*Nettavisen* Økonomi.

Prognose: Nordmenn vil bruke nærmere 100 milliarder kroner på julehandelen

Denne gjengen skal følge Black Friday, Black Week og Cyber Monday direkte fra tidlig morgen og til kveld. Fra venstre: Ingvild Jenhaug Korneliussen, Milan Botani, Thomas Gulbrandsen, Tina Maria Nygård, Margret Stray-Pedersen, Pål Nisja-Wilhelmsen, Silje Grønning og Henrik Wiese-Hansen.

Fra venstre: Ingvild Jenhaug Korneliussen, Milan Botani, Thomas Gulbrandsen, Tina Maria Nygård, Margret Stray-Pedersen, Pål Nisja-Wilhelmsen, Silje Grønning og Henrik Wiese-Hansen.

Bare i desember bruker hver og en av oss 11.100 kroner på julemat og julegaver.

08.11.19 10:05

Nordmenn vil til sammen punge ut 97 milliarder for årets julefeiring. Det viser prognoser fra Oslo Handelsstands Forening (OHS), som regner med en vekst på 0,9 prosent fra fjoråret.

Desember er den viktigste måneden for handelsstanden, og det er ventet at omsetningen vil være om lag 28 prosent høyere enn resten av året. For enkelte bransjer er tallet mye høyere, som for eksempel hos leketøysbutikkene der omsetningen øker med over 200 prosent før jul.

Klikk på bildet for å forstørre. Karl Johan, OSLO 20121214. Julehandel i Karl Johans gate i Oslo.

SNART ER DET JUL: Og nordmenn ventes i år å handle for nærmere 100 milliarder kroner i julen, ifølge en fersk prognose. Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

– Julehandelen er kjempeviktig. Hadde man tatt bort november og desember, hadde det blitt mye røde tall, så vi er ekstremt avhengige av en vellykket julehandel, sier administrerende direktør Bjørn Næss i OHF til NTB.

Les også: Julehandelen starter mye tidligere enn før

Tidenes største på nett

Særlig Black Friday, som i år går av stabelen 29. november, har blitt viktig, og nordmenn drar kortet for rundt 4 milliarder kroner bare denne dagen.

– Black Friday er de siste årene blitt regnet som avsparket på årets julehandel og er en av grunnene til at mye av julehandelen har flyttet seg fra desember til november, forklarer Næss.

Nettavisen var den første avisen i Norge som gjorde noe ut av fenomenet Black Friday. Tre år etter at den første nettbutikken i Norge, Komplett.no, introduserte salgsdagen i Norge i 2010 begynte avisen med direkte dekning av salget. Direktør for innovasjon i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen forteller om det som ble en umiddelbar suksess:

- Det første året jobbet to mennesker med dekningen, men dette ble fordoblet sammen med omsetningen året etter.

I 2019 vil det totalt være 11 mennesker som dekker salget direkte.

De kommersielle avdelingene i Nettavisen har tatt i bruk elementer fra nyhetsjournalistikk i salgsperioden.

- Vi kommer til å kjøre fullt fokus på hele det som kalles Black Week med direktedekning i et slags nyhetsstudio, live tv i minimum tre timer og mange overraskelser. På selve Black Friday har vi dekning direkte fra grytidlig torsdag morgen til natt til langt på natt. Det skal ikke være mulig å unngå å få med seg alle de beste tilbudene ved å følge med hos oss.

Selv om nyhetsverdien av salg og tilbud er mulig å diskutere mener Nisja-Wilhelmsen dette er en service for leserne:

- Det er vanskelig å få full oversikt over alle tilbud og besparelser som kan gjøres, og vi har som mål at dette skal være en service og hjelp for våre 700.000 daglige lesere. Samtidig tilbyr vi også denne oversikten over salg og tilbud til alle Amedias 75 aviser som ønsker den. Selvfølgelig er det ikke like viktig som store hendelser eller andre harde nyheter, men vi trenger alle klær og vaskemaskiner. Kan man spare litt på å kjøpe det som trengs, er det bra for leserne våre.

Les også: Hit reiser du på billig førjulstur

Også andre medier setter store ressurser inn når pengene sitter løst i julehandelen.

- Vår storebror litt lengre opp i Akersgata har hentet noen av våre tidligere ansatte som der jobber med det samme, så det er ingen tvil om at konkurransen begynner å tilspisse seg sier Nisja-Wilhelmsen.

Målet for dagen er i hvert fall klar, sier han:

- Vi har en målsetning basert på våre analyser om en økning på 30 prosent. Dette baserer seg på økningen i netthandel samt den store trafikkøkningen Nettavisen har opplevd i 2019. Jeg selv har veddet på at vi aldri skal ha fått mer omsetning på en uke enn vi skal klare nå i år enn i noen uke i løpet av de 21 årene jeg har jobbet i Nettavisen.

Ekstrem desemberhandel

For bokhandlere, gullsmeder og urmakere forventes det rundt 150 prosent økning i omsetningen i julehandelen. Men også november blir en stadig viktigere måned for butikkene.

– Hvert år overflyttes cirka 1 til 1,5 milliarder kroner fra omsetning i desember til november, noe som skyldes at julegavehandelen starter tidligere og tidligere, sier Næss.

Sent ute

Det er imidlertid ikke alle om starter innkjøpene så tidlig som i november, og de siste dagene før jul er da vi handler absolutt mest.

– 11 prosent av julegavene blir handlet de siste to ukene før jul, med 22. og 23. desember som de største. Men det er forskjell på kjønnene, sier Næss.

En undersøkelse utført av YouGov på vegne av OHF viser at 18 prosent av de spurte mennene gjennomfører innkjøpene i løpet av de to siste ukene før jul. Til sammenligning svarer kun 5 prosent av kvinnene det samme.

– Her er menn i kraftig overtall. Det handler kanskje om en forskjell i evnen til å planlegge, ler Næss.

Les også: Takk for alt - butikker i Oslo sentrum

Pilotprosjekt

I Oslo sentrum lanseres også et pilotprosjekt i anledning førjulsstria, og det blir tilbudt både posehotell og hjemkjøring.

– 93 prosent av kundene i sentrum av Oslo kommer med kollektivtransport, og det er nok et stressmoment for mange å dra med seg handleposene, sier Næss.

Flere kjøpesentre i Oslo vil derfor tilby muligheten til å levere poser med julegaver til gratis oppbevaring, eller bestille hjemlevering mot betaling.

– Vi tror det legger mer til rette for den hyggelige stunden i sentrum, og vi tror det er noe mange vil prøve seg på.

Nettet den store vinneren

Den tradisjonelle Cyber Monday har aldri fått skikkelig fotfeste i Norge. Dette har vært mandagen etter salget på fredagen etter thanksgiving i USA.

- Siden vi har arvet fenomenet fra USA er det ikke slik at vi i Norge har en fridag inneklemt som man har i USA. Siden vi også fikk fenomenet godt etter at netthandelen ble etablert i Norge er det ikke stor forskjell på tilbud og tilgjengelighet på disse dagene, forteller Nisja-Wilhelmsen.

Likevel har det vært en stor trend de siste årene, og det er ingen tvil om at nettet er den store vinneren:

- Det er bare å kikke på antall fysiske butikker som forsvinner, men også på hvor stor omsetning som faktisk er på nett. Årets Black Friday vil ha en enorm digital tilstedeværelse, og vil etter all sannsynlighet være større enn den fysiske. Vi kommer til å dekke gode fysiske tilbud også, men fokuset vårt er netthandelen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.