnytt er dette bilene som får mest nytte av de nye avgiftene:
Variant | CO2 NEDC | CO2 WLTP | Avgift i dag | Avgift 2020 | Diff kr. |
---|---|---|---|---|---|
BMW M2 Competition | 227 | 219 | 426 453 | 266 150 | -160 303 |
BMW M4 Cabrio | 232 | 228 | 499 891 | 347 367 | -152 524 |
BMW M4 Coupé | 227 | 223 | 431 233 | 280 111 | -151 122 |
Jaguar F-TYPE R 5,0 V8 S/C 550hk AWD aut | 249 | 247 | 548 744 | 404 399 | -144 345 |
Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk aut | 224 | 225 | 420 070 | 284 156 | -135 914 |
Audi R8 Performance 5,2 FSI V10 620hk q/s | 297 | 297 | 687 043 | 552 577 | -134 466 |
Jaguar F-TYPE SVR 5,0 V8 S/C 575hk AWD aut | 249 | 251 | 535 391 | 405 293 | -130 098 |
Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet S560 Cabriolet | 233 | 235 | 570 617 | 441 187 | -129 430 |
Mercedes-Benz S-klasse Coupe S560 Coupe 4Matic | 230 | 234 | 556 298 | 433 846 | -122 452 |
Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk aut | 224 | 229 | 424 674 | 303 349 | -121 325 |
Mercedes-Benz S-klasse S560 4MATIC | 225 | 230 | 530 916 | 411 607 | -119 309 |
Mercedes-Benz S-klasse S560 4MATIC Lang | 225 | 231 | 535 520 | 419 924 | -115 596 |
BMW M4 Coupé DKG | 213 | 217 | 387 972 | 273 145 | -114 827 |
BMW M2 Competition aut | 209 | 211 | 367 631 | 253 283 | -114 348 |
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet AMG AMG C 43 4MATIC aut | 218 | 225 | 454 813 | 341 310 | -113 503 |
BMW M4 Cabrio DKG | 215 | 221 | 445 738 | 333 848 | -111 890 |
BMW M5 | 246 | 253 | 566 057 | 454 667 | -111 390 |
Mercedes-Benz C-klasse Coupe AMG C 43 4MATIC aut | 212 | 217 | 402 409 | 291 481 | -110 928 |
Mercedes-Benz Maybach S 560 4MATIC | 234 | 241 | 606 678 | 496 058 | -110 620 |
Mercedes-Benz AMG GT C | 284 | 291 | 646 502 | 536 641 | -109 861 |
Audi RS5 Coupé 2,9 TFSI 450hk quattro aut | 206 | 209 | 382 188 | 274 447 | -107 741 |
BMW M8 Competition Cabriolet | 246 | 254 | 602 688 | 495 618 | -107 070 |
Mercedes-Benz AMG GT R | 284 | 292 | 634 990 | 528 536 | -106 454 |
Mercedes-Benz AMG GT C Roadster | 284 | 292 | 654 560 | 548 477 | -106 083 |
BMW 8-serie M850i xDrive Cabriolet | 228 | 237 | 537 608 | 432 928 | -104 680 |
BMW M8 Competition Coupé | 242 | 251 | 559 679 | 455 418 | -104 261 |
Audi RS5 Sportback 2,9 TFSI 450hk quattro aut | 206 | 212 | 407 513 | 307 070 | -100 443 |
Bilene som kommer best ut er biler som generelt har kommet godt ut av overgangen i testprosedyrene. Dette er motorer som har slitt med å «jukse» mye med gamle testprosedyrer, og som derfor straffes mindre når målemetoden endres.
BMW Norge opplyser til Nettavisen at de fortsatt finregner på endringene, men at oversikten til Bilnytt ser ut til å stemme ganske godt. De understreker at det ser ut til at det blir ganske store utslag på om det er automatisk eller manuell girkasse.
- Et viktig moment er vi lanserte BMW M2 Competition basert på WLTP-typegodkjenning i 2018 – inn i et avgiftssystem basert på NEDC. Da gikk den nesten 100.000,- opp i pris. Nå som avgiftsystemet er kalibrert for WLTP, så reduseres da også avgiftene, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Nettavisen.

Denne bilen er kronen på verket for BMW
Disse kommer dårligst ut
Ifølge Bilnytt er dette bilene som kommer dårligst ut av de nye avgiftene.
Variant | CO2 NEDC | CO2 WLTP | Avgift i dag | Avgift 2020 | Diff kr. |
---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz SLC AMG SLC AMG 43 | 186 | 274 | 280 891 | 450 500 | 169 609 |
Mercedes-Benz G-klasse G500 | 263 | 338 | 740 223 | 878 651 | 138 428 |
BMW X7 xDrive40i | 199 | 256 | 506 853 | 575 595 | 68 742 |
Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Guard aut | 194 | 249 | 424 546 | 483 672 | 59 126 |
Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Connecta aut | 194 | 248 | 424 546 | 480 047 | 55 501 |
Mercedes-Benz SLC SLC 200 aut | 151 | 208 | 160 278 | 210 117 | 49 839 |
Volkswagen Caravelle 2,0 TDI 150hk Highline L DSG | 168 | 224 | 316 414 | 357 595 | 41 181 |
Volkswagen Multivan 2,0 TDI 150hk Highline L DSG | 171 | 226 | 346 135 | 385 311 | 39 176 |
Mercedes-Benz SLC SLC 200 | 157 | 210 | 174 780 | 212 504 | 37 724 |
BMW X4 xDrive20d aut | 132 | 178 | 189 189 | 225 026 | 35 837 |
Mitsubishi L200 Double Cab Intense+ 2.3-150 DI-D Diffsp. aut | 206 | 254 | 468 108 | 503 488 | 35 380 |
Lexus RX 450h F Sport S | 134 | 179 | 269 161 | 303 144 | 33 983 |
BMW X3 xDrive20d aut | 133 | 178 | 189 657 | 222 680 | 33 023 |
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet C220d aut | 126 | 169 | 172 606 | 204 611 | 32 005 |
Lexus RX 450h Luxury | 134 | 178 | 269 161 | 300 872 | 31 711 |
Volkswagen Caravelle 2,0 TDI 150hk Highline K DSG | 170 | 222 | 324 947 | 356 100 | 31 153 |
Lexus RX 450h Executive | 134 | 176 | 269 161 | 296 327 | 27 166 |
Audi A6 Avant Sport 40 2,0 TDI 204hk | 118 | 162 | 163 220 | 189 500 | 26 280 |
Volkswagen Touran 1,5 TSI EVO 150hk Highline aut | 126 | 167 | 106 639 | 132 846 | 26 207 |
Lexus RX 450h Comfort | 132 | 173 | 263 622 | 289 509 | 25 887 |
Honda CR-V 2.0 iMMD Hybrid Elegance ADAS 4WD | 126 | 166 | 147 711 | 172 425 | 24 714 |
Volkswagen T-Roc 2,0 TDI 150hk Sport 4M aut | 134 | 176 | 124 017 | 148 427 | 24 410 |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 240hk 4M Highline aut | 162 | 209 | 264 017 | 287 050 | 23 033 |
Mercedes-Benz SLC SLC 180 aut | 142 | 185 | 133 819 | 156 288 | 22 469 |
Endrer ikke vrakpanten
- Vrakpantavgiften må ses i sammenheng med vrakpantordningen. Vrakpanten utbetales ved innlevering kjøretøy til behandlingsanlegg, og er ment å gi et økonomisk insentiv til å levere inn kasserte kjøretøy. Satsene fastsettes årlig av Stortinget. For mopeder og motorsykler er vrakpanten 500 kroner, og for lastebiler 5 000 kroner. For øvrige kjøretøy utbetales 3 000 kroner i vrakpant, melder Regjeringen.

Vi var skeptiske til elbilen, men én ting ble helt avgjørende
