Gå til sidens hovedinnhold

Pink Fish: Norsk fast food-kjede hyllet i Los Angeles

Forrige helg vant de prestisjetung fast food-pris. Denne helga feiret Pink Fish med å åpne restaurant i Singapore.

- Vår restaurant på Jewel Changi Airport, blir på mange måter et utstillingsvindu for det asiatiske markedet.

Det sier administrerende direktør Ronny Gjøse i Pink Fish om kjedens sjette restaurant som skal tilby Singapore-flyplassens 60 millioner reisende hurtigmat laget av norsk laks.

Satser 70 millioner

De neste ukene skal kjeden også åpne ytterligere to restauranter i Norge: en i Oslo og en i Stavanger.

Pink Fish er resultatet av et samarbeid mellom tidligere Umoe-direktør Gjøse, tidligere kokkeverdensmester Geir Skeie og investor Svein Sandvik.

Les også

Satser stort og vil starte 1.000 lakserestauranter

I første omgang satser kjeden 70 millioner kroner. Målet er blant annet å etablere seg i Asia og bli verdens første fast-casual sjømatkjede internasjonalt.

Internasjonal oppmerksomhet

Kjeden er bygget opp rundt retter av norsk laks, og det er Skeie som har utviklet alle rettene restaurantene selger.

- Grunnen til at vi satser, er at vi opplever et hull i markedet for det vi kan kalle «fast casual sjømat». Forbrukerne ønsker miljøvennlig mat, med god sporbarhet, og engangsembalansje som kan komposteres, uttalte Gjøse til Nettavisen i fjor.

Selv om Pink Fish er et rimelig nytt konsept, har kjeden allerede fått internasjonal oppmerksomhet.

Les også

Kjøpte «rottereir» - får giganterstatning

Bare noen dager før kjeden åpnet restauranten i Singapore, mottok Pink Fish prisen for det «mest innovative mat- og drikke-konseptet i 2019». Dette skjedde under The Global Retail and Leisure Awards som gikk av stabelen i Los Angeles.

Kjeden var nominert til samme pris også i 2018.

- Å motta en så prestisjetung pris betyr utrolig mye og viser at vi klarer å hamle opp med de store internasjonale merkevarene. Noe som er gull verdt i ekspansjonsfasen vi nå befinner oss i, sier Gjøse.

Kommentarer til denne saken