*Nettavisen* Økonomi.

Oslo-gründer har milliard-ambisjoner for ny reiseapp

LONDON FØRST UT: Norske Live International får gjennom en storavtale med kjente hotellkjeder som Hyatt og Millenium potensielt tilgang på millioner av turister som fra hotellrommet kan bruke deres app til å booke guidetjenester. London, København og Madrid er først ute av storbyene avtalen omfatter. Foto: Stephen Chung/Lnp/REX

Guide-booking etter Uber-modellen blir storbutikk, tror oslogründer.

21.04.19 22:51

En avtale som dekker 650.000 hotellrom skal skaffe norske Live International et fotfeste i den lukrative reiselivsbransjen. Oslo-selskapet har laget en app og tjeneste, Live Private, som enkelt og raskt skal finne rett guide til reisende.

Gründer Lars Christian Sekne sammenlikner tjenesten med Uber:

- Vi er en plattform som knytter sertifiserte guider og reisende sammen, på samme måte som Uber eller Lyft gjør med sine kunder. Du booker en guide på plattformen, og så kan guiden møte deg straks eller etter avtale, sier gründer Lars Christian Sekne til Nettavisen Økonomi.

Appen, Live – Private Guided Tours, kan lastes ned på Android- eller Iphone-telefoner.


Kjente kjeder

Hotellavtalen innebærer at appen/tjenesten Live Private blir forhåndsinstallert på en smarttelefon som vil ligge på 650.000 hotellrom. Smarttelefonen er av merket Handy Smartphone, produsert av Hong Kong-selskapet Hi Inc.

- Det blir som en erstatning for concierge-tjenester. I stedet for stå i kø i hotell-lobbyen, booker du direkte - restauranter og lignende samt guider som vi knytter til kundene gjennom nettverket, forteller Sekne.

Hotell-avtalen er med en rekke kjente kjeder, som Millenium, Intercontinental, Marco Polo, Hyatt og Holiday Inn. Denne våren lanseres appen i Madrid, København og London.


Storavtale i storbyer

Guidene kan bookes til private gruppeturer eller en til en. Foruten hotellavtalen har Live International også signert en kontrakt med den europeiske foreningen for sertifiserte guider, FEG (European Federation of Tourist Guide Associations) som omfatter 60.000 guider i 25 land.

- Avtalen knytter til oss alle deres sertifiserte guider i Europa, sier Sekne.

Tjenesten blir tilgjengelig i de fleste europeiske land, mens også i en rekke storbyer utenfor Europa, blant annet New York, Sao Paolo og Rio i Brasil og Hung San i Kina.

Store forventninger

Guidebransjen er helt avhengig av digitale guide-plattformer, påpeker Marit Utaker, daglig leder i Oslo Guidebureau, et av guideselskapene du nå kan booke hos via Live International:

- Nå er dette i en prøvefase, men det kommer mange kunder til oss fra de store digitale plattformene, som Tripadvisor og andre som er spesialisert på guidetjenester. Det er sånn vi kan være synlige - og vi er avhengige av å være der for å bli funnet. Men det er noe annet å booke en guide enn å bestille bil, understreker Utaker:

- Du plukker ikke guider fra en hylle. Det er så mye som skal stemme, med rett type guide, riktig språk og så videre.

Klikk på bildet for å forstørre.

SOM UBER: Gründer Jan Christian Lekne sammenligner guidebooking-appen Live Private med Lyft og Uber. Foto: Privat



Stort potensial

Forretningsmodellen for Live International er andeler av salget av guidetjenester. Når du booker en guide via Live, går 80 prosent av prisen til guiden og 20 prosent til Live. I snitt er prisen for en guide-tur 250 dollar, uavhengig av om man booker individuelt eller som gruppe.

Det globale guidemarkedet er ifølge reisebransjenettstedet Skift.com på om lag 150 milliarder dollar, og forventes å vokse med ni prosent i året i årene framover.

Analyseselskapet Trekksoft peker på mobilbooking og personlige tjenester som markante trender i turistnæringen - også at guideturer bookes kort tid opp mot ønsket tid - alt dette er tendenser som passer godt med de høye ambisjonene for den norske guide-appen.

Klikk på bildet for å forstørre.

OPTIMISTISK: Live International tror på en omsetning på nesten 3 milliarder kroner og et netto driftsresultat på nær 350 millioner i løpet fire år.

Fakta

Live International - eierskap og styre

Live International hadde fire emisjoner i 2018 og har blant andre fått inn Folke Hermansen på eiersiden. Selskapet har hentet 14 millioner kroner siden 2016.

- Vi forventer en bruttomargin på 50 millioner i 2021 og å gå i pluss mot slutten av 2020, sier Sekne.

Selskapet forventer svært rask vekst. Fra en estimert omsetning drøyt 80 millioner kroner i 2020, anslår Live International en drøy firedobling året etter og en tredobling fra 2021 til 2022, slik at selskapet nærmer seg en milliardomsetning allerede i 2022. (se graf over).

- Lei av mobilen

Marit Utaker bekrefter at etterspørselen etter private guider er økende - også om vinteren.

- Folk er lei av å titte ned i mobilen, tror jeg - de ønsker seg levende, kunnskapsrike folk og vil helst slippe å sløse med tiden mens de er her. Vi har en fin guideutdanning i Oslo, og bruker bare autoriserte guider.

En privat guide koster om lag 2500 kroner for tre timer, uavhengig av størrelsen på gruppa, anslår Utaker.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag