Gå til sidens hovedinnhold

Oda tar opp kampen med lavpriskjedene: - Skal alltid matche prisene

Dagligvareaktøren lover like lave priser som hos Rema 1000. Men ekspert advarer.

- For første gang får nordmenn like lave priser på nett som i lavprisbutikkene, sier Karl Alveng Munthe-Kaas, med-gründer og konsernsjef i Oda, til Nettavisen.

- Dette er stort. For første gang på 17 år får vi en helt klar, beinhard, ny lavprisaktør. Det har ikke skjedd siden Lidl prøvde seg, påpeker han.

Oda, som i vår skiftet navn fra Kolonial, ble startet i 2013, og selger og leverer matvarer hjem på døra til folk på Østlandet. Nå tar de opp kampen med lavpriskjedene Kiwi, Rema og Extra, når de senker prisene onsdag.

- Det har ligget i planene hele veien. Til nå har vi ligget mellom supermarkedene og lavpriskjedene i pris, men nå flytter vi prispunktet på alle varer permanent ned til lavprisnivå, sier han.

- For de fleste nordmenn er pris viktig, og nå fjerner vi det siste hinderet for dagligvarer på nett. Vi tror dette kommer til å øke salget, sier Munthe-Kaas.

At Oda nå blir en lavprisaktør er et resultat av mange små gjennombrudd og en stadig økende kundemasse, påpeker Munthe-Kaas.

Les også: Kolonial henter to milliarder kroner for å satse i Finland og Tyskland

Fast lavprisaktør

Munthe-Kaas opplyser om at Oda har kuttet prisene jevnlig siden oppstarten, men nå gjør de et byks nedover og etablerer seg som fast lavprisaktør med prisgaranti.

- Oda lover at prisene alltid skal matche Rema 1000. For at kundene skal være trygge på nettopp det, lanserer Oda en helt ny prissjekk for dagligvarer.

De lanserer nemlig nå en daglig oppdatert prissammenligning og oppfordrer til mer åpenhet rundt matpriser.

- Kundene kan i første omgang sjekke prisen på handlekurven sin mot prisene til Rema og vite at de får alt like billig levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.

- Vårt mål er å gjøre det så enkelt for kunden at man aldri mer trenger å tenke på pris. Da må det være åpent, enkelt og føles trygt, sier han.

Så mye kuttes prisene

Administrerende direktør Tom Kristiansen i Rema 1000 reagerer positivt på nyheten.

- Det er alltid hyggelig å bli brukt som målestokk for hvem som er billigst, skriver han i en kort kommentar til Nettavisen.

Munthe-Kaas mener priskuttet de gjør vil være en vinn-vinn-situasjon.

- Vi selger mer varer og til lavere priser, som er bra både for kundene og for oss. Vi har dessuten et minst like bredt utvalg som de store supermarkedene, sier han.

Prisene kuttes mellom 0 til over 20 prosent, da noen varer allerede er på lavprisnivå, opplyser Munthe-Kaas. På en gjennomsnittlig handlekurv til cirka 1200 kroner, kuttes prisene i snitt med seks prosent.

Munthe-Kaas sier at kuttet vil koste dem et tresifret millionbeløp i året. Han viser til at summen ender på 120 millioner kroner, om de tar utgangspunkt i fjorårets omsetning på to milliarder kroner - og et priskutt på seks prosent.

- Tror det vil lønne seg

Årsaken til at Oda nå kan etablere seg som en lavprisaktør, skyldes at det har gått veldig bra med dem de siste årene.

Etter koronapandemien brøt ut i Norge, eksploderte ønsket om å få mat levert hjem på døra. Det var godt nytt for aktører som Oda. Bare en uke etter første lockdown hadde Oda sprengt kapasitet, og det var en ukes ventetid for å få levert mat.

Omsetningen økte kraftig, og i starten av august i fjor passerte de én milliard i omsetning. Det tilsvarer omtrent omsetningen selskapet hadde i hele 2019 - da milliarden ble passert først i desember.

Siden den gang har pilene pekt oppover.

- I høst nådde vi 300.000 unike kunder. Jo flere som handler, jo mer effektivt kan vi pakke og levere, og jo lavere blir prisene, sier Munthe-Kaas.

- Når vi har blitt vesentlig mer effektive, og er såpass lønnsomme som vi er, kan vi senke prisene som igjen kan lede til en økning i salg. Jeg tror det vil lønne seg for oss, sier han.

Les også: Kolonial.no til millionsøksmål mot Coop

Lover å følge etter

Han avviser at de vil skru opp prisene om grepet de nå gjør ikke fører til økt salg.

- Det tror jeg er lite sannsynlig. Nå slår vi lavpriskjedene på pris, og vi har over dobbelt så stort vareutvalg som dem. Kvaliteten på varene er også høyere, for det er kortere vei fra jord til bord, påpeker han.

- Vi har omtrent ikke svinn, og kundene får ferskere varer og bedre vareutvalg enn hos lavpriskjedene, påpeker han.

Dersom det ikke blir økt salg som følge av lavere priser, taper de selvsagt penger, konstaterer han.

- Vi tar absolutt en sjanse. Det treffer marginene våre når vi senker prisene nå, men fører det til økning i salg, så veier det opp for det vi taper, sier han.

Selv om lavpriskjedene kutter prisene ytterligere, skal Oda følge etter.

- Det ingen grunn til at de skal ligger lavere enn oss. Ingen trodde det var mulig at vi skulle konkurrere på pris siden vi gjør plukkjobben for kundene og leverer varene hjem, sier Munthe-Kaas.

– Dette er ikke bare en viktig milepæl for oss, men for hele dagligvarebransjen, påpeker han.

Les også: Historisk nedgang for dagligvarebransjen: - Det kan jeg ikke huske

- En revolusjon

Munthe-Kaas påpeker at de har en effektiv drift, fordi de får varene fra produsentene og kjører de direkte på lageret, før varene pakkes og leveres hjem til kundene.

- Det blir lavere kostnader enn det er for lavpriskjedene som må få varene fra produsent til grossist og ut til mange butikker, sier Oda-sjefen.

Han påpeker at deres ene lager omsetter for det samme som over 60 vanlige norske butikker.

- I tillegg har vi egenutviklet automasjon som gir høy lagereffektivitet, og gjør at vi har rom nok til å dekke kostnadene for hjemlevering,

- Vi er såpass effektive at vi kan gå helt ned på et bunnivå på pris. Det er en revolusjon! sier han.

Selv om Oda kutter prisene på matvarene og det blir like rimelig å handle der som hos lavpriskjedene, vil det likevel komme enkelte tillegg som før.

- Det vil fortsatt være et tillegg om du handler under 800 kroner, for det er jo ikke lønnsomt for oss å kjøre ut bare én Cola, for å sette det på spissen, sier han.

Leveringsprisene endres for øvrig ikke.

- Skeptisk

Dagligvareekspert Erik Fagerlid er overrasket over at Oda legger seg på Rema-nivå, og at de nok en gang prøver å være blant de billigste.

- Jeg har hele tiden vært skeptisk til at de skal prøve å være like billige som lavpriskjedene, fordi tjenesten de leverer, er jo verdt noe. Vi slipper å kjøre gjennom bomring, finne parkering og ta med sultne unger på butikken, og får varene levert hjem. Skal det være like billig som om jeg gjorde det selv? spør han.

- Jeg mener de burde være tøffe nok til å si at tjenesten de tilbyr er så og så mye verdt, og at de tar et tillegg for plukkingen av varer. Men de kan jo ikke begynne med det nå etter så mange år, påpeker han.

Han heier imidlertid på at de nå skal være like rimelige som Rema 1000.

- Det er bra for forbrukerne om de klarer det. Men det som høres for godt ut til å være sant, er gjerne det, sier Fagerlid.

- Tror du ikke det kommer til å gå bra?

- Det er ikke lett å si. De må være ganske sikre på at ganske mange flere vil handle hos dem. Problemet til Oda har vært å tjene penger på bunnlinjen. Reduserer de prisene, får de lavere inntekt, og da må de ha sikret bedre innkjøpsbetingelser eller ha en enda mer effektiv driftsmodell, sier han.

- De er gode på drift, men Kiwi og Rema er ikke dårlige de heller, påpeker han.

Les også: Stortinget vil slå ned på forskjellsbehandling i dagligvaremarkedet: – Dette er en stor seier for oss

- Like lave priser uansett hvor du bor

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, skriver at nyheten fra Oda er utelukkende bra for forbrukerne.

- Priskonkurransen i markedet er tøff og dette vil ytterligere intensivere denne konkurransen der hvor Oda er tilstede, sier han.

- Vi skal fortsette å kjempe knallhardt hver eneste dag gjennom vår lavpriskjede Extra om å være det billigste og beste valget for kundene, som også eier oss, fortsetter han.

Kristiansen påpeker imidlertid at det er viktig for Coop å være til stede over hele landet, og ikke gi billig mat kun til folk på Østlandet.

- Vi har like lave priser i alle våre Extra-butikker - uansett hvor du bor, sier han.

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, sier at de ønsker all konkurranse velkommen.

- Kiwi er prispresseren i markedet, og skal alltid være billigst, sier hun.

- Vi synes bare det er positivt at andre følger etter oss, for det betyr at flere får glede av Kiwis prispress, påpeker Arvin.