*Nettavisen* Økonomi.

Orkla går så det griner

Konsernsjef Finn Jebsen i Orkla selger øl, kjeks og søtsaker så det står etter. I andre kvartal håvet han dessuten inn en halv milliard på salg av aksjer.

De dårlige tidene i norsk og internasjonal økonomi har ikke rammet Orkla. I perioden april – juni i år sopte konsernet inn et overskudd før skatt på 1,7 milliarder kroner av en omsetning på knapt 12 milliarder. Overskuddet har økt med 600 millioner i forhold til samme periode i fjor.

Tjente fett på aksjesalg

Oppturen i aksjemarkedet forklarer en stor del av framgangen. Orkla sitter på aksjer i andre selskaper til en verdi av 12 milliarder kroner. Verdien på aksjebeholdningen steg bratt i løpet av kvartalet. I tillegg håvet Finn Jebsen & co. inn en gevinst på 538 millioner kroner gjennom ulike aksjesalg i løpet av kvartalet.

De største aksjepostene som er solgt, knytter seg til rederiet Bergesen og kraftselskapet Hafslund.

Både overskuddet og omsetningen i andre kvartal er på linje med det aksjeanalytikerne på forhånd hadde ventet seg. Overskuddet på drikkevareområdet, som domineres av Carlsberg Breweries, er imidlertid noe lavere enn ventet.

Kjeks og søtsaker

Sjefen sjøl er mest fornøyd med utviklingen innen matvaredivisjonen Orkla Foods, særlig i Sverige. Også merkevaredivisjonen Orkla Brands går godt, ifølge Finn Jebsen. I pressemeldingen som følger kvartalsrapporten framhever han spesielt salget av kjeks og godterier, som går strykende.

- Vi har lagt bak oss et kvartal med mange tilfredsstillende forbedringer i driften og sterk kontantstrøm, sier den alltid like nøkterne konsernsjefen.

Dansk mareritt

Til tross for den gode lønnsomheten, har landets største merkevarekonsern også sitt å stri med. Kjøpet av det danske mediehuset Berlingske har vært et økonomisk mareritt, og fortsatt lar overskuddene vente på seg.

- Når det gjelder det danske annonsemarkedet er utsiktene fremdeles usikre, og vi ser fortsatt ingen klare tegn til bedring. Vi arbeider for fullt med ytterligere å redusere driftskostnadene i denne delen av virksomheten, sier Finn Jebsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.