Dagligvaregiganten Orkla, som blant annet har Grandiosa-pizzaen som et av sine produkter, ser med bekymring for det som venter i tiden fremover. Nå som man er på vei ut av pandemien, opplever matvarebransjen at de må betale mye mer for viktige råvarer.
Les også: De 15 beste billige rødvinene på polet (+)
- Det er en ekstrem råvaresituasjon, med utrolig høye råvareprisøkninger. Sukker er opp 40 prosent, vegetabilsk olje er opp 60 prosent, transporten fra Kina er ti ganger så dyr, og ofte er det forsinkelser også, sier Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch til Dagens Næringsliv.
Steget 70 prosent
Han forteller videre at han ikke har sett en slik situasjon på 20 år, og at dagligvaregigantene vil se seg nødt til å øke matvareprisene.
Næringsmiddelkonsernet Agra, som eier Mills, er også bekymret over situasjon. Konsernsjef Knut K. Heje opplyser til Dagens Næringsliv at prisen på rapsolje har steget med utrolige 70 prosent det siste året.
Også Ringnes og Kiwi er blant dem som tror prisene generelt vil øke.
Kan bli forsinkede julegaver
Kiwi er også helt klar på at kundene snart må belage seg på dyrere mat i butikken, og forteller at det er et stort press på de globale forsyningskjedene. Nå følger NHO situasjonen nøye.
Se Nettavisens store brustest av cola:
- Det har vært stans i verdikjeden som har gjort at man ikke har kunnet jobbe som vanlig. Bekymringen er at det blir kostnadsøkninger og forsinkelser, kanskje til og med manglende leveranser noen steder. Så skal jeg være forsiktig med å si hva det vil bety for prisene, sier sjef for NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, til Dagens Næringsliv.
Han legger til at i verste fall kan årets julegaver komme først i januar 2022.