Nettavisen har sjekket priser på en liten handlekurv hos Extra, Kiwi og Rema 1000. De samme varene ble også prissjekket i desember. Fire varer øker med 70 prosent eller mer.
- Mandelpoteter har økt med 511 prosent hos Extra og med over 300 prosent hos Kiwi og Rema 1000.
- Klementiner har økt med 382 prosent hos Kiwi og rundt 200 prosent hos de to andre.
- Grøtris fra Geisha har økt nøyaktig like mye hos alle tre, opp 184 prosent.
- Twistposen er satt opp med mellom 70 og 80 prosent siden desember.
Se alle tallene lenger ned i saken

Slakter Stabburets pålegg-påstand: – Åpenbart feil
Overraskende stor økning
– Dette er en formidabel økning, og det overrasker meg at de går så kraftig til verks. Jeg ville trodd de var mer forsiktige, sier Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Han mener priskrigen før jul var ekstra hard i år og at det kan forklare noe av den kraftige økningen.
– Varene som når går kraftig opp i pris ble åpenbart solgt med tap i desember og fungerte som lokkevarer. Og butikkene vet at kundene legger mer i kurven enn bare lokkevarene, sier Andreassen.
Politikerne følger med
Samtidig er professoren overrasket over at kjedene skrur prisene så kraftig opp.
– Dette er en krevende tid og bransjen vet at politikerne følger meget godt med. Derfor forventet jeg mer forsiktige prisøkninger. De må regne med medieomtale og det får politikerne med seg også, sier han.

Iceland legger ned to butikker: – De har muligheten til å stoppe sånne som oss
Professoren mener de kraftige prisøkningene gir kjedene troverdighetsproblemer.
– Kiwi reklamerer med at de er på forbrukernes side og sier de presser prisene ned. Nå skjer det motsatte. Nå er de ikke så mye på forbrukernes side, mer på sin egen side, mener Andreassen.
Kiwi: - I alle dager
Kiwi mener det blir feil å trekke konklusjoner basert på en sjekk av 12 varer når det finnes rundt 5000 varer i butikken.
– I alle dager! Professor Andreassen viser forbausende liten forståelse for hvordan kampanjene og markedet fungerer, svarer kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin.
Hun trekker fram at varer som klementiner, mandelpoteter og grøtris var sterkt nedpriset i desember.
– I denne testen sammenlignes priser fra julekampanjer fra desember med ordinære priser fra januar, og det blir derfor fullstendig feil å bruke dette grunnlaget for å konkludere med at prisene øker, sier Arvin.
Solgte varer med tap
Også Rema 1000 og Extra mener de store prisendringene er snakk om en normalisering og ikke en reell prisoppgang.
– Julehandelen er viktig og konkurransen hard. Enkelte varer ble solgt billigere til kunde enn det vi faktisk betaler for varene til leverandør, sier Line Aarnes som er kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.
– Varene som øker i pris, som klementiner, mandelpoteter og grøtris, er typiske julevarer vi kuttet kraftig i pris inn mot jul. Flere av produktene har vi ikke tjent penger på, og nå normaliseres prisnivået, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen i Extra
Les utfyllende svar fra kjedene lenger ned.
Frykter det kommer et stort jafs
Ikke alle varene som ble sjekket, øker i pris. Brokkoli har faktisk blitt billigere siden desember. Likevel må folk forberede seg på nye prisøkninger framover. Leverandørene justerer opp prisene sine i februar og det har vært knyttet stor spenning til hvor kraftig økningen kommer til å bli i år.
– Det er vanskelig å spå om hva som skjer i februar. Nå tror jeg kanskje de vil “gunne på” og skru prisene kraftig opp. Ingenting forundrer meg lenger når det gjelder denne bransjen. Kanskje vil de ta et skikkelig jafs slik de også gjorde sist sommer, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.
Varer | Ekstra, pris i kroner | Endring | Rema 1000, pris i kroner | Endring | Kiwi, pris i kroner | Endring |
Mandelpoteter billigste, 2–3 kg pose, pr. kg | 29,95 | 511,2% | 19,96 | 307,3% | 23,45 | 378,6% |
Klementiner, billigste, 1 kg | 19,90 | 188,4% | 29,90 | 202,0% | 29,90 | 382,3% |
Grøtris, Geisha, 800 g | 32,40 | 184,2% | 32,40 | 184,2% | 32,40 | 184,2% |
Freia Twist* 330 g | 64,90 | 80,8% | 64,90 | 73,5% | 64,90 | 73,5% |
Surkål, Nora, 450 g | 15,90 | 101,3% | 15,90 | 60,6% | 15,90 | 101,3% |
Kremfløte, Tine, 3 dl | 21,90 | 18,4% | 21,90 | 18,4% | 21,90 | 18,4% |
Hatting Grove Rundstykker* , 10 stk | 31,40 | 16,7% | 31,40 | 16,7% | 31,40 | 16,7% |
Nugatti original* 500 g | 32,90 | 13,8% | 32,90 | 13,8% | 32,90 | 13,8% |
Pepsi Max* 4-pk u pant, 4 x 1,5 l | 64,90 | 0,0% | 64,90 | 0,0% | 64,90 | 0,0% |
Meierismør, Tine, 500 g | 47,20 | 0,0% | 47,20 | 0,0% | 47,20 | 0,0% |
Synnøve Original gulost*, pr. kg | 109,00 | 0,0% | 109,00 | 0,0% | 109,00 | 0,0% |
Brokkoli* 1 stk | 8,90 | −40,3% | 8,90 | −40,3% | 8,90 | −40,3% |
SUM | 479,25 | 27,0% | 479,26 | 24,90% | 482,75 | 27,7% |
Slik er prissjekken gjennomført
Nettaviser sjekket priser 3 januar hos Extra, Kiwi og Rema 1000. Varene som ble testet ble også prissjekket i desember. Varene som er markert med en stjerne ble sjekket av VG 6. desember. De øvrige ble sjekket av Nettavisen 16. desember.
Slik svarer kjedene:
Rema 1000, kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes:
Julehandlene er viktig for Rema 1000, og kampen om å være den billigste dagligvarekjeden er hard. Derfor kjører vi kampanjer på mange av varene vi vet er viktige for kundene i forbindelse med julen. Enkelte varer ble solgt billigere enn hva Rema 1000 faktisk betaler for varene til leverandør. Prisene nå etter jul er en normalisering av prisene etter en kampanje periode, og har ingen sammenheng med prisjusteringen fra leverandørene som kommer 1. juli og 1. februar.
Extra, kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen:
Det er ikke overraskende at Extra er den billigste kjeden i undersøkelsen, eller at prisene har økt på nettopp disse produktene. De varene som her øker i pris, slik som klementiner, mandelpoteter og grøtris, er typiske julevarer vi kuttet kraftig i pris inn mot jul. Flere av produktene har vi ikke tjent penger på, og nå normaliseres prisnivået. Extra skal ha lave priser på varer kundene bruker mye av, derfor ser de også at prisen på gulost, Pepsi og brokkoli er like billig eller faktisk billigere enn i desember, hvor det var typiske julevarer som falt mest i pris. Det er leverandørene som øker våre innkjøpspriser fra 1. februar. Gjennom media har de varslet kraftige prisøkninger. Hvordan den varslede prisøkningen fra leverandørene slår ut, er umulig å forutsi. Det jeg kan love er at Extra skal gjøre alt vi kan for at prisene ut til kundene, som er de som eier oss, ikke skal øke mer enn absolutt nødvendig.
Kiwi, kommunikasjonssjef Kristine Arvin:
Våre billigste klementiner koster nå 19,90 kroner per kilo, men de var dessverre utsolgt da Nettavisen var innom. Det er ingen prisøkning nå, men prisene er justert tilbake til ordinærprisen før desemberkampanjen. Kunden er sjefen i Kiwi, og vi skal ha de beste prisene, både til hverdag og fest. Kampanjene våre tar alltid utgangspunkt i varene som er aktuelle for kunden i tiden man er inne i. Klementiner, mandelpoteter og grøtris er alltid på kampanje i desember, men nå har vi presset ned prisene på mange av de viktigste hverdagsvarene. I denne testen sammenlignes julekampanjepriser fra desember med ordinære priser fra januar, og det blir derfor fullstendig feil å bruke dette grunnlaget for å konkludere med at prisene øker. Hadde man for eksempel fylt handlekurven med Norvegia, fiskekaker, kyllingfilet, tortillalefser, fiskegrateng, Mutti-tomater, Pepsi Max 6-pakning, salat og appelsiner, ville man ha fått en kraftig nedgang fra desember til januar.