Onsdag kl 13.00 kommer byrådets nye forslag til budsjett for Oslo kommune. Det er Norges største offentlige budsjett etter regjeringens statsbudsjett.

Samme dag skal det behandles nye miljøkrav til taxinæringen i Oslo som vil tre i kraft 1. juli 2024.

En viktig del av å gi taxiene mulighet til å bli utslippsfri, er å tilrettelegge for ladepunkter rundt om i byen. Ifølge byrådets siste kvartalsrapport, fra utgangen av mars, var det ni ladepunkter i hele Oslo for drosje.

Les mer: Byrådet i Oslo vil ha forbud mot fossilbiler i deler av Oslo

«Per første kvartal 2020 finnes det 9 ladepunkter for drosje. Ingen nye ladepunkter er bygget i løpet av 1. kvartal. Bymiljøetatens årsprognose tilsier foreløpig at måltallet på 25 ladepunkter nås til tross for koronasitasjonen.»

– Byrådet har vist en nesten imponerende passivitet i utbyggingen av ladepunkter, per i dag finnes det bare ni ladepunkter for drosje. Hvordan de mener at alle byens drosjer skal bli elektriske uten infrastruktur svarer de ikke på, sier Camilla Wilhelmsen i Frps bystyregruppe.

Hun får støtte fra Frps transportpolitiske talsmann, Bård Hoksrud.

– Frp slaktet målet om å forby salg av bensin- og dieselbiler i 2025, og ser ikke annerledes på dette. At Ap og MDG i Oslo tror alle kan kjøre el-jaguar med privatsjåfør som lader i egen garasjekjeller sier egen mest om dem, sier Hoksrud.

Les også: Grønt lys for milliardsatsing på CO2-håndtering

Hoksrud mener byrådet har altfor lite tro på den teknologiske utviklingen.

– Det er også merkelig at byrådet i Oslo har så liten tro på den teknologiske utviklingen. De ivrer etter å bruke milliarder av kroner på CO2-rensing på Klemetsrud, men hvorfor tror de ikke bilmotorer kan bli like rene, spør han.

Les mer: Klimaaktivister limte seg fast: – Bortskjemte pøbler

Byråd Lan Marie Berg (MDG) mener forslaget vil gi bedre luftkvalitet, og bedre bomiljø i indre by av Oslo.

– Det vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy og kutt i klimagassutslipp. Dette vil folk i Oslo merke som et positivt bidrag til bymiljøet. Byrådet er opptatt av å legge til rette for at drosjenæringen kan legge om til utslippsfri drift så raskt som mulig, sa Berg da forslaget ble opprinnelig lagt frem.