Platekompaniet har stått overfor en av de største omstillingene en bransje kan tenke seg de siste ti årene.

Når streaming-tjenestene som Netflix, HBO og Spotify ble lansert så selskapet omsetningen falle dramatisk.

Går fra minus til pluss

I 2009 omsatte de for 657 millioner kroner. Siden den gang har inntektene falt hvert eneste år.

Etter flere år med røde tall kan det virke som trenden er snudd.

Onsdag morgen leverte Platekompaniet årsregnskapet for 2020.

I pandemiåret hadde selskapet en omsetning på 182 millioner kroner. Dette er en nedgang fra 2019 hvor omsetningen lå på 221 millioner.

Platekompaniet leverer et driftsresultat på 2,1 millioner. Dette er en betydelig økning fra 2019 hvor selskapet leverte et driftsunderskudd på 22 millioner.

Resultatet før skatt kom på 1,4 millioner.

Les også: Platekompaniet har tapt over 50 millioner - nå må de legge ned flere butikker

– Begynt å bære frukter

Eier og daglig leder Rolf Kristian Presthus ser positivt på utviklingen.

– Vi er veldig fornøyde med at resultatet er i pluss og at den store endringsprosessen vi har vært i gjennom har begynt å bære frukter, til Nettavisen.

Han forklarer at denne omstillingen har vært planen de siste årene, men at det har tatt tid.

De siste årene har kjeden stengt de fleste av butikkene sine og satset for fullt på netthandelen. I dag har de en butikk på senteret Oslo City.

– Vi har gått fra 27 butikker til én fysisk butikk.

Som nevnt ser selskapet en nedgang i salgsinntektene.

– Omsetningsfallet er en naturlig konsekvens av at vi hadde en god del nedleggelser av butikker i løpet av 2019 og 2020. Når man legger ned butikker er det helt naturlig at totalomsetningen faller.

Les også: Forbedret resultat for Equinor

Videre vil Platekompaniet dyrke de produktområdene de har. Presthus tror selskapet har en lys fremtid i vente.

– Vi selger et bredt utvalg av underholdningsprodukter som består av vinyl, CD, gaming, blu-ray, dvd, bøker og platespillere. Effekten av pandemien er forhåpentligvis på tilbakegang og vi forventer stor aktivitet på alle våre produktområder fremover, sier han.

Les også: Kjempetall for Apple

På musikkfronten er det slik at det hele tiden kommer nye produkter, mens på film har det vært stille.

– Hollywood har ikke produsert så mange store spillefilmer som kommer på kino under pandemien. Det er de vi til slutt selger på film. Med gjenåpnede kinoer vil tilsiget av store filmtitler øke igjen, påpeker Presthus.