Flyteknikerne trues med lockout etter snart en uke i streik, og det varsles kaos på flyplasser i hele Europa.

Økonomien til SAS er nede i knestående, og det før konflikten med pilotene er løst. Fra kontinentet kommer det daglig meldinger om bagasjekaos, underbemannede flyplasser og forestående streiker.

Les også: Usikker på NHOs lockout-grep: – Kan være en genistrek

Noen flyselskaper har imidlertid svært gode tider. De har små fly, og du kan selv hyre dem til turer innenlands eller til Middelhavet. Nå melder det norske privatflyselskapet Airwing, som har sju privatfly for utleie, om rekordstor etterspørsel.

- Har med kjæledyr og vil ikke mellomlande

Selskapet har sin base på Oslo Lufthavn og tilbyr korte flyreiser til alle destinasjoner i Europa. Vedlikeholdet skjer i Danmark og Sverige.

– Det blir en hektisk sommer. Vi gjør det vi kan for å ta unna etterspørselen, og må si nei til noen henvendelser. Vi merker stor pågang fra spesielt forretningsfolk, men også de som reiser på ferie. Mange vil unngå risikoen for å bli forsinket eller i verste fall strandet, sier Anna Helene Kjos-Mathisen, administrerende direktør i Airwing.

Det er altså ikke bare businessreisende som løser sitt reisebehov på denne måten, forteller hun:

– De som leier privatfly for rekreasjonsformål er folk som vil spare tid og reise komfortabelt. Det er for eksempel de som ikke vil mellomlande en og to ganger, de som ikke vil vente timevis i kø og de som har med seg kjæledyr. Det er også mange større grupper som reiser sammen som velger privatfly, slik at prisen per passasjer blir lavere.

Les også: Tre streiker truer sommerferien: - Det er opplagt det skumleste

50.000 kroner timen

Prisen varierer med destinasjon, flytype, flytid og avgifter på destinasjon, opplyser Airwing.

Selskapet opplyser at det koster mellom 30.000 og 50.000 kroner i timen å leie Airwings fly. Med ni seter blir det typisk en timekostnad per passasjer på drøye 4.000 kroner.

– Det er selvsagt mer kostbart enn å fly rutefly, men varierer med flytype, destinasjon og distanse. Prisen bestemmes også av logistikken. Har vi et tomt fly hjem fra en destinasjon, kan prisen bli lavere. Lander vi på en flyplass med høye avgifter, blir prisen høyere.

Med andre ord - prislappen kan komme opp i 400.000 for tur-retur Malaga, for eksempel (flytid om lag 4 timer). Men, som Airwing-direktøren påpeker: Kan to familier fly sammen, blir det jo et speiselag.

- Hvor stor er pågangen fra forretningsreisende?

– Pågangen er stor fra forretningsreisende, men for øyeblikket er pågangen fra de som skal på ferie større. Flyvningene for forretningsreisende går typisk til London, København, Sveits og Brüssel. Denne gruppen reisende planlegger mer, og har bestemt seg relativt lang tid i forveien at de skal fly privat.

Les også: NFO-leder mottar drapstrusler

- Pandemien startet en trend

Stort sett kan Airwings kunder lande i hele Europa, forteller Kjos-Mathisen:

- Flyvningene våre går stort sett til hele det europeiske kontinentet. De mest populære feriedestinasjonene er rundt Middelhavet. Hit tar det opptil tre timer med en vanlig flyging. Så er det også en del flyvninger nordover til Nord-Norge og Svalbard for utenlandske turister.

– Flere oppdaget fordelene ved å fly privatfly under pandemien. Trenden fortsetter, og det er allerede et mye større marked enn folk tror. Vi forventer stor vekst de neste årene, spesielt når teknologien gjør at utslippene kommer ned, sier Kjos-Mathisen, som selv også flyr som pilot.