*Nettavisen* Økonomi.

Oppført som dårlig betaler ved feil

Mange blir registrert som dårlige betalere ved en feil, og får dermed problemer med lån og forsikring. Nå krever Forbrukerrådet en redegjørelse fra inkassobyråer og kredittopplysningsforetakene.

10.05.04 13:51

Rådet har i første omgang sendt brev til inkassoselskaper, kreditopplysningsforetakene og Datatilsynet, for å kartlegge rutiner og fremgangsmåter. I brevet stilles mange spørsmål som de ulike aktørene må redegjøre for.

- Forbrukerrådet ønsker også å komme i direkte kontakt med forbrukere som har blitt feilaktig oppført som dårlige betalere, sier juridisk rådgiver Lars Grøndal til Forbruker-Rapporten.

Halvparten av henvendelsene Forbrukerrådet får om inkasso gjelder omtvistede krav. Rådet har mange eksempler på forbrukere som blir registrert som dårlige betalere, til tross for at kravene ikke alltid er rettmessige.

Grøndahl påpeker at det kan synes som om deler av bransjen har sviktende rutiner, og personell med mangelfull kunnskap.

Dagens praksis er at en betalingsanmerking registreres 30 dager etter at det er tatt ut forliksklage.

Dermed vil mange få en anmerkning før det foreligger noen avgjørelse av om kravet er rettmessig eller ikke. Og selv om det ikke skal registreres betalingsanmerking for et omstridt krav, skjer det uansett.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.