Mens prisene går kraftig opp hos Rema og Kiwi er det en overraskende liten økning hos Extra på 2,8 prosent.

Forklaringen på det er Kiwi og Extra rykende uenig om, selv om Kiwi fortsatt er litt billigere enn Coop-kjeden.

Prishopp på Grandiosa

Like før månedsskiftet, da prisene skal justeres opp, har Nettavisen sjekket priser på 27 dagligvarer hos de tre billigkjedene. Dette er nøyaktig de samme varene vi sjekket for ett år siden.

Tips gjerne Nettavisen om dagligvare-saker!

Resultatet viser at prisen på noen varer har hatt en ekstrem prisøkning på mellom 30 og 50 prosent:

  • Grandiosa
  • Stabburets leverpostei
  • Prior kalkunskinke krydder
  • Superchips med paprika

Se hele oversikten nederst i saken

– Jeg har merket meg at Grandiosa har blitt rådyrt. Jeg er student, og Grandiosa har før vært en billig middag. Det er det ikke lenger, sier Håkon Holmøy. Han er innom Kiwi for litt småhandling (26).

Kiwi-kunde Bjørg Engebretsen (67) har også merket at enkelte varer har blitt veldig dyre.

– Jeg kjøper ofte fyldig skivet Norvegia. Jeg har merket at den har gått opp i pris. Men jeg lurer veldig på hvorfor noen varer går så veldig kraftig opp i pris, mens andre ikke gjør det.

Noen varer går faktisk ned eller blir stående på stedet hvil. Nidar Favoritter Troika har faktisk blitt rundt 20 prosent billigere hos kjedene. Brokkoli og Norvegia står på stedet hvil.

Finansierer tilbud med prishopp

Professor Tor W. Andreassen ved Norges handelshøyskole mener resultatene er oppsiktsvekkende.

– Det er ikke lett å forklare at noen priser går så kraftig opp mens andre går ned. Forskjellene i hva det koster å lage produktene varierer ikke så mye. Utgifter til lønn, strøm og transport er viktige, men dette er jo likt for alle, sier Andreassen.

Han mener en forklaring kan ligge i måten kjedene finansierer tilbudene sine på.

– Mest sannsynlig er forskjellene eksempler på kryssubsidiering, at man setter opp noen varer som ikke er så prisfølsomme, slik at man kan sette ned andre for å lokke til seg kunder.

Andreassen får støtte av dagligvareekspert Odd Gisholt.

– Noen varer går kraftig opp, mens noen er stabile eller går litt ned. Butikkene trenger å finansiere lokketilbud og da må de ta ekstra godt betalt for noen varer, sier Gisholt.

Sterke merkevarer

Gisholt mener det ikke er tilfeldig hvilke varer som går ekstra opp i pris.

– Orkla tar sjansen på at Grandiosa står så sterkt i folks bevissthet at folk vil ha den nesten uansett hva den koster, sier Gisholt.

– Grandiosa er et meget sterkt merkenavn, og tåler åpenbart å bli satt kraftig opp i pris, Jeg tror ikke det har blitt 40 prosent dyrere å lage pizza på ett år, sier Andreassen.

Les også: Pizza og pålegg opp 40 prosent på ett år

Rik av å selge mat

Testen Nettavisen har gjort denne uka viser at Kiwi er billigst nå:

  • Kiwi: 966,50 kroner
  • Rema 1000: 968,00 kroner
  • Extra: 987,01 kroner

Den store endringen er prishoppet fra i fjor:

  • Kiwi: Opp 123,90 kroner
  • Rema 1000: Opp 125,40 kroner
  • Extra: Opp 25,50 kroner

Erik Bergseter (76) og kona er pensjonister og faste kunder hos Kiwi som kommer billigst ut nå, men som er 15 prosent dyrere enn for ett år siden.

– Det liker jeg dårlig. Det er ikke tilfeldig at de rikeste folkene i landet er de som selger mat. Kjedene påstår at de bare tar tre prosent i fortjeneste. Det tror jeg ikke noe på, sier Erik Bergseter.

Tøffere konkurranse

NHH-professor Tor W. Andreassen peker på at én kjede skiller seg ut.

– Det er spennende å se at Extra har knappet innpå forspranget til de to andre. Nå skiller det ikke så mye, sier Andreassen.

Dagligvareekspert Odd Gisholt mener det at Extra korter ned på avstanden til de billigste kjedene tyder på at konkurransen virker.

– Det at Extra tar såpass innpå de to andre nå viser at konkurransen er knallhard. Kjedene følger hverandre som skygger, og dermed blir mange priser identiske, Gisholt

– Det er tøff konkurranse, og Extra har sagt at de vil vokse og bli størst. Pris er helt sentralt da for Extra som er i utfordrerposisjonen, sier Gisholt.

Kiwi: – Extra tjuvstartet

Mens handlekurvene til Kiwi og Rema 1000 økte med 15 prosent fra i fjor til i år, økte prisen hos Extra med beskjedne 2,8 prosent. Kiwi mener de vet årsaken.

– I fjor registrerte vi at Extra satte opp prisene på varene før kjedene fikk prisøkninger fra leverandørene. Det gjør ikke Kiwi. Vi hever ikke prisene før vi må. Siden Extra var såpass mye dyrere i fjor, blir økningen mindre for dem i år, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin.

Dette avviser Extra.

– Nei, det stemmer ikke. Prisene justeres kontinuerlig og særlig på denne tiden av året. Det går ikke noe startskudd i Extra, vi løper hele tiden for å være den billigste kjeden, sier kommunikasjonssjef i Extra, Harald Kristiansen.

Nettavisens pristest i fjor viste at Extra var klart dyrest.

Slik kommenterer kjedene resultatene:

Kiwi:

Om resultatet: Kiwi var billigst i fjor, og vi er billigst i år. Det er alltid hyggelig når prisundersøkelser bekrefter dette, selv om de bare viser et øyeblikksbilde på et lite utvalg, skriver kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin.

Om prisøkningene: – Det er tilfeldig at denne kurven har økt mer enn snittet. Det kan blant annet skyldes at enkeltprodukter var på kampanje i fjor. Matvareprisene i Norge økte med 11,5 prosent fra desember 2021 til desember 2022. Det er mye, sier Arvin, og tilføyer:

– Samtidig økte prisene i Danmark og Sverige med henholdsvis 14,9 og 18,2 prosent. Hovedårsaken til økningen er økte innkjøpspriser fra leverandørene. I tillegg har hele verdikjeden fått økte kostnader til transport, emballasje og ikke minst strøm, og våre butikker mottar ikke en krone i strømstøtte. Selv om prisene har økt, har marginene våre gått ned og vi tjener mindre penger enn tidligere, skriver Arvin.

Rema 1000:

Om resultatet: – Vi er ikke fornøyde med resultatet, da REMA 1000 skal være billigst på dagligvarer i Norge, skriver kommunikasjonssjef i Rema 1000, Hege Rognlien.

Om prisøkningene: – Det har vært en global prisstigning det siste året på grunn av snart tre år med pandemi og krigen i Ukraina. Det har blant annet ført til økte priser på råvarer og innsatsfaktorer som strøm og transport, som påvirker prisene vi for fra våre leverandører. Rema 1000 skal være billigst på dagligvarer i Norge, sier hun og påpeker:

– Den største delen av våre kostnader er varekostnader. Når vi får en økning i prisen fra våre leverandører så øker dessverre også prisen ut til våre kunder. Vi utfordrer våre leverandører på at de prisøkningene vi får er reelle kostnadsøkninger med utgangspunkt i den globale prisøkningen. Når det gjelder denne konkrete handlekurven så var flere av varene på kampanje i januar 2022. Blant annet så hadde vi kampanje på Superchips til 19,90. Det er en kampanje vi ikke har nå. Enkelte varer solgte vi billigere enn hva vi kjøpte dem fra leverandør, skriver Rognlien.

Extra

Om resultatet: – Extra ble nylig kåret til den billigste landsdekkende kjeden i en stor prisundersøkelse, og det er en plassering vi har ambisjon om å beholde. Pristesten er et øyeblikksbilde, som viser at det er små forskjeller i en periode på året der prisene justeres hyppig, skriver kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Om prisøkningene: – Det er viktig å huske er at vi i lang tid har vært, og fortsatt er i en unntakstilstand, der global inflasjon og usikkerhet om råvaretilgang gir uforutsigbare rammebetingelser. Prisøkninger på strøm, transport, råvarer og annet treffer hele verdikjeden. Dette er forklaringen på de økte prisene, og så er det viktig å ha med seg at dette ikke er et fenomen for Norge. Matprisene her hjemme har økt mindre enn i EU og våre nærmeste naboland. Til slutt er det også viktig å ha med seg at ser man på prisutviklingen over de seneste årene, så har dagligvarer steget langt mindre enn den generelle prisveksten, skriver Kristiansen.