De siste to årene har regjeringen gjort minimale endringer på engangsavgiften for nye biler, fordi en har vært usikker på hvordan nye målemetoder for utslipp skulle slå ut.

I forslaget til statsbudsjett for 2020 legges engangavgiften om for å ta hensyn til den nye testmetodikken WLTP, som skal gi mer realistiske tall for forbruk og utslipp på nye biler.

Ifølge regjeringen gjøres endringene provenynøytrale. Det betyr at det i sum ikke skal hentes inn mer i avgifter, men at avgiftene tar hensyn til at de nye utslippstallene ikke er sammenlignbare med de gamle.

De nye reglene er som følger:

Vektavgift: Alle satser økes med 1,9 prosent

NOx-avgift: Satsen økes med 1,9 prosent til 74,53 kroner per mg/km

CO2-utslipp:

  • Første 87 gram: 0 kroner
  • Neste 31 gram: 773,91 kroner
  • Neste 37 gram: 867,25 kroner
  • Neste 70 gram: 2272,56
  • Resten: 3625,17 kroner
  • fradrag for utslipp under 87 g/km, gjelder ned til 50 g/ km og kun for kjøretøy med utslipp under 87 g/km: 792,95 kroner
  • fradrag for utslipp under 50 g/km, gjelder kun kjøretøy med utslipp under 50 g/km: 932,92 kroner

Enorme individuelle forskjeller

Selv om endringene i avgifter i utgangspunktet er provenynøytrale, blir det store individuelle forskjeller.

En utregning fra Bilnytt.no, basert på tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV), viser at noen av markedets råeste sportsbiler kommer aller best ut med avgiftskutt på opp til 160.303 kroner, mens det er mange biler som mer eller mindre tilfeldig ser ut til å få betydelige avgiftsøkninger.

Du kan se full oversikt over hvordan nye avgifter rammer alle norske biler på avgiftskalkulatoren til Bilnytt.

Ifølge Bilnytt er dette bilene som får mest nytte av de nye avgiftene:

Variant CO2 NEDC CO2 WLTP Avgift i dag Avgift 2020 Diff kr.
BMW M2 Competition 227 219 426 453 266 150 -160 303
BMW M4 Cabrio 232 228 499 891 347 367 -152 524
BMW M4 Coupé 227 223 431 233 280 111 -151 122
Jaguar F-TYPE R 5,0 V8 S/C 550hk AWD aut 249 247 548 744 404 399 -144 345
Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk aut 224 225 420 070 284 156 -135 914
Audi R8 Performance 5,2 FSI V10 620hk q/s 297 297 687 043 552 577 -134 466
Jaguar F-TYPE SVR 5,0 V8 S/C 575hk AWD aut 249 251 535 391 405 293 -130 098
Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet S560 Cabriolet 233 235 570 617 441 187 -129 430
Mercedes-Benz S-klasse Coupe S560 Coupe 4Matic 230 234 556 298 433 846 -122 452
Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk aut 224 229 424 674 303 349 -121 325
Mercedes-Benz S-klasse S560 4MATIC 225 230 530 916 411 607 -119 309
Mercedes-Benz S-klasse S560 4MATIC Lang 225 231 535 520 419 924 -115 596
BMW M4 Coupé DKG 213 217 387 972 273 145 -114 827
BMW M2 Competition aut 209 211 367 631 253 283 -114 348
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet AMG AMG C 43 4MATIC aut 218 225 454 813 341 310 -113 503
BMW M4 Cabrio DKG 215 221 445 738 333 848 -111 890
BMW M5 246 253 566 057 454 667 -111 390
Mercedes-Benz C-klasse Coupe AMG C 43 4MATIC aut 212 217 402 409 291 481 -110 928
Mercedes-Benz Maybach S 560 4MATIC 234 241 606 678 496 058 -110 620
Mercedes-Benz AMG GT C 284 291 646 502 536 641 -109 861
Audi RS5 Coupé 2,9 TFSI 450hk quattro aut 206 209 382 188 274 447 -107 741
BMW M8 Competition Cabriolet 246 254 602 688 495 618 -107 070
Mercedes-Benz AMG GT R 284 292 634 990 528 536 -106 454
Mercedes-Benz AMG GT C Roadster 284 292 654 560 548 477 -106 083
BMW 8-serie M850i xDrive Cabriolet 228 237 537 608 432 928 -104 680
BMW M8 Competition Coupé 242 251 559 679 455 418 -104 261
Audi RS5 Sportback 2,9 TFSI 450hk quattro aut 206 212 407 513 307 070 -100 443

Bilene som kommer best ut er biler som generelt har kommet godt ut av overgangen i testprosedyrene. Dette er motorer som har slitt med å «jukse» mye med gamle testprosedyrer, og som derfor straffes mindre når målemetoden endres.

BMW Norge opplyser til Nettavisen at de fortsatt finregner på endringene, men at oversikten til Bilnytt ser ut til å stemme ganske godt. De understreker at det ser ut til at det blir ganske store utslag på om det er automatisk eller manuell girkasse.

- Et viktig moment er vi lanserte BMW M2 Competition basert på WLTP-typegodkjenning i 2018 – inn i et avgiftssystem basert på NEDC. Da gikk den nesten 100.000,- opp i pris. Nå som avgiftsystemet er kalibrert for WLTP, så reduseres da også avgiftene, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Nettavisen.

Disse kommer dårligst ut

Ifølge Bilnytt er dette bilene som kommer dårligst ut av de nye avgiftene.

Variant CO2 NEDC CO2 WLTP Avgift i dag Avgift 2020 Diff kr.
Mercedes-Benz SLC AMG SLC AMG 43 186 274 280 891 450 500 169 609
Mercedes-Benz G-klasse G500 263 338 740 223 878 651 138 428
BMW X7 xDrive40i 199 256 506 853 575 595 68 742
Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Guard aut 194 249 424 546 483 672 59 126
Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Connecta aut 194 248 424 546 480 047 55 501
Mercedes-Benz SLC SLC 200 aut 151 208 160 278 210 117 49 839
Volkswagen Caravelle 2,0 TDI 150hk Highline L DSG 168 224 316 414 357 595 41 181
Volkswagen Multivan 2,0 TDI 150hk Highline L DSG 171 226 346 135 385 311 39 176
Mercedes-Benz SLC SLC 200 157 210 174 780 212 504 37 724
BMW X4 xDrive20d aut 132 178 189 189 225 026 35 837
Mitsubishi L200 Double Cab Intense+ 2.3-150 DI-D Diffsp. aut 206 254 468 108 503 488 35 380
Lexus RX 450h F Sport S 134 179 269 161 303 144 33 983
BMW X3 xDrive20d aut 133 178 189 657 222 680 33 023
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet C220d aut 126 169 172 606 204 611 32 005
Lexus RX 450h Luxury 134 178 269 161 300 872 31 711
Volkswagen Caravelle 2,0 TDI 150hk Highline K DSG 170 222 324 947 356 100 31 153
Lexus RX 450h Executive 134 176 269 161 296 327 27 166
Audi A6 Avant Sport 40 2,0 TDI 204hk 118 162 163 220 189 500 26 280
Volkswagen Touran 1,5 TSI EVO 150hk Highline aut 126 167 106 639 132 846 26 207
Lexus RX 450h Comfort 132 173 263 622 289 509 25 887
Honda CR-V 2.0 iMMD Hybrid Elegance ADAS 4WD 126 166 147 711 172 425 24 714
Volkswagen T-Roc 2,0 TDI 150hk Sport 4M aut 134 176 124 017 148 427 24 410
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 240hk 4M Highline aut 162 209 264 017 287 050 23 033
Mercedes-Benz SLC SLC 180 aut 142 185 133 819 156 288 22 469

Endrer ikke vrakpanten

- Vrakpantavgiften må ses i sammenheng med vrakpantordningen. Vrakpanten utbetales ved innlevering kjøretøy til behandlingsanlegg, og er ment å gi et økonomisk insentiv til å levere inn kasserte kjøretøy. Satsene fastsettes årlig av Stortinget. For mopeder og motorsykler er vrakpanten 500 kroner, og for lastebiler 5 000 kroner. For øvrige kjøretøy utbetales 3 000 kroner i vrakpant, melder Regjeringen.