Påsken står for døren, og vi har testet hvor påskekosen er billigst. Nettavisens handlekurv består av 30 varer med grillmat, pålegg, påskemarsipan, og selvsagt klassikerne Solo, Kvikklunsj og appelsiner.

Påskekosen får du billigst hos Kiwi – en drøy krone billigere enn Extra.

– Dette er det vanlige bildet. Igjen er det et enkeltprodukt som er utslagsgivende, og bestemmer hvem som vinner, hvem som får sølv, bronse og den sure fjerdeplassen. Det sier Øystein Foros, professor i økonomi, ved Norges Handelshøyskole til Nettavisen.

Hvis vareutvalget hadde vært annerledes, for eksempel at Solo ikke hadde vært med i testen, kunne plasseringen sett annerledes ut, påpeker økonomiprofessoren

Les hele testen lenger ned i saken.

Oda gikk på en pris-smell med Solo

Prisresultatet viser at Oda er testens taper. Handlekurven er nesten 60 kroner billigere hos Kiwi. Extra kom på andreplass og Rema 1000 på tredje.

– Det er vi som har presset prisene ned til påske. Vi var først ut med å kutte påskeprisene mandag 21. mars. De siste ukene har vi presset ned prisene på hundrevis av varer. Kiwis priser i mars er betydelig lavere enn mars i fjor, og vi forventer at det vil gi utslag på Konsumprisindeksen for mat og drikke som kommer mandag.

Det sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Kiwi, Rema 1000 og Extra har kampanjepris på fire-pakning med 1,5 liter Solo. Oda er den eneste som ikke kjører samme kampanjepris – det gir Norges eneste lavpriskjede på nett jumboplassering.

– Ser man bort fra Nettavisens sammenligning av fire single flasker med Solo hos Oda med fire-pakning hos konkurrenten, ville Oda hatt den laveste prisen på handlekurven, sier Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda.

– Comeback for Extra-kjeden

Oda innrømmer at det er kjedelig å tape pristesten, og lover at de kommer til å ha fire-pakning med Solo på påsketilbud neste år.

– Oda har kommet best ut i VGs matbørs av påskevarer, og vi vant nylig prissammenligningen av påskegodt hos Nettavisen tidligere denne uken. Nå er det sammenligning av prisen på to ulike produkter vi taper på, dette har vi lært av, forsikrer Oda.

Oda har til nå hovedsakelig levert til Østlandet mot svenskegrensen, Hafjell og Kongsberg. Aag opplyser at de vil utvide sørover mot Kristiansand.

– Hvem er den største konkurrenten av de tradisjonelle lavpriskjedene?

– Vi er en utfordrer og konkurrerer med alle, både på pris med lavpriskjedene, og på utvalg med supermarkeder som Meny. Det er kun de aller største Meny-butikkene som har større utvalg enn Oda, sier han.

Til tross for nederlaget mener økonomiprofessor Foros at Oda har blitt en sterk utfordrer til de tradisjonelle lavpriskjedene. Også han viser til at Oda vant Nettavisens pristest tidligere denne uken og VGs matbørs. Økonomiprofessoren mener Nettavisens resultat er avgjørende for at Extra fortsatt skal oppfattes å være blant lavpriskjedene.

– Denne testen viser et liten comeback for Extra-kjeden. Det er viktig for dem å vise at de også er med å kjempe om kundene. Prisforskjellen mellom Kiwi og Extra er ubetydelig, mener Foros, og påpeker:

– Extra har tidligere kommet dårlig ut over tid. I denne testen viser de at de er med på prisracet igjen, sier han.

– Jeg kan betrygge både våre kunder, som er de som eier oss, og professor Foros om at Extra-gjengen er oppe om morgenen og henger i ringene for å holde prisene så lave som mulig. Det bekrefter denne pristesten, sier en fornøyd Harald Kristiansen i Coop, til Nettavisen.

Økonomiprofessoren mener seieren for Kiwi er viktig for å beholde troverdighet om at de er prispresseren i markedet.

Han fremhever at Kiwi og Rema 1000 utelukkende profilere seg på pris. Da er det viktig å holde det du lover.

– Sier du at du er billigst, står troverdigheten på at du faktisk leverer på det, sier han.

Når det gjelder Oda som utfordrer, mener Foros at de fortsatt dekker for liten del av landet til at de tradisjonelle lavpriskjedene bør frykte dem.

Etter at Nettavisen skrev denne saken har flere av kjedene endret sine priser. Kiwi har blant annet senket prisene på påskesjokolade og påskeskum. Den pågående priskrigen om populære påskevarer er langt fra avsluttet - her der det bare til å følge med.

Alle priser i kursiv er omregnet.