Øystein Foros, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole (NHH), kommer med en sterk advarsel til norske dagligvarekunder.
– Det ikke lurt å fylle opp skapene nå. Vent noen uker, sier Foros, til Nettavisen.
Bakgrunnen for uttalelsen er Nettavisens ferske pristest som avdekker prisøkninger på nesten 80 prosent på én enkeltvare.
Prissammenligninger avdekker økte priser
Nettavisen har sammenlignet priser hos lavpriskjedene, Extra, Kiwi og Rema 1000.
Vi har undersøkt prisen på 14 varer, 22. januar og 2. februar. Målet var å avdekke om prisene hadde økt.
For å kvalitetssikre prisundersøkelsen vår, sjekket vi ytterligere en handlekurv på 9 varer på to ulike datoer i januar hos Kiwi. Prisene dannet grunnlaget for å sammenligne prisene hos Extra og Rema 1000.
Se hele prissammenligningen lenger ned i saken.
Kiwi og Rema 1000 har skrudd opp prisene
Nå kan Nettavisen dokumentere at Kiwi og Rema 1000 har oppjustert til Extra sitt prisnivå, som er det høyeste prisnivået nylig målt hos lavpriskjedene.
– I norske dagligvarebutikker er vi nå inne i de dyreste ukene i året. Bevisste kunder tar ikke storhandelen nå. Bruk det du har i fryseren, anbefaler Foros.
De økte prisene hos Kiwi og Rema 1000 kommer til tross for løfter fra lavpriskjedene om å være prispressere i markedet, og gi lavest mulig pris til kundene.
Nettavisens pristest viser:
- Brokkoli, Kalkunskinke Krydder, Grandiosa, Superchips og Corn Flakes har blitt opp til 70 prosent dyrere siden januar.
- Broccoli har fått et prishopp på opptil 78 prosent hos lavpriskjedene.
- Superschips har blitt 11 kroner dyrere per pose - prisøkning på 55 prosent.
- Kalkunskinke Krydder har blitt 47 prosent dyrere hos Rema 1000.
- Grandiosa har fått et prispåslag på 10 kroner per stykk - tilsvarende 25 prosent økning.
- Wienerpølser har blitt 8 kroner dyrere per pakke hos Kiwi siden januar.
- Handlekurven har blitt fra 12 til 14 prosent dyrere hos Rema 1000 og Kiwi.
- Prisøkning på 4 av 23 varer hos Kiwi.
Les også: Extra knuses fullstendig av Kiwi og Rema 1000
– Du er fanget i systemet
Rune Nikolaisen, som står bak nettstedet Gjerrigknark, reagerer sterkt på prisøkningen.
– Kjedene utnytter folks behov for å handle. De har ikke annet valg. Vi er bondefanget. Du kan ikke stole på lovnader om at de gjør maten billigere. De gjør alt som står i sin makt for å tjene mer penger.
Nikolaisen mener det vil bli vanskelig for forbrukerne å unngå å handle varer som har blitt opp til 50 prosent dyrere.
– Du kan ikke si «nei» til barna når de ønsker seg pølser eller pizza. Du er fanget i systemet, mener han.
– Lavpriskjedene har nå justert opp prisene etter høyeste pris hos konkurrenten? Hvordan står det i forhold til Kiwis prisløfte til kundene. Eller Rema som profilerer seg på at de stadig kutter prisene?
– Verken Kiwi, Extra eller Rema jobber for at maten skal bli billigst mulig for forbrukeren. Det viktigste for dem er å ha lik pris som konkurrenten.
Han mener målet først og fremst er å komme på første eller andre plass i pristestene i mediene.
Nikolaisen stiller seg også kritisk at det er en reell konkurranse i norsk dagligvarebransje.
– Kjedene vil påstå at det er knallhard konkurranse, men det stemmer ikke. Her er det snakk om å skvise mest mulig penger ut av norske forbrukere.
Les også: Ekstreme prisforskjeller på hurtigtester: Her betaler du 500 kroner mer
Justerer prisene to ganger i året
Dagligvarebransjen justerer prisene to ganger i året, 1. februar og 1. juli. Årsaken er endringer i innkjøpsprisene. Prisen matvareprodusenter betaler avhenger blant annet av råvarepriser og prisen på kunstgjødsel.
Allerede 22. januar i år, økte Extra prisene med fjorten prosent.
Prisøkningen hos Extra var en forsmak på prisøkningen som skulle komme 1. februar i resten av bransjen.
– I år er det spesielt siden vi har et urolig marked med større økninger enn normalt på både kunstgjødsel og råvarepriser, forklarer Foros.
Han forklarer at forbrukerne vil se at prisene går både opp og ned til marsmåned, før de stabiliserer seg.
– Prisene vil bli lavere enn vi ser akkurat nå, men høyere enn de var i januar, sier han.
Langt fra alle prisøkningene har en logisk forklaring i økte innkjøpspriser.
For eksempel er det ingen logikk i at Superchips har blitt 50 prosent dyrere. Norske potetbønder eller andre bønder får ikke mer betalt for varen sin, før landbruksoppgjøret i mai.
Den dyre kunstgjødselen som følge av rekordhøye strømpriser, vil ikke bli brukt før neste sesong.
– Kundene betaler nå antagelig langt mer for matvarene enn det økningen har vært i innkjøpsprisene for dagligvarebransjen. Prisøkningen vi nå ser vil nok gå nedover igjen, sier Foros.
Når det gjelder prisen på brokkoli, som har gått fra ni til femten kroner, tror Foros at dette er et produkt kunden plukker med seg uansett hva det koster. Og det vet butikkene å utnytte, ifølge eksperten.
På spørsmål om hvordan Kiwi og Rema 1000 sitt prisløfte står seg etter Nettavisens avsløring svarer han:
– Skal dagligvarebransjen ha troverdighet i profilen sin, må de passe på. Men, det er nok viktigere for matbutikkene å være billigere enn konkurrenten, enn å gjøre det billigst mulig for forbrukeren.
Kiwi tar ingen kritikk
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi, svarer ikke på en rekke kritiske spørsmål fra Nettavisen.
Vi ønsket blant annet svar på hvorfor Kiwi har prisjustert seg etter høyeste pris i lavprismarkedet, og hvordan det harmonerer med prisløftet til forbrukeren.
– Vi slåss for lave priser hver dag. Kiwi er prispresseren i markedet, og vi presset ned prisene på hundrevis av varer i 2021. I en tid med høyere renter og økte strømpriser, er vi glade for at vi har bidratt til å holde prisene nede i samfunnet, sier Aakvaag Arvin, til Nettavisen.
Hun understreker at konsumprisindeksen for mat og alkoholfri drikke falt historisk mye i 2021. Faktisk gikk matvareprisene ned 1,9 prosent fra desember 2020 til desember 2021, mens den totale konsumprisindeksen økte med 5,3 prosent, opplyser kommunikasjonssjefen.
– Etter en lengre periode med prisnedgang er det ikke unormalt at prisene går litt opp. Prisøkningene i februar skyldes i hovedsak økte priser fra leverandørene og kampanjer som er avsluttet. Vi lover at vi selvsagt skal fortsette å jobbe for å gi så lave priser som mulig til kundene. Vi gir oss aldri på pris, og vi skal alltid være billigst, sier hun, og informerer om at brokkoli og Superchips var på kampanje hos Kiwi januar.
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, opplyser følgende til Nettavisen:
– Prisene hos Extra gikk ned kort tid etter at pristesten til Nettavisen ble gjennomført, og før prisene på de samme produktene ble sjekket hos våre konkurrenter. Vi ser også at konkurrentene fortsatt øker prisene, slik at vi er trygge på at Extra-kundene som eier oss får en billig handel i våre butikker.
Blant annet har Kiwi satt opp prisen på Omo flytende vaskepulver, som nå har samme pris som Extra.
Avviser relevansen i Nettavisens prisundersøkelse
Nettavisen har sendt en rekke kritiske spørsmål til Rema 1000. Vi har blant spurt hvorfor de har økt prisene med 12 prosent, og hvorfor de setter opp prisene like høyt som dyreste lavpriskjede.
Vi ønsket også svar på følgende:
– Hvordan forklarer Rema 1000 et prishopp på mer enn 70 prosent på brokkoli? Mer enn 50 prosent på Superchips, og prispåslag på 8 prosent på wienerpølser? Jordbruksoppgjøret er ikke før i mai, og bøndene har ikke fått mer betalt for verken kjøtt eller poteter? Hvor går pengene?
Rema 1000 svarer ikke på noen av Nettavisens kritiske spørsmål. Men Hanne Knudsen, kommunikasjonssjef i Rema 1000, skriver i en e-post:
«Har nå fått denne kommentaren fra Line Aarnes, direktør for Kategori & Innkjøp hos REMA 1000, som bør dekke det meste.»
– Vi skal selge dagligvarer billigst i Norge. Det er vår målsetting og hva vi bruker energi på. Vi bruker ikke tid på priser som for lengst er utdaterte, og som var i et vindu rett etter prisøkninger fra leverandørene, da det er mye endring.