*Nettavisen* Økonomi.

Økt reklamesalg i september

Ferske tall fra ACNielsens reklamestatistikk viser at bruttoomsetningen av reklame økte med hele 18 prosent i september.

27.10.03 10:28

Det ble i forrige måned solgt reklame for totalt 1,423 milliarder kroner, skriver Kampanje.

Bortsett fra radio, hadde alle mediekanalene vekst i september. Avisene økte aller mest, og sammenliknet med september i fjor, steg reklamesalget hele 30 prosent. Omsetningen havnet på 659,2 millioner kroner brutto.

De tre store kommersielle tv-kanalene hadde også en vekst i bruttoomsetningen, med ti prosent til 465,8 millioner kroner. Ukepressen ligger på tredjeplass, og her økte reklamesalget 20 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Ifølge ACNielsen ble september en av de beste månedene hittil i år for fagpressen. Reklamesalget vokste med ni prosent. For de kommersielle radiokanalene ble september en nedtur, med fire prosent svakere omsetning enn i på samme tid i fjor.

Formidlerne av plakatreklame fikk en omsetningsøkning på fire prosent i forrige måned, mens salget av kinoreklame steg med syv prosent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.