Gå til sidens hovedinnhold

Omsatte for 2,2 milliarder kroner under nedstengingen

XXL gjorde det bra i første kvartal av 2021.

Det kom fram av kvartalsrapporten som ble lagt frem fredag morgen.

I første kvartal av 2021, mens en rekke butikker har vært nedstengt, omsatte kjeden for 2,2 milliarder kroner. Det er er en økning på bare 0,2 prosent fra samme kvartal i fjor. Driftsresultatet endte på 876 millioner kroner, en økning på 225 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) økte kraftig i første kvartal - fra minus 36 millioner kroner i første kvartal av 2020 til 207 millioner kroner i samme kvartal i år.

I det norske markedet økte driftsinntektene fra 951 millioner kroner til 1,02 milliarder kroner i første kvartal. EBITDA økte fra 86 millioner til 209 millioner kroner.

- Vi er veldig fornøyde med at vi har klart å få en vekst på over sju prosent i det norske markedet til tross for at stor andel av butikkene har vært stengt siden januar, sier konsernsjef Pål Wibe i XXL.

Han sier det er vanskelig å måle kvartalene opp mot hverandre det siste året, siden det har vært et så uvanlig år med blant annet nedstengninger.

Les også: Ikea eneste møbelkjede med hentegebyr i koronastengte varehus

Forberedt på norsk sommer

Fra og med neste uke har de seks stengte varehus igjen i Norge, og fem i Østerrike, men de håper butikkene snart kan åpne igjen. Og sportskjeden er forberedt på at salget av sportsutstyr vil fortsette fram mot sommeren. De er nemlig forberedt på at nordmenn vil handle inn utstyr til hjemmesommer eller Norgesferie også i år.

- Vi har økt innkjøpene med flere hundre millioner kroner, utover hvor mye vi solgte i fjor, sier Wibe.

Helt siden februar i år har det blitt solgt mange kajakker og paddle boards, for å nevne noe.

Les også: Ny rapport: Denne bransjen blir vinneren i 2021

Vil fortsette å vokse

XXL vil fortsette å investere i nye butikker, netthandelsplattformen, eksisterende butikker, infrastruktur og IT. Kjeden forventer å komme med 3-5 nye butikker i året, samtidig som de vil nedskalere størrelsen på flere eksisterende butikker.

Framover forbereder kjeden seg både på at butikkene skal åpne igjen, og at nettsalget fortsetter å vokse.

Men selv om salget går veldig bra i Norge, er ikke tallene like gode for alle markeder utenfor Norge. I Østerrike har XXL sine varehus tapt den største og viktigste sesongen – vinteren – på grunn av stengte varehus. I Sverige har imidlertid kjeden resultatmessig hatt sitt nest beste kvartal noensinne, mens i Finland har det vært det aller beste kvartalet for markedet der. Markedet i Danmark er ikke så veldig stort.