*Nettavisen* Økonomi.

Oppgang for bredbåndsselskapene

Etter enorme utbyggingskostnader og milliardtap får nå landets bredbåndsaktører lønn for strevet.

21.08.04 08:55

For to år siden tapte så å si alle bredbåndsselskapene i Norge enorme beløp. De investerte mye, samtidig som kundene satt på gjerdet. Først i fjor begynte markedet å løsne, og veksten har de siste månedene nådd nye høyder, skriver Aftenposten.

Fredag kunne NextGenTel, som er blant Telenors største konkurrenter på bredbånd, flesket til med en økning i inntektene på nærmere 60 prosent i andre kvartal i forhold til samme periode i fjor. Og for første gang er det Bergen-baserte selskapets driftsresultat positivt, og nettoresultatet nærmer seg null.

Telenor merker også at internettbrukerne vil ha bredbånd i større grad enn før. Selskapet hadde i juni nesten dobbelt så mange ADSL-kunder i forhold til samme periode i fjor.

Catch Communications, som nylig kjøpte konkurrenten Bluecom for 115 millioner kroner, kunne fredag melde om en vekst på 20 prosent i inntektene i forhold til i fjor.

Kabel-TV-selskapet og bredbåndsleverandøren UPC tapte i 2002 en halv milliard kroner, men har i det siste hatt kraftig framgang og er på vei ut av uføret. Det svenskeide selskapet Bredbåndsfabrikken måtte legge virksomheten i Norge på is etter dotcom-kollapsen, men varsler nå igangsetting av en rekke aktiviteter i løpet av høsten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.