Gå til sidens hovedinnhold

Orkla Norge trekker reklamekampanje fra markedet etter refs

En reklamefilm for sjokoladeproduktet Smash har skapt store reaksjoner. Såpass store at Orkla Norge nå har trukket kampanjen fra markedet.

- Jeg så nettopp en reklame for smash, som var full av stereotypier, fordomsfull og rasistisk. Det var ganske guffent - og jeg håper dere vil ta den vekk. Smash fortjener bedre.

– Nidar, hva holder dere på med med deres Smash Tokyo reklame? Det finnes mange irriterende reklamer, men denne skiller seg ut som rasistisk, smakløst og ikke morsomt. Blir lei meg når jeg ser den - det virker som det eneste poenget er å le av dumme asiater. Håper dere får mange slike tilbakemeldinger og trekker den snarest.

Det er to av mange kommentarer som har kommet inn på Nidar sin Facebook-side etter at en ny Smash-kampanje startet fredag forrige uke. Også på andre plattformer, som Twitter har reklamen også skapt reaksjoner.

Les også: Knalltall for Stein Erik Hagens Orkla

– Vi er lei oss

Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, bekrefter tilbakemeldingene om at filmen har blitt oppfattet som rasistisk, fordomsfull og krenkende for noen.

- Vi er lei oss. Det har selvfølgelig ikke har vært vår intensjon, derfor har vi besluttet å trekke kampanjen fra markedet, skriver hun i en SMS til KOM24.

Orkla er dagligvaregiganten som står bak mange av Norges aller mest kjente merkevarer, inkludert Nidar og det populære sjokoladeproduktet Smash.

Det var fredag forrige uke at Orkla startet den nye kampanjen. Under én uke etter premieren på reklamefilmen har de altså måttet stoppe den.

Utgangspunktet for filmen var et japansk gameshow. Filmen var også spilt inn i Tokyo av et japansk produksjonsselskap.

- Vi brukte et japansk produksjonsselskap og reklamefilmen ble spilt inn i Tokyo med japanske skuespillere.

Les også: Hamstring og hygiene ga kanonvekst for Orkla

– Skuffet

Det er reklamebyrået Per Høj som står bak reklamefilmen. Kreativ leder Øyvind Waage sier til Kampanje at «han er skuffa», men overfor Nettavisen presiserer han at det ikke er over beslutningen.

- Jeg er skuffa over at det har gått som det har gått, men respekterer beslutningen. Ut over det har jeg ingen andre kommentarer.

Dette er ikke første gangen en reklame fra Smash vekker negative reaksjoner etter at de har spilt på stereotypier.

I 2019 ble det massive reaksjoner blant nordlendinger da en reklamefilm inspirert av det gamle NRK-programmet «Du skal høre mye». Det reagerte programleder Tore Skoglund i «Du skal høre mye» kraftig på.

Les mer her: Omstridt reklame gir supervekst for Smash

Reklame

Endelig på lager igjen: Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk