*Nettavisen* Økonomi.

Passasjerene strømmer til SAS

Foto: Håvard Solem, TV 2 Nettavisen

Passasjerene er i ferd med å vende tilbake til SAS. Både konsernet og flaggskipet Scandinavian Airlines kan melde om vekst. Rutene til Asia og USA går bra, mens Europa-linjene trekker ned.

07.06.04 12:55

SAS Gruppen hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 15,8 prosent i mai 2004 sammenlignet med samme måned ifjor.

Det opplyses i en pressemelding mandag.

Det totale antallet passasjerer for SAS Gruppen steg med 9,1 prosent til 2,9 millioner passasjerer.

- Det har vært god trafikkvekst på de interkontinentale rutene. Særlig til Asia og til USA. Ruten til Shanghai, som vi åpnet i mars, har allerede en kabinfaktor på over 80 prosent, sier investoransvarlig i SAS, Sture Stølen, til TV 2 Nettavisen.

Problemområdet for SAS er fortsatt Europa.

- Det vi sliter med er europatrafikken, hvor vi ser lave kabinfaktorer på masse områder. Det er både svak etterspørsel og svak økonomisk utvikling. På den positive siden ser vi at trafikken til Storbritannia begynner å ta seg opp igjen, særlig innen businessklasse-segmentet, sier Stølen.

Kabinfaktoren for SAS Gruppen steg med 3,0 prosentpoeng til 64,9 prosent, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) steg med 10,5 prosent i perioden til 4.525 millioner kilometer.

Det største selskapet i SAS Gruppen, Scandinavian Airlines, opplevde en oppgang i RPK på 13,8 prosent i mai sammenlignet med fjorårets tall.

Passasjerantallet steg med 4,8 prosent til 1,8 millioner i mai.

Årsaken til bedringen på passasjersiden er de lave prisene. Priskuttene som SAS har gjennomført fører samtidig til at inntjeningen faller. Yielden, eller enhetsinntektene, er redusert.

Det ventes en underliggende yieldnedgang på 9-10 prosent i 2004 sammenlignet med 2003. Dette er blant annet påvirket av høyere drivstoffutgifter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.