Priskrig på sparkesykkel: Disse er billigst og dyrest

STOR PRISFORSKJELL: Per tur er det mye høy prisforskjell mellom de ulike sparkesyklene.

STOR PRISFORSKJELL: Per tur er det mye høy prisforskjell mellom de ulike sparkesyklene. Foto: NTB Scanpix/Nettavisen

Fem leverandører flommer over hovedstaden med sparkesykler. Men hva er egentlig forskjellen?

19.05.19 11:15

Først kom Voi og Tier, mandag kom Flash og tirsdag lanserte den norske leverandøren «Ryde» nye sparkesykler i krigen om Oslos borgere, og det norske Zvipp er allerede på plass.

Alle har de sparkesykler, og alle har de en egen app. Du skanner en QR-kode, som det så fint heter, og med et par tastetrykk er du på vei.

Selv om selskapene er «identiske» er det faktisk store forskjeller på både pris og kvalitet.

Sammenligning av priser

Nettavisen Økonomi har gjort en sammenligning av prisene og modellene de fem forskjellige sparkesykkelselskapene bruker. Her finner du den billigste, den dyreste og hva som er forskjellen på selskapene.

Nettavisen har brukt en gjennomsnittlig fart på 18 kilometer i timen, som er det samme som Google Maps bruker ved beregning av avstand for vanlige sykler.

Tier

Det tyske selskapet Tier bruker stort sett modellen Ninebot by Segway. Dette er en populær sparkesykkel. Ulempen med modellen er at den rister mye over fortauskanter, brostein og hull i veien, fordi den har forholdsvis små hjul og ikke mye demping.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med en pris på 10 kroner for å låse opp sykkelen, og 1,50 kroner per minutt kommer Tier billigst ut i Nettavisens prissammenligning.

Tier priseksempel

Ca avstand Antall minutter Pris
2 kilometer 7 minutter 20,50 kroner
4 kilometer 14 minutter 31 kroner
5 kilometer 17,5 minutter 36,25 kroner


Voi

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

Storselskapet fra Sverige bruker stort sett den samme modellen og har dermed samme utfordring som Tier, nemlig at sparkesykkelen ikke er godt egnet for brostein og kanter du må kjøre over. Trikkeskinner kan også være krevende, spesielt hvis det regner og blir glatt. Nettavisens journalist har flere ganger opplevd at kantene treffer siden av hjulet, og du mister dermed kontrollen i noen sekunder.

Selv om de har samme modell, tar Voi litt bedre betalt. For å låse opp sykkelen er samme prisen, nemlig 10 kroner, men du må ut med 2 kroner i minuttet.

På en fem kilometers tur som varer omtrent 17,5 minutter vil det bety omtrent 9 kroner i forskjell på én reise.

Voi priseksempel

Ca avstand Antall minutter Pris
2 kilometer 7 minutter 24 kroner
4 kilometer 14 minutter 38 kroner
5 kilometer 17,5 minutter 45 kroner

Flash

Klikk på bildet for å forstørre.

  Foto: Jørgen Berge

Flash er et tysk selskap som lanserte mandag deres tjeneste i Oslo. Sparkesyklene har større hjul, bedre demping og er større enn Voi og Tiers modeller. Dette skal gjøre dem bedre egnet til å håndtere norske forhold som hull i veien, fortauskanter og brostein.

For å få denne sparkesykkelen, må du imidlertid ut med dobbelt så mye per minutt som med Tier. Prisstrukturen er lik for å låse opp sykkelen, nemlig 10 kroner, men Flash tar 3 kroner i minuttet.

Flash priseksempel

Ca avstand Antall minutter Pris
2 kilometer 7 minutter 31 kroner
4 kilometer 14 minutter 52 kroner
5 kilometer 17,5 minutter 62,50 kroner

Ryde

Klikk på bildet for å forstørre.

Ryde er en av to norske leverandører. Ryde har bestemt seg for å bruke mer robuste dekk, bedre demping og ha en større sparkesykkel. Dette skal være bedre egnet for norske forhold ifølge dem.

De ønsker også å sørge for en levetid på omtrent seks måneder, mot Voi og Tiers 30-60 dagers holdbarhet. Dette skal de oppnå gjennom mye reparasjoner, reservedeler og dermed sørge for at det blir en reell miljøvennlig ordning.

Det er langt mer komfortabelt å bruke Rydes sparkesykler, og de egner seg bedre over humper, hull i veien og fortauskanter. De holder også samme pris som Voi.

Ryde priseksempel

Ca avstand Antall minutter Pris
2 kilometer 7 minutter 24 kroner
4 kilometer 14 minutter 38 kroner
5 kilometer 17,5 minutter 45 kroner

Zvipp

Zvipp er den andre norske leverandøren i Oslo. De bruker samme modell som Tier og Voi, altså Ninebot by Segway. De har samme prisstruktur som Voi, og ligger dermed midt på treet prismessig.

Zvipp priseksempel

Ca avstand Antall minutter Pris
2 kilometer 7 minutter 24 kroner
4 kilometer 14 minutter 38 kroner
5 kilometer 17,5 minutter 45 kroner

Ikke gedigne forskjeller

Selv om det er vesentlige forskjeller mellom selskapene, er det ingen av dem som peker seg ut mye. Alle har de sparkesykler, og alle tar de en forholdsvis liten penge for å bruke dem.

Tier er billigst, med noen kroner per reise. Mens Flash er dyrest. Ryde og Flash viser at de er annerledes med større hjul, bedre demping og større sparkesykler. De øvrige selskapene bruker alle samme modeller. Men det er lovet nye og bedre løsninger fra alle leverandørene, og det er lite som tyder på at kampen er over om det norske sparkesykkelmarkedet.

I Nettavisens gjennomgang er det følgende tre som utmerker seg:

  • Billigst: Tier
  • Dyrest: Flash
  • Best: Ryde

Ryde har både bedre sparkesykler som er mer robuste og føles bedre å kjøre. I tillegg ligger de midt på treet i pris, med den samme prisen som både Zvipp og Voi.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.