Russlands invasjon har stengt Ukrainas havner, dermed eksporteres det verken olje eller frø ut av landet. Landet står for halvparten av alle forsendelser av vegetabilsk olje, og produksjonen i prosessanleggene har stoppet opp. Flere eksperter har spådd at det vil bli vanskelig å få tak i oljen hvis krigen fortsetter.
Ukraina og Russland står sammen for 30 prosent av verdens kornproduksjon. Ifølge Landbruksdirektoratet er hvete nå 61 prosent dyrere enn på samme tid i år.
Les også: Dramatiske konsekvenser for korn og brød: - Det kan bli svært alvorlig
Prisøkning på 34 prosent for solsikkeolje
– Prishoppet er veldig uvanlig. Det eneste dagligvarekjedene kan lene seg på er force majeure fordi det er umulig å få tak i varer. Men vi må anta at det ligger masse varer på lageret, eller at varer er på vei inn, sier Tor Wallin Andreassen, professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole, til Nettavisen, og tilføyer:
– Det virker som noen stikker hodet frem mer enn andre, i en situasjon hvor det er stor uro i markedene.
I løpet av siste uke har prisen for 1 liter med solsikkeolje økt med 34 prosent hos Extra. Kjeden har nå lagt seg på samme prisnivå som konkurrenten, Rema 1000. Hos Kiwi får du solsikkeolje til 33,4 kroner, og kjeden er dermed billigst av norske lavpriskjeder.
Økonomiprofessoren sier kjedene har krigssensitive varer på lager.
– Solsikkeolje kom ikke med båt fra Ukraina i går. Varene som er i norske butikker er fra et lager med gamle innkjøpspriser, sier han, og påpeker:
– Enten utnytter dagligvarebransjen situasjonen fordi den generelle forståelsen er at det er kaos i både energi- og råvaremarkedet, og dermed tenker de at forbrukerne kan akseptere og forstå at prisene stiger, eller så er det på grunn av høyere innkjøpspriser.
Wallin Andreassen understreker at det er unaturlig at prishoppet skal være så stort som 10 kroner på under én uke for solsikkeolje.
Butikkjedene avviser imidlertid bestemt at de utnytter situasjonen til å sette opp prisene. Se hele tilsvaret fra Extra og Rema 1000 kan du lese lenger ned i saken
Les også: Ukraina-krigen dobler prisene: – Vi får ikke tilbud en gang
Store prisforskjeller på solsikkeolje og spaghetti
Nettavisen har sammenlignet prisen på Ukraina- og Russlandsensitive varer. Felles for varene i handlekurven er at de har store andeler hvete eller vegetabilsk olje, som for eksempel spaghetti, majones eller kjeks.
Pristesten viser at det er størst prisforskjeller på spaghetti og olje. Handlekurven er billigst hos Extra og dyrest og Rema 1000.
Dagligvarekjedene justerer prisene i februar og juli. Hvis leverandørene vil justere prisene utover disse tidspunktene, må de benytte seg av force majeure.
Denne klausulen åpner for at man kan øke prisen utover kontrakten grunnet ekstraordinære omstendigheter som krig og naturkatastrofer. Force majeure er svært uvanlig å bruke. Varehandel-ekspert Odd Gisholt uttalte nylig at han anser det som utidig av leverandørene å påberope seg force majeure i den urolige tiden vi er inne i.
Han oppfordret leverandørene til å effektivisere driften eller stå for eventuell tap selv.
Verken leverandørene eller dagligvarekjedene kan uttale seg om fremtidige prisstrategier offentlig. Prisinformasjon bryter med bestemmelsene i konkurranseloven. Dermed får heller ikke pressen vite hva som foregår bak kulissene.
Kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, uttalte i forrige uke at de ikke har merket noe til krisen i Ukraina med tanke på leveranser av solsikkeolje.
– Vi har ikke fått noen indikasjoner på leveringsutfordringer på noen varegrupper. Vareflyten er god i alle ledd hos oss.
Tor Erik Aaag, kommersiell direktør i Oda, opplyste at solsikkeolje hadde økt med 6 kroner per liter i januar. For én uke siden satte de opp prisen med fire kroner. Han understreket at det ikke hadde sammenheng med krigen, men kom som følge av at konkurrentene har satt opp prisene.
Les også: Norske dagligvaregiganter vurderer krise-regel: – Kommer til å bli svært alvorlig
– Vi utnytter ikke situasjonen
Slik svarer Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, på påstanden om at de utnytter uroen i råvaremarkedet som følge av krigssituasjonen i Ukraina.
– Vi utnytter ikke situasjonen. Vårt mål er å selge maten billigst mulig til våre kunder, som også eier oss. Men det er en urolig råvaresituasjon, og leverandørene økte prisene i februar, sier han.
Kristiansen opplyser at prisen på solsikkeolje har svingt mye den siste måneden. Det handler ikke om krigen i Ukraina, men konkurransesituasjonen.
– Hvorfor justere dere prisen på solsikkeolje etter høyeste pris hos konkurrenten?
– Vi justerer ikke etter høyeste pris hos våre konkurrenter. Men det har vært en leverandørjustering i februar som vi har tatt ut, og deretter justert oss opp og ned på pris for å være konkurransedyktige.
Kristiansen forteller at de i perioder har hatt kunstig, lave priser på mange produkter, og at prisen kan ha vært kunstig lav i en periode.
– Vi har et stort utvalg av solsikkeoljer, prisene justeres også etter merkevarer, slik at det er mange faktorer som spiller inn, sier kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen i Coop, til Nettavisen.
Han sier han forstår at det er vanskelig for mannen i gata å se logikken i prissettingen.
Kommunikasjonssjef Hanne Knudsen i Rema 1000 avviser også økonomiprofessorens påstand:
– Prisen på solsikkeolje har vært uendret siden tidlig februar, flere uker før krigen i Ukraina brøt ut, sier hun, og legger til:
– Prisene i denne handlekurven har endret seg flere ganger siden mandag. Vi skal selge dagligvarer billigst i Norge så vi kutter prisene der vi ikke allerede har justert ned.