2018-tallene for Øyafestivalen er klare - en uke før 2019-festivalen med store navn som The Cure og Robyn sparkes i gang.

Landets desidert mest profilerte og besøkte musikkfestival økte inntektene til 80 millioner kroner i 2018, opp fra 76,7 mill. kroner i 2017. Billettinntektene utgjør brorparten, 43 millioner kroner, og var opp 4 millioner kroner fra 2017.

Samtidig økte kostnadene med samme sum som billettinntektene. Artistkostnader, altså booking og relaterte kostnader, var opp fra 21,9 til 25,6 millioner kroner.

Redusert offentlig støtte

Dette ga et driftsresultat på 1,3 millioner kroner, sammenlignet med 2 millioner kroner i 2017.

Det offentlige tilskuddet gikk ned fra 3,9 til 3,5 millioner kroner. Notene i regnskapet viser at Kulturrådet har redusert sin støtte til festivalen med 443.000 kroner, mens støtten fra Oslo kommune gikk opp med 50.000 kroner til 1,55 millioner kroner.

Lønnskostnadene er på totalt 11,8 millioner kroner - det er snitt 13 årsverk som tar utgjør lønnskostnadene. Øyafestivalen har om lag nesten 2.665 frivillige som bistår på festivalen, viser notene i regnskapet.

Større krav

- Vi forventer, som normalt, å gå i pluss, sa PR-sjef for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, til Nettavisen Økonomi juli.

Men tilværelsen er ikke bekymringsløs.

- Vi merker en betydelig endring i artisthonorarene.

PR-sjefen sa at økningen en en generell trend som har utviklet seg i løpet av de seneste årene.

- Spesielt hos de største artistene ser vi at honorarene øker i en hastighet som gjør at vi som arrangør tar stadig høyere risiko, sa Jonas Prangerød til Nettavisen i juli.

Øyafestivalen AS ble rett før 2018-festivalen solgt til det amerikanske oppkjøpsfondet Providence Equity Partners gjennom investeringsplattformen Superstruct Entertainment.