Gå til sidens hovedinnhold

Nye, oppsiktsvekkende Wizz Air-opplysninger: - Uten ankemulighet

Pilotene i Wizz Air må betale sykepenger selv, ifølge kontrakter Dagens Næringsliv sitter på. Det ungarske flyselskapet vil ikke kommentere opplysningene.

Wizz Air har engasjert en stor del av personalet gjennom det nederlandske firmaet Confair, skriver avisa.

Blant annet er pilotene er engasjert som selvstendig næringsdrivende. De har da selv ansvar for å betale skatt og sosiale kostnader som pensjon, forsikringer og sykepenger.

Pilotene får ifølge avisa betaling per flytime, noe som gir mellom 0 euro og 8.500 euro i måneden. I tillegg får besetningen i Norge dekket hotell og 50 euro i diettpenger daglig.

Les også: Wizz Air sjokkerer med enda lavere billettpriser

- Sparken på dagen

Confair har rett til å si opp kontrakten med umiddelbar virkning uten advarsel på forhånd. En eventuell tvist skal løses gjennom voldgift i Nederland, og dermed i et lukket møte og uten ankemulighet, skriver DN.

Les også: Den tidligere Ryanair-direktøren hyller prisgrepet til Wizz Air i Norge

Wizz Airs kommunikasjonssjef Andras Rado sier til DN at kontraktene har sensitiv informasjon og ikke vil bli delt eller imøtegått i detalj. Han vil ikke kommentere hvor mange med slike kontrakter som jobber her i landet i dag, eller hvor mange som er direkteansatt i selskapet.

Disse tingene visste du kanskje ikke om konkurrenten:

– Fordelingen i våre ansettelseskontrakter er å anse som kommersielt sensitiv informasjon, og derfor kan vi ikke dele slike detaljer, skriver Rado.

Importsmitte

Det er ikke første gang flyselskapet har fått hard medfart. Statsminister Erna Solberg sa i oktober at hun støttet en boikott av flyselskapet.

– Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg, sa Solberg i spørretimen i Stortinget i midten av oktober.

Rundt en måned senere har også Oslos byrådsleder langet ut. Raymond Johansen var alt annet enn fornøyd etter at det ble avslørt at fem besetningsmedlemmer var koronasmittet, etter kun én ukes drift i Norge. Da kom han med en sterk oppfordring til myndighetene.

Les også: Wizz Air har fem koronasmittede etter én ukes drift i Norge

– Over 100 kommuner i Norge har allerede smitte importert fra Polen. Flyene derfra kan være potensielle smittebomber, og Wizz Air kan være en superspreder, sa Johansen til DN.

– Helseministeren må gripe inn overfor Wizz Air. Hvis ikke de kan gi gode svar, må deres forretning i Norge stanses umiddelbart. Vi kan ikke ta slike sjanser, la han til.

(NTB/Nettavisen)

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag

Kommentarer til denne saken