- I dag skulle PostNord spare tid. Kjørte på hovedveien med åpen lastelem på hovedveien i Molde, skrev han på Twitter onsdag formiddag, og viste med bilder hva han hadde sett.

Hendelsen skjedde i Frænavegen i Molde, ifølge Stensønes.

- Kjørte i 40-50 kilometer i timen

PostNord-lastebilen var full av pakker, men lastelemmen var åpen. Det kunne fort oppstått en farlig situasjon for trafikantene bak om PostNord-sjåføren for eksempel hadde hadde bråbremset, mener Stensønes.

- Å kjøre 40 til 50 kilometer med lemmen åpen, på en av byens mest trafikkerte veier, er uhørt, sier han til Nettavisen.

Stensønes lå langt bak PostNord-bilen, så han var ikke redd da han kjørte bak bilen. Men han påpeker at bilen aldri burde vært på veien når lemmen ikke ble lukket.

- Sjåføren har ingen kontroll på hva som foregår bak. Han burde bare stått i ro til han fikk hjelp, og ikke valgt å kjøre, sier han.

Les også: Bring og PostNord-sjåfører fortviler: – Vi jobber på slavekontrakt

Visste at lemmen var åpen

Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord, forteller nemlig at sjåføren var klar over at lemmen var åpen.

- Sjåføren fikk ikke til å ta opp lastelemmen da han hadde vært på en levering. Sjåføren sikret derfor lastelemmen og pakkene med stropper, og kjørte ned til nærmeste verksted, sier han til Nettavisen.

Olsen påpeker at han ikke kjørte mer enn noen få kilometer.

- Ved første øyekast så det nok verre ut enn det var, sier han.

- Hvorfor stoppet han ikke og ventet på hjelp der han var, i stedet for å ta sjansen på å kjøre?

- Etter å ha vært i kontakt med nærmeste verksted, var dette beslutningen som ble tatt, da lastelemmen «låste» seg. Her ble det gjort en risikovurdering i forhold til avstand til verksted og hvilke veier som måtte benyttes for å komme seg dit raskest mulig, sier Olsen.

Olsen sier at sjåføren avpasset farten, slik at ikke noe skulle falle ut og at lemmen skulle holde seg stabil.

- Han som satt i bilen bak, mener sjåføren kjørte i 40-50 kilometer i timen. Det er jo ikke så sakte. Hva tenker dere om det?

- Lastelem var sikret, og det samme var pakkene inne i kjøretøyet. I tillegg kjørte sjåføren med nødblink på, for å gjøre andre trafikanter oppmerksomme på at lastelemmen var nede, sier Olsen og påpeker.

- Med bakgrunn for det vi nå vet om situasjonen, syntes vi sjåføren gjorde en god jobb.

Les også: Nkom ber om redegjørelse fra PostNord

- Ikke akseptabelt

Olsen beklager imidlertid hendelsen, og sier at de sjekket opp i hva som hadde skjedd med en gang de ble gjort oppmerksom på dette.

- Slikt kan dessverre skje, men det skjer heldigvis ikke så ofte. Dette var et engangstilfelle sjåføren måtte løse best mulig der og da, sier han.

PostNord beklaget også hendelsen i kommentarfeltet til Twitter-posten til Stensønes.

- Dette er absolutt ikke akseptabelt og en trafikkfare. Vi melder videre dette til de ansvarlige i området, skrev de.

Ikke første gang

Dette er ikke første gangen en PostNord-bil full av pakker har vært til fare for trafikken. I mai gikk bakluken på en container opp mens lastebilen kjørte i 50-60 kilometer i timen på Alnabru i Oslo, og pakker begynte å rulle utover veien, meldte VG.

Noen dager før hendelsen, skrev Nettavisen om Patrik Starborg som ble rystet da han så pakker ble kastet inn i en PostNord-lastebil.

I kjølvannet av denne saken, fikk Nettavisen flere mailer fra folk som har opplevd at varene deres har vært ødelagte etter å ha blitt fraktet med PostNord.

En uerstattlige, 136 år gamle symaskin i støpegods gikk i stykker, fortalte Tore Nohr, som har samlet på symaskiner siden 1970.

- Det er tydelig at hele esken er kastet i noe hardt. Hvis ikke, ryker ikke en symaskin som dette i så mange deler. Det er helt uforsvarlig, sa han til Nettavisen.

Mari Anne Engen fikk derimot knuste juleglass i posten etter PostNord hadde fraktet dem til henne fra avsenderen.