Penger tilbake ved feil nummer

Forbrukerrådet mener du bør få penger tilbake dersom nummeropplysningene gir deg galt nummer.

20.08.03 13:48

Post- og teletilsynet (PT) har sendt en forespørsel til de ulike nummeropplysningene om det er praktisk og teknisk mulig å ha et system for refusjon dersom innringerne får opplyst feil nummer.

PT ønsker tilbakemelding før 1. september fra opplysningsselskapene.

45 prosent galt svar

Forespørselen til de fire aktørene i opplysningsmarkedet kommer etter at Forbrukerrådet sendte et brev med en undersøkelse til PT, der de påpekte at 45 prosent av de som ringer inn til nummeropplysningen får galt eller mangelfullt svar.

- Vi har forståelse for Forbrukerrådets krav om at kunder som ikke får hjelp, ikke bør betale full pris for den mangelfulle tjenesten, skriver seksjonssjef Siri Kalager i Post- og teletilsynet i et brev til de fire firmaene som driver nummeropplysningsvirksomhet.

Må ringe inn

Det koster rundt 10 kroner minuttet å ringe nummeropplysningen, og Forbrukerrådet har tidligere uttalt at kundene ikke skal betale når man ikke får hjelp.

På Telenors opplysningstjeneste 1881 er det mulig å få pengene tilbake, men da må man ringe til Telenors kundeservice eller 1881 for å klage. Det er svært få som ringer tilbake for å kreve refusjon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.