*Nettavisen* Økonomi.

Omdømmestup for VG etter Giske-saken

NEDTUR: Sjefredaktør Gard Steiro under presentasjon av VGs egen evaluering av avisas dekning av den såkalte Giske-videosaken.  Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Det norske folk vender tommelen ned for VG etter dekningen av Giske-videosaken. Blant Norges mest kjente selskaper har nå bare to dårligere omdømme.

21.05.19 20:07

VG har fått en skikkelig trøkk etter dekningen av Giske-videoen.

Det viser den nye omdømmeundersøkelsen til Kantar TNS, som undersøker hvordan det norske folk vurderer Norges største og mest kjente virksomheter.

Der faller VG hele 11 poeng, nest mest av alle selskapene i undersøkelsen. Kun Bane NOR og Facebook har dårligere omdømme enn Norges største avis.

VG scorer kun 13 av 100 mulige poeng i undersøkelsen.

Føler seg feilsitert

Bedriftsrådgiver Jonny Nordøy i Kantar Norway, som har vært med på rapporten, mener det er ingen tvil om at Giske-videosaken har vært avgjørende for det kraftige fallet til VG.

- I denne saken ble VG og redaktøren drevet fra skanse til skanse over flere uker. Det var en rekke negative saker over en lang periode og publikum begynner å lure hva det er de drev med, sier Nordøy til Nettavisen Økonomi.

Saken omhandler en video av Trond Giske som danser med en ung kvinne. Kvinnen, som navngis som Sofie, mener hun er blitt feilsitert av VGs journalist Lars Joachim Skarvøy i VGs dekning av saken, slik at video ser verre ut for Giske enn den egentlig er. VG beholdt sitatene i land tid, selv etter at sjefredaktør Gard Steiro hadde hatt en lang samtale med Sofie. Senere har redaktøren beklaget saken.

Klikk på bildet for å forstørre.

KVINNEN PÅ GISKE-VIDEOEN: Sofie (27) intervjuet på God Morgen Norge på TV 2. Der fortalte hun om reaksjonene etter at hun fortalte sin historie og renvasker Trond Giske for påstander om at det skjedde noe ubehagelig. Foto: Tv 2 (God Morgen Norge)

- Man fikk inntrykk av at de hadde noe å skjule. Det dukket hele tiden opp nye spørsmål om hva som var blitt sagt og gjort, sier Nordøy.

- Sårbar

Han mener at noe av problemet er at VG i utgangspunktet hadde et omdømme som er litt sårbart.

- Vi har sett en fallende trend i folks vurdering av VG over tid. Når det allerede er så svakt, tåler man ikke så mye negativitet før det kan gjøre store utslag, slik vi ser med denne saken, sier Nordøy.

Han tror dette kan ha flere negative konsekvenser for avisen.

- Nå melder VG selv at annonseinntektene faller. Jeg vet ikke om det har en sammenheng, men det store faren er helt klart at annonsørene blir negative, sier han.

- VG har fremhever at de har like mange lesere som før, men annonsørene ser på dette og spør seg om dette er et medie som vi vil assosiere seg med. Man risikerer at folk begynner å ta det som står i VG med en klype salt og leser avisen på en annen måte enn før, sier Nordøy.

Sofie (27) klager VG inn for PFU

Han understreker at han fortsatt er på VG som «en fanebærer for kvalitetsjournalistikk».

- Men det er et spørsmål hvor lenge de kan holde den fanen, gitt det som skjer, sier Nordøy.

Ikke overrasket

Gard Steiro, publisher i VG, mener at undersøkelsen ikke er så oppsiktsvekkende, gitt at den er gjennomført da saken om VGs dekning raste som verst.

- Dette ikke er overraskende. Denne undersøkelsen var gjennomført i de ukene der omtalen av VG var på sitt mest intense og massive, sier sjefredaktør Gard Steiro til Nettavisen Økonomi.

Han er imidlertid sikker på at denne nedturen bare er midlertidig.

- Vi tror ikke dette vil vedvare. Den journalistikken vi vil levere fremover vil overbevise brukerne og styrke VGs omdømme, sier Steiro.

- Men dere har allerede et svakt omdømme og scoret 24 av 100 poeng i fjor. Hvor fornøyd er du med det?

- VG har alltid ligget lavt i denne typen undersøkelser, i likhet med Dagbladet, som er gamle tabloid-aviser. Bruken av oss er en annen historie. Omdømmeundersøkelsen og leservaner korrelerer ikke alltid, sier Steiro.

- Beste noensinne

- Kantar TNS tror dette kan gi fall i annonseinntektene. Frykter du også det?

- Den påstanden er det ikke grunnlag for. Bruken av VG har økt, og april i år ble vår beste måned for annonseinntekter noensinne, sier Steiro.

VG-redaktøren mener leserne oppfatter at VG er mer enn feilen i video-saken.

- De siste ukene har vi blitt kåret til årets nettsted, vunnet Den store journalistprisen og en Gullrute. Det legger naturligvis også annonsørene merke til, sier han.

Facebook taper

De to andre taperne i undersøkelsen til Kantar TNS er Facebook, som i likhet til VG faller 11 poeng, og den aller største taperen, Bring, som faller 14 poeng.

- Facebook preges av at det er mye negativitet rundt misbruk av data og frykten for det. Det har vært saker som viser det, som Cambridge Analytica-saken. Den har vist at Facebook har misbrukt tilliten til folk, sier Nordøy.

Han synes også fallet til Bring er oppsiktsvekkende.

- For norsk samfunnsliv så er det jo på interessant å se at et statlig eid selskap som Bring faller så mye, sier Nordøy.

Han setter dette i sammenheng med avsløringen av flere lovbrudd knyttet til forskjellige datterselskap. Det inkluderer selskapet Bring Trucking, som betaler sjåførene 30 kroner i timen.

- De tøyer grensene for hva som er lov innen transportsektoren med etablering av selskap i utlandet. Det er påfallende at ingen fra myndighetsiden som følger på det i større grad, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.