Pølsefest til to milliarder

Magnus Reitan tar en stor bit av bensin-pølsa. Norges sjette største selskap eier nå nesten en tredjedel av norske kiosker.

10.07.06 18:41

Mandag dag ble det kjent at Reitan Servicehandel har kjøpt samtlige aksjer i Hydro Texaco, et oppkjøp som inkluderer både oljevirksomheten og bensin- og servicestasjonene.

NA24 - din næringslivsavis

Reitan overtar dermed over 770 stasjoner langs veiene i Norge og Danmark for den nette sum av to milliarder kroner. I tillegg overtar selskapet 0,8 milliarder kroner i gjeld, slik at salgsverdien havner på 2,8 milliarder kroner. Den nye stasjonen skal gå under navnet YX, mens selve butikkene på stasjonene vil gå under navnet 7-Eleven.

Mer hurtigmat
- Bilistene vil bli vinnerne i dette oppkjøpet. I tillegg til å selge bensin, vil 7-Eleven - konseptet gi bilistene noe nytt, blant annet et mer variert utvalg av hurtigmat, sier Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Servicehandel.

Klikk på bildet for å forstørre.


Han ramser opp pizza, tapas, milk shake og en rekke bakevarer som nå skal få en enda tydeligere plass i de tidligere Hydro Texaco-stasjonene, som allerede har en svært pen omsetning på pølser.

- Vi skal fortsette å ha pølser, det trenger ingen være redd for, sier han når journalisten spør ham om hvordan det vil gå med Leiv Vidars pølser.

Etter oppkjøpet av Hydro Texaco vil Reitan Servicehandel øke sin andel i det norske servicehandelsmarkedet fra 22 til rundt 32.4 prosent.

- Totalt sett vil konsernet da komme på sjetteplass over de selskapene med høyeste omsetning i Norge. Reitan Servicehandel vil øke omsetningen sin med 40 prosent noe som tilsvarer nesten 10 milliarder kroner i omsetning, mens Reitangruppen totalt vil øke sin omsetning til 48 milliarder, sier han.

Ikke redd for konkurranse
Deli de Luca-kjeden ser ikke på oppkjøpet som en del av kioskkrigen mellom de to kjedene.

- De kommer neppe til å bygge en bensinstasjon ved Continental, så vi er ikke redd for at de skal innta byen, sier Geir Syversen, gründer og driftsansvarlig i Deli de Luca Norge AS.

Magnus Reitan parerer bemerkningen ved å si at Deli de Luca er ikke langs landeveien.

- De er ikke langs veien, den har vi tatt, sier Reitan.

Deli de Luca mener dette oppkjøpet på mange måter flytter Reitan Servicehandels kjernevirksomhet lengre vekk fra Deli de Luca konsept.

- Slik vi ser det er dette å flytte kjernevirksomheten enda lengre unna oss, noe som kanskje er like bra for begge parter, sier Syversen.

På spørsmål om han tror Reitan-familien kan få til noe stort og bra svarer Syversen at mulighetene er tilstede.

- Hydro Texaco har prøvd en del forskjellige konsepter uten helt å få det til, kanskje det er dette som må til, han.

Prioriterer ikke pølser
- Hydro selger sin andel fordi bensinstasjondriften ligger et godt stykke unna kjernevirksomheten til Hydro, sier informasjonssjef Kristin Brobakke i Hydro.

Klikk på bildet for å forstørre.


Brobakke forklarer at bensinstasjonene mer og mer nærmer seg servicehandel, noe Hydro ikke kan så mye om.

- Vi ser en økt fokus på servicehandle innen bensinstasjonsbransjen, og det er et området Hydro ikke kan så mye om, sier hun.

Prøver igjen
Magnus Reitan er ikke redd for å gå på tryne slik faren hans gjorde da han i 1997 startet opp Rema-bensin, en flopp som overlevde frem til 2003 da Hydro Texaco tok over restene.

- I 1997 skulle vi trekke inn bensin inn i butikken. Vi startet på bunn og det var tungt å dra i gang. Nå bygger vi imidlertid videre på allerede eksisterende butikker med faste kunder. Dette har vi stor tro på, sier Reitan.

Han forklarer at selskapet er bunnsolid og at det ikke var snakk om å trekke inn nye friske penger under oppkjøpet. På spørsmålet om de kommer til å havne på børs bare smiler han og påker at det ikke er nødvendig.

- Vi er bunnsolide. Familien trengte ingen hjelp for å gjennomføre dette kjøpet, da trenger vi ikke ta turen til børsen heller, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.