*Nettavisen* Økonomi.

Radioknockout av NRK P1

Det blir ikke mange markedsandeler igjen til Kanal 24 og de andre kommersielle kanalene når NRK P1 i november tar hele 51,4 prosent av radiolyttingen alene. Dermed ble det nok en nedtur for Kanal 24 med en markedsandel på 3,9 prosent.

08.12.05 14:53

Lyttertallene for den nest siste måneden i 2005 er klare, og heller ikke denne gangen er det mange lyspunkt å spore for Kanal 24, skriver Kampanje.

Langt fra målet
Kanalen har fremdeles ikke greid lyttermålet for året på 400.000 daglige lyttere, og nå begynner det å haste. Heller ikke i november greide nemlig Kanal 24 å passere den magiske grensen, og sammenlignet med oktober falt både lytteroppslutningen og markedsandelen, viser tall fra TNS Gallups radioundersøkelse.

I gjennomsnitt hadde Kanal 24 en daglig oppslutning på alle ukens dager på 8,3 prosent, 338.000 daglige lyttere, i november. Det er ned 0,3 prosentpoeng sammenlignet med oktober, men fordi november i fjor også var en svak måned for Kanal 24 er årets novembertall en forbedring på 1,2 prosentpoeng for Kanal 24 sammenlignet med november i fjor.

Kanal 24 mindre enn Radio 1
Når det gjelder markedsandel, eller andel av den totale radiolyttingen, er det heller ikke bedring å spore for Kanal 24, og i november var markedsandelen på alle ukens dager så lav som 3,9 prosent, ned 1,1 prosentpoeng sammenlignet med oktober. Dermed er Kanal 24 også i november mindre enn Radio 1 Storby, som hadde en markedsandel på 4,3 prosent.

Lyspunktet for Kanal 24 er oppslutningen på hverdager, som i november var oppe i 9,3 prosent, men det er likevel 22.000 lyttere bak målet på 400.000.

NRK P1 er en gigant
Det som neppe gleder verken Kanal 24 eller Radio 1 Storby er at NRK P1 viser muskler som aldri før i november. Norges største radiokanal hadde nemlig en markedsandel på hele 51,4 prosent, eller godt over halvparten av den totale radiolyttingen alene. Det er en økning på hele 4,6 prosentpoeng sammenlignet med oktober og 1,4 prosentpoeng sammenlignet med november i fjor, og det er først og fremst P1-lytternes trofasthet som løfter andelen.

Sammenlignet med november i fjor har lyttertiden på P1 økt med ni minutter til 200 minutter, mens oppslutningen bare har økt med 0,2 prosentpoeng til 38,4 prosent, eller 1,56 millioner lyttere.

P4 øker ikke
Og heller ikke P4 greier å berge situasjonen for de kommersielle kanalene, med en daglig oppslutning på 22,1 prosent, eller 899.000 lyttere. Det er en nedgang på 0,9 prosentpoeng sammenlignet med november i fjor, og 0,5 prosentpoeng sammenlignet med oktober. P4s markedsandel endte på 20,8 prosent, ned 1,8 prosentpoeng fra november i fjor, men på nivå med andelen i oktober.

HTML EMBED

Radio 1 Storby er dermed fortsatt den nest største kommersielle aktøren i radiomarkedet målt i markedsandeler, men grupperingen har færre lyttere enn Kanal 24. I november hadde Radio 1 Storby en samlet daglig oppslutning på 6,9 prosent på alle ukens dager, eller 281.000 lyttere.

Ikke bare suksess i NRK
NRKs nedtur i november er det P2 og P3 som står for. P3 har befestet sin posisjon som den nest største kanalen i NRK-familien, men en daglig oppslutning å på 9,4 prosent er ned 0,7 prosentpoeng sammenlignet med november i fjor. Markedsandelen faller imidlertid bare med 0,1 prosentpoeng på grunn av økt lyttertid. Også P2 gikk tilbake 0,7 prosentpoeng til 6,9 prosent, men på grunn av kortere lyttertid faller markedsandelen med 0,9 prosentpoeng til 3,8 prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag