Gå til sidens hovedinnhold

Prisgrep gir Black Friday-tilstander hos XXL

XXL måtte stenge 20 av 37 varehus, men klarer likevel å holde på kundene.

Da Norge stengte ned i fjor vår, gikk det kjempebra for sportskjedene. «Alle» skulle begynne å trene hjemme, og treningsutstyr nærmest fløy ut av butikkene.

I motsetning til i fjor vår, er butikker og kjøpesentre flere steder i landet stengt. Det gjelder også for sportskjeden XXL, som nå har 20 av sine 37 varehus stengt. Det rammer butikkene i Oslo og Viken, Bodø, Sandefjord, Tønsberg, Haugesund, Skien og Porsgrunn. Disse varehusene utgjør nesten 60 prosent av salget til XXL i Norge.

- Nå er over halvparten av våre varehus i Norge stengt, og derfor trapper vi opp kampen om nettkundene og tilbyr gratis frakt over hele landet, sier XXL-sjef Pål Wibe til Nettavisen.

Selv om det fortsatt er mulig å velge klikk og hent, ser de likevel at både fri frakt og hjemlevering er attraktivt.

Reklame: Sportsbutikkene tømmer lagrene for vintervarer

Les også: Hjemmetrening tar fullstendig av: – Enormt trøkk

- Priskrig

De har nemlig allerede testet ut fri frakt og hjemlevering i Oslo og Viken etter at butikkene ble stengt ned nok en gang dette året, og det har gitt resultater.

- Netthandel eksploderer når vi gjør dette. De tallene vi ser er likt det vi ser på Black Friday, sier han.

Wibe forteller at nesten 90 prosent flere Oslo-kunder har handlet på nett den siste uken. Antall hjemleveringer har gått opp fra 3-4 prosent til 40 prosent i Oslo og Viken.

- Vi har Nordens største nettbutikk på sport, men marginene våre er generelt lavere på nett, blant annet fordi fraktkostnadene slår negativt ut. Når vi tar hele regningen for frakten så er det nesten å regne som en priskrig, sier Wibe.

Han påpeker imidlertid at kjeden skal være attraktive og best på pris hele tiden, men de ønsker også å bygge omdømmet og skaffe seg flere kunder fra hele landet – også der de ikke har varehus.

- Vi ser at fri frakt trigger kjøp, og vi får salg fra kunder som ellers ikke ville bestilt fra oss. Frakten skal ikke være en barriere som gjør at de ikke handler nå, sier Wibe.

Han sier at de samarbeider og har en dialog med fraktselskapet, men gjør ikke noe med prisene på varene til kundene, selv om de tilbyr gratis frakt.

Les også: Kraftig salgsvekst for sport og fritid på nett i koronatiden

Sport 1 doblet salget

Også XXLs konkurrent Sport 1 satser på å hente inntekter fra netthandel når 70 av deres 230 butikker er stengt på grunn av lokale koronarestriksjoner.

- Vi satser spesielt på klikk og hent, og har full gass på det, sier Sport 1-sjef Ole-Henrik Skirstad til Nettavisen.

Butikker som har stengt har lov til å levere ut forhåndsbetalte varer, og på den måten får kundene både fri frakt og mulighet til å få varene raskt etter bestilling.

- Sist uke hadde vi mer enn en dobling av netthandel-salget enn vi hadde i samme uke i fjor. Etterspørselen er veldig høy nå inn mot påske, sier Skirstad.

Dette inkluderer også klikk og hent-bestillinger.

Hindrer 200 permitteringer

Selv om XXL taper penger på å tilby gratis levering, gjør nettsatsingen at de kan holde flere ansatte i arbeid. Nå har kjeden cirka 900 permitterte, mens omtrent 200 ansatte slipper å bli permitterte fordi de har fått nye arbeidsoppgaver.

- Vi trenger flere på sentrallageret for å plukke varer, og vi trenger folk i varehusene til å plukke ordre. Vi prioriterer å plukke varer fra stengte varehus når vi får ordre fra nettbutikken uten beholdning sentralt, sier Wibe.

Samtidig fremskynder XXL en rekke av kjedens strategiske prosjekter, slik at vi kan bruke folk i de nedstengte varehusene som de ellers ville måttet permittere.

- Vi skal blant annet gå i gang med utrulling av id-tagging av varer, elektroniske prisskilter, og reorganisering av kategoriene i varehusene så de blir mer «kunde-logiske», forklarer Wibe.

I tillegg skal de holde ansatte i arbeid ved å opprettholde sykkelservice i de nedstengte butikkene.

- Det jobbes daglig i en beredskapsgruppe med å se etter nye oppgaver som vi kan bruke de permitterte på slik at flest mulig ansatte har en jobb å gå til, sier han.

Færre permitterte i år

Også Sport 1 ser at de klarer å holde en del ansatte i arbeid selv om butikkene er stengt.

- Det er vesentlig færre permitterte i år sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, sier han.

Selv om de fysiske butikkene var åpne på denne tiden i fjor, var kundene mer avventende enn de er nå. Derfor var det også flere permitterte ansatte enn nå.

- Nå er kundene der, og netthandel hjelper oss til å holde hjulene til dels i gang, sier han.

Les også: Reagerer kraftig på nedstengingen: Store kjeder varsler massive permitteringer

Skirstad vil ikke gå ut med eksakt antall permitterte eller hvor mange som slipper permittering på grunn av økningen i netthandel og klikk og hent.

Sport 1 har ikke fri frakt, med unntak av bestillinger gjennom antonsport.no, men de ser at svært mange kunder foretrekker klikk og hent.

Tror det er positivt for kjeden

Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og ekspert på innovasjon, tror XXLs grep er positivt for kjeden, selv om det ikke er noe nytt.

- Det er jo ingen kioskvelter og en nyhet at en nettbutikk gir fri frakt. Dette har blitt en bransjestandard og noe kundene forventer. Samtidig har jeg vanskelig for å tro at de gir fra seg fortjeneste, for fraktkostnadene må dekkes inn, sier han.

Om XXL tar kostnaden selv, og gir fra seg lønnsomhet i denne perioden for blant annet ta vare på ansatte i en vanskelig periode, som de sier selv, mener han det med på å bygge merkevaren ved at de tar et sosialt ansvar.

- Det er samtidig en investering i å bygge seg opp et volum i netthandel, sier Andreassen.

En årsak til at XXL tar merkostnaden selv, og ikke lemper den over på kundene helt eller delvis, tror Andressen kan skyldes at kjeden vil bygge seg opp og blir en plattform innen sportsartikler i Norge.

- På samme måte som Amazon kan de bli en forhandler hvor andre leverandører, av for eksempel spesialutstyr til fluefiske og slalåm, kan selge sine produkter, sier han, og påpeker at XXL nå selger mer «standardvarer» til familier.

- XXL kan bli stedet hvor folk går for å handle sportsutstyr på nett, sier Andreassen.

Marginal lønnsomhet

På sikt kan imidlertid ikke nettbutikker gi fri frakt uten å ta inn kostnadene på andre måter, mener Andreassen.

Koronapandemien fremskynder imidlertid satsingen på netthandel, og vi lærer oss til å handle på en ny måte, tror han.

- Derfor må XXL løse dette problemet fort, sier professoren, og legger til:

- Hjemlevering er marginalt lønnsomt, og det vil fort gi røde tall dersom volumet tar seg opp.

Andreassen tror løsningen enten er ny teknologi, som reduserer plukk- og logistikk-kostnadene, ellers må kundene ta en del av kostnadene i form av høyere priser.

Nettavisen har foreløpig ikke lykkes i å få kommentarer fra Intersport.