Gå til sidens hovedinnhold

Power Norge: Nettbutikkene ønsker fysiske butikker

Elektronikk-kjeden Power Norge har snudd underskudd til overskudd og ser ikke på nettbutikkene som noen trussel.

Power Norge-sjef Anders Nilsen har snudd en negativ utvikling for Power Norge (tidligere Expert). Han mener integrasjonen mellom nettbutikken og de fysiske butikkene er en viktig del i snuoperasjonen. Mange bransjer, som klesbransjen, sliter med netthandel som en konkurrent, Nilsen og Power Norge har en helt annen tilnærming.

- Det vi ser, er at rene nettbutikker ikke klarer å følge oss på pris. Netthandlere ønsker fysiske butikker, sier Nilsen til Nettavisen Økonomi.

- Vi ser at 80 prosent av kundene som handler på nett, velge butikken som betalingssted eller utleveringssted. Nettbutikkene driver kundene tilbake til butikkene, og pris er ikke lenger noe tema. Produktet ligger klart i butikkene og kan gjennom nettbutikken handles når som helst, fortsetter han.

Les mer

Du kan få et skattefritt lån fra arbeidsgiver


Unikt

Power Norge-sjefen mener elektro er en unik bransje i den forstand at de store elektrokjedene selger 95 prosent av de samme produktene.

- Ja, vi selger de samme produktene, der pris er blitt en forventning blant kundene. I 2017 introduserte vi elektroniske priser og transparente priser. Nettprisen skulle til enhver tid være gjeldende i alle fysiske butikker. Og skjer det noe i markedet, justeres prisene hvert 15. minutt til alle konkurrentenes kampanjepriser, sier Nilsen.

- Så det er ikke mulig å operere med forskjellige priser i butikkene og på nettet?
- Nei, det er helt umulig å prisdifferensiere. Da vi kuttet ut dette i 2017, ga det umiddelbar effekt på salget. Kundene går rundt i butikkene og sjekker prisene, og selgerne jobber mye mer effektivt når de slipper å forklare hvorfor ikke kundene får nettpriser i butikken.

Hestehode foran

- Vi har valgt å knytte nettbutikk sammen med den fysiske butikken og ikke omvendt. Jeg tror elektrobransjen er et hestehode foran detaljhandelen for øvrig, sier Nilsen, som i løpet av et år har 16 millioner besøkende innom nettbutikken og de fysiske butikkene.

Power Norge er en del av den nordiske elektronikk-kjempen Power. Den norske virksomheten har i dag 118 butikker, hvorav om lag halvparten er egeneide.

- Vi er ikke ute etter flere butikker, med unntak av Tromsø, hvor vi ikke er til stede, så her jobber vi på spreng. I tillegg jobber vi mest med restrukturering, fordi vi har hatt en uheldig butikkmasse. Og vi åpnet faktisk tre nye butikker før jeg dro ferie, dessuten åpner vi en ny butikk i Trondheim i august på en bedre lokasjon og til bedre betingelser, forteller Nilsen.

Les mer

Svein Ludvigsen i e-post til asylsøker: Det var nå vakkert skrevet, gode venn

Ingen opplæring

Power Norge legger også veldig mye penger i opplæring av kunder.

- Da vi tok over Expert i 2012, var all opplæring fjernet totalt. De senere årene har vi jobbet beinhardt med utvikling av medarbeidere gjennom Power Academy, og det begynner å gi oss en bra uttelling, sier toppsjefen.

- Hva blir satsingsområdene fremover?
- Vi har inngått et samarbeid med kjøkkenprodusenten Norema, som har et rykte på seg for å produsere kostbare kjøkkener. Men nå har de gått med på å flatpakke kjøkkener, slik at vi har kunnet sette ned prisene med 40 prosent. Vi har derfor ansatt egne kjøkkenselgere, svarer Nilsen.

- I tillegg har området tjenester utviklet seg i riktig retning, vi ønsker å være det lokale verkstedet. Tradisjonelt har vi solgt «hardware», mens du har fått PC-hjelp og PC-support andre steder. Vi har lansert konseptet Power Support og ansetter egne PC-teknikere. Til sammen tilbyr vi 90 tjenester, så tjenester er kjempesatsingsområde for oss.

Fra minus til pluss

Power-konsernet har de seneste årene slitt med milliardunderskudd. Men Power Norge har klart å øke omsetningen fra 4,84 milliarder i 2017 til 4,90 milliarder i 2018. Samtidig falt kostnadene noe, slik at et driftsunderskudd på 15,2 millioner kroner i 2017 ble snudd til et driftsoverskudd på 50,4 millioner i fjor.

Før skatt var resultatforbedringen fra -25,7 millioner kroner til 37,7 millioner i pluss. Selv er Nilsen mest opptatt av at driftresultatet før avskrivninger og renter, EBITDA, som økte fra 125 millioner kroner i 2017 til 258 millioner i 2018. Dette resultatet sier mye om en bedrifts evne til egenfinansiering.

- Det var en veldig fin utvikling. Og så er vi veldig glade for å opprettholde veksten, etter en ekstrem sterk vekst på 735 millioner kroner i 2017. Da vi endret navnet til Power Norge i mai 2017 og endret prisstrukturen, eksploderte salget, kommenterer Nilsen.

Les mer

Fremskrittspartiet får sin laveste oppslutning på 24 år


Slo alle forventninger

Nilsen sier at ingen var i nærheten av å spå veksten i 2017, selv ikke internt.
- Nei, veksten var også over våre optimistisk forventninger. Men vi er fortsatt en utfordrer og er små i i Norden i forhold til markedslederen Elkjøp

- Vi har gjort en del ting, som å jobbe med restrukturering av butikkmassen og relokalisert og utvidet en del butikker. Dessuten har vi reforhandlet husleieavtaler, økt sortimentet vesentlig, og kostnadseffektiviteten er bedre enn noen gang.

Nilsen beskriver snuoperasjonen er i tråd med planene, og de er ydmyke og takknemlig for god respons fra kundene.

- Heldigvis har vi mange ting som skal forbedres og styrke oss i kampen om kundene. Folk har vært skeptiske og sagt at det ikke går. Mange i detaljhandelen har det tøft i ulike bransjer, men vi har gått motsatte veien. Vi har vært gjennom prosessen de nå holder på med, en prosess vi startet i 2013.

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar