Det ferske flyselskapet trenger mer penger fra eierne og må utstede mange nye aksjer i en emisjon. For at eksisterende eiere ikke skal se sine verdier utvannet, må de kjøpe retten til å tegne aksjer, tegningsretter.

Tegningsretter som ikke benyttes til å tegne/bestille nye aksjer, er verdiløse. Det er derfor viktig for eiere som ikke benytter disse rettighetene, til å selge dem i løpet av tegningsperioden. Og noen timer før fristen går ut, er det penger å tape eller tjene på feilprisingen i markedet.

- Akkurat nå ligger aksjekursen i Flyr på 1,20 kroner. De som eier tegningsretter, kan kjøpe nye aksjer for 0,95 kroner. Det er 21 prosent lavere enn dagens aksjekurs. I og med at de har flere retter enn aksjer, taper de nesten 30 prosent av investeringen ved ikke å gjøre noe, advarer investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

Les også: Bjørn Kjos om store endringer for flybransjen: – Et helt annet samfunn

70 millioner aksjer

Kristin Skaug i AksjeNorge har anslått at privatpersoner ved årsskiftet eide rundt 70,8 millioner aksjer i Flyr. Næss estimerer at det er 10 prosent som har solgt tegningsrettene. De som ikke har solgt, får følgende advarsel:

- Dersom vi legger til grunn antall aksjer fra AksjeNorge og mitt estimat på at 90 prosent fortsatt eier rettene, snakker vi om verdier for 30 millioner kroner. De blir gitt til andre dersom de ikke foretar seg noe.

- Er det en gratis lunsj i aksjen ut dagen?

- Ja, for de som eier retter i dag, er det absolutt det. For å være helt trygg, tegner du like mange retter som det antall aksjer du har. Har du 10.000 aksjer, selger du disse i dag, og så tegner du for 10.000 nye aksjer, svarer Næss.

Les også: Flyr dumper prisene fra start: - Vil vise seg frem

Fristende

Aksjonærene i Flyr mottar 1,754 tegningretter per aksje de eier i Flyr. Èn tegningsrett gir eierne rett til kjøp av èn ny emisjonsaksje.

- Det som kan være fristende, er å tegne for alle 17.540 rettene du fikk, gitt at du ennå ikke har gjort noe og eide 10.000 aksjer. Men de siste 7540 tegningsrettene er ikke en fri lunsj, Det er å kjøpe en aksje med en god rabatt, sier investeringsdirektøren.

Næss påpeker at det kan være at Flyr-kursen går i null på sikt, eller den kan stige betydelig.

- Men, det har ikke noe med saken å gjøre her. En risikofri strategi er å selge alle aksjene i Flyr, og så tegne for like mange nye aksjer.

- De fleste har jo flere tegningsretter enn antall aksjer, og det kan være greit å bruke alle rettene. Men da må man satse på at aksjekursen ikke faller fra 1,20 kroner til under 0,95 den dagen man har fått de nye aksjene, fortsetter han,

Les også: Flyr-sjefen: – Pandemien er fortsatt en utfordring

Tungt

Flyr-aksjen har siden børsnoteringen i fjor vår fått en tung start i en periode preget av nedstenginger. Som grafen under viser, har aksjen stupt med 74 prosent siden 1. mars i fjor.

Tirsdag kveld denne uken at en av Flyrs største aksjonærer, Diva Dugnad AS, at de solgte seks millioner tegningsrettigheter til kurs 0,228 kroner per stykk. Diva eier 10 prosent av Flyr, det samme gjør gründer og Braathen-arving Erik G. Braathen.

Totalt skal det utstedes 263,16 millioner tegningsrettigheter til en pris av 0,95 kroner per rettighet, for å få inn 250 millioner i frisk egenkapital. Emisjonen er garantert av styreleder og hovedaksjonær Erik G. Braathen og kjendisinvestorer som Arne Fredly og Øystein Stray Spetalen.

Tapt 250 millioner

Per. 30 september i fjor hadde Flyr et underskudd på 250 millioner kroner. Det ferskeflyselskapet har markedsført seg selv som et godt kapitalisert lavkostselskap med en økonomisk bærekraftig og effektiv forretningsmodell.

Flyr hadde i desember drøyt 55.000 passasjerer til 13 destinasjoner.