Gå til sidens hovedinnhold

Per ble forsøkt lurt: Advarer mot «DNB»-svindel

Hør opptaket som bør få alarmen til å gå.

Mandag kveld ringte mobilen hans, men Bjergli var ikke i nærheten av telefonen. Det ble imidlertid lagt igjen en beskjed på svareren.

Nettavisen har hørt opptak av beskjeden, men starten er ganske utydelig. Det høres ut som det sies «midlertidig blokkert konto i DNB», før det blir sagt følgende: «For å aktivere, følg lenken som jeg sendte deg i en SMS fra banken. Tast 1 for å få SMS. For å ringe tilbake, tast 1.» Det er en norsk robotstemme som leser inn denne beskjeden.

- Det var vanskelig å høre hva som ble sagt i starten ja, og jeg tenkte at dette må være noe tull. Jeg er heller ikke DNB-kunde, sier Bjergli til Nettavisen.

Hør klippet lenger ned i saken.

Les også: FHI advarer: Falske eposter om helseundersøkelse

- Tenkte det var svindel

Han hadde heller ikke mottatt noen SMS i forkant av telefonoppringingen, og synes det var rart at han ble bedt om å taste 1 for å få meldingen.

- Jeg tenkte med en gang at det var svindel, sier Bjergli.

Han sier at han er veldig forsiktig med ukjente numre, og sjekker hvem som har prøvd å ringe ham før han ringer tilbake. I dette tilfellet var det skjult nummer, og ikke mulig å finne ut hvem det var.

Bjergli tok kontakt med DNB for å gi beskjed om hva som hadde skjedd, i tilfelle dette gjelder flere. Han ville advare om svindelforsøket.

- Jeg registrerer at det blir mer av denne typen svindelforsøk, og vi må bli stadig mer forsiktige, sier han.

Hør opptak av telefonbeskjeden her:

Les også: Exits kostymeansvarlig går til anmeldelse etter Finn.no-svindel

6,1 millioner forsøkt svindlet

Terje Aleksander Fjeldvær, leder for DNBs bedrageriforebyggende enhet, sier til Nettavisen at de kjenner godt til dette svindelforsøket. Mange har allerede blitt lurt.

- Bare de tre første månedene i år har vi 309 registrerte saker. Det er forsøkt stjålet totalt 6,2 millioner kroner, og av disse er cirka 775.000 kroner tapt, sier Fjeldvær til Nettavisen.

Nå advarer han mot svindelforsøket.

Det er først det siste halvåret at DNB har erfart at svindlerne forsøker å ringe potensielle «ofre» før de sender lenke på SMS, slik vi så i tilfellet til Bjergli. Dette er en del av moderne phishing.

Phishing er en form for nettsvindel der noen forsøker å lure deg til å oppgi fortrolig informasjon som kredittkortnummer, passord til innlogging og lignende. Problemet er at nettsiden du kommer til, gjerne ser ekte ut - for eksempel ser ut som dnb.no.

- Svindelforsøket starter i det man fyller ut kort- eller BankID informasjon i skjemaet som du får opp gjennom lenken, sier Fjeldvær.

Les også: Skulle selge bilen for 190.000 kroner - fikk 50 øre inn på kontoen

Han sier at de fraråder å fylle ut skjema man får tilgang på gjennom lenker.

- Er det noen skjema vi i DNB ønsker at du skal fylle ut, finner du det når du er innlogget på dine sider på dnb.no, sier han, og påpeker at det er viktig å se på nettadressen.

Bekymret over nye metoder

DNB jobber aktivt med å forebygge denne typen bedrageri, og mye blir oppdaget før pengene forsvinner ut av konto.

Om du skulle være så uheldig å gå på denne typen svindelforsøk - uansett om det tilsynelatende er fra DNB eller andre - er du gjerne beskyttet av Finansavtaleloven.

- Da betaler du en egenandel, og så får du resten dekket av banken, sier Fjeldvær.

Svindelforsøk blir imidlertid stadig mer automatisert, og kan være vanskeligere å avsløre av den enkelte forbrukeren. I tillegg har det begynt å komme tilfeller av målrettede svindelforsøk mot enkeltpersoner.

- Vi er bekymret for at målrettet phishing blir automatisert, og utviklingen av denne typen svindel, sier Fjeldvær.

Les også: Slik lurer nordmenn forsikringsselskapene - én type svindel stikker seg ut

Han har ett klart råd til alle som mottar telefoner eller SMS-er hvor de blir bedt om å oppgi fortrolig informasjon.

- Stopp, tenk, sjekk!

Det er dessuten et faretegn hvis det er lite relevant informasjon i SMS-en du får, eller at lenken er forkortet til bit.ly-lenke.