SAS-passasjerene som fikk ferien i grus har en krystallklar beskjed til flyselskapet:


Forhandlingene førte ikke frem. Nå går SAS-pilotene går ut i streik. Les hvordan dette berører deg og hva du har krav på lenger nede i artikkelen.

GARDERMOEN/OSLO (Nettavisen):– Dette er veldig, veldig dårlige nyheter. Det er knusende nyheter, sier en rasende konsernsjef Anko van der Werff i SAS til pressen mandag, etter at 900 SAS-piloter går ut i streik som følge av at meklingen mellom SAS og pilotene brøt sammen.

– Dette var sommeren der alle så fram mot å reise igjen. Dette er veldig dårlige nyheter, gjentar han.

Sjekk nederst i artikkelen om ditt fly er i rute!


– Skammelig

Van der Werff bruker sterke ord når han kommer med knusende kritikk av SAS-pilotene.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle i landene har hatt med selskapet i løpet av denne tiden, sier van der Werff.

– Vi har innsett at SAS ikke vil ha enighet. SAS vil ha streik. Hva vi enn har gjort, så har vi ikke kommet i mål, sa Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen da han møtte pressen mandag, ifølge NTB.

Over 900 SAS-piloter går nå ut i streik. Så mange som 250 avganger og 45.000 reisende kan bli rammet hver dag. Det er ikke kjent hvor mange avganger fra norske flyplasser som blir berørt.

Det er ikke mange alternativer for SAS-passasjerene hvis de vil fly hjem. Det nystartede selskapet Flyr har få avganger og få fly. Norwegian har tidligere uttalt at de har solgt ut mange billetter for sommeren, så der er det ikke mye ledig kapasitet igjen.

SAS-aksjen stupte etter nyheten om streiken og handles nå til bunnivået 56 øre (se grafen under). Markedsverdien av SAS er nå lave 4,1 milliarder norske kroner.

Rammer tusenvis av nordmenn

Tariffavtalene mellom SAS Pilot Group og SAS gikk ut 31. mars, og tarifforhandlingene ble brutt 29. mars da SAS-pilotene ikke ville godta en nedgang i vilkårene på 30 prosent. SAS Pilot Group består av Norske SAS-flygeres Forening, Scannor Flygerforening, Svensk Pilotförening og Dansk Pilotforening.

Kjernen i konflikten har vært at SAS opprettet to nye datterselskap, SAS Link og SAS Connect, og ansatte nye piloter i stedet for å hente inn 450 av de korona-oppsagte SAS-pilotene.

Tidlig i juni ble det kjent at pilotene skal ha gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosents besparelse. Til gjengjeld ville de ha en forsikring om at det er deres medlemmer som får de nye arbeidsplassene som skal fylles i datterselskapene SAS Link og SAS Connect.

Streiken rammer tusenvis av nordmenn. Dette kommer i tillegg til at SAS i vår kansellerte 4000 flyvninger i sommer, og tusenvis måtte få ombooket billettene sine. Samtidig har det nylig vært flyteknikerstreik, som førte til massekanselleringer hos flere flyselskap. Det endte nemlig med tvungen lønnsnemd for flyteknikerne sist uke.

Kan få flere tusen kroner i erstatning

Hva du har krav på som kompensasjon om din flyvning rammes av streik, avhenger av lengden på flyreisen, samt om flyet er innstilt eller forsinket - og lengden på forsinkelsen.

Da Nettavisen i juni snakket med Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, om hva du har krav ved pilotstreik, påpekte han at ikke alle flyvninger nødvendigvis blir kansellert eller rammet av en streik.

Det er derfor lurt å følge med på informasjonen du får fra flyselskapet du skal reise med, og planlegge deretter.

Dette er de generelle kravene du kan ha krav på om din flyvning rammes av streik:

  • Hotellopphold og transport til og fra flyplassen om du blir booket om til en avgang neste dag, og ikke kan vente hjemme, om flyet er forsinket eller må ombookes av andre årsaker.
  • Ombooking av billetten eller billetten refundert.
  • En erstatningssum som skal dekke tap du måtte ha grunnet endringen av planlagt reise. Denne ligger normalt på 250 til 600 euro, og er en såkalt «standardisert kompensasjon». I norske kroner kan du altså få dekket mellom cirka 2600 kroner og 6300 kroner - avhengig av valutakursen.

Ifølge Iversen kan flyselskapet på enkelte vilkår kan utbetale kun 125 euro, altså cirka 1300 norske kroner, i standardisert kompensasjon.

Skadeforebygger i forsikringsselskapet Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen, sier til NTB at kansellerte flyginger som rammes av streiken, ikke blir dekket av reiseforsikring. Hun påpeker at det kan ta litt tid å få pengene tilbake for de som ønsker å få billettene refundert.

– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier hun til NTB.

Les også: Denne detaljen kan avgjøre om SAS-flyet ditt går selv om det blir SAS-streik

- Må vurderes i hvert enkelt tilfelle

Det ble avgjort av EU-domstolen i fjor at streik ikke er å anse som en ekstraordinær omstendighet som fritar flyselskapene fra plikten til å utbetale «standardisert kompensasjon», trakk Iversen fram da vi snakket med ham i juni.

Selv om mange ønsker å få ombooket billetten, er det ikke gitt at alle får ny reise slik at man kan gjennomføre den planlagte ferieturen når selskapet streiker. Dette gjelder selv om man prøver å bruke alle tilgjengelige seter i eget selskap og hos konkurrentene.

Dekningen av bestilt overnatting på bestemmelsesstedet er imidlertid begrenset:

– Ved streik kan du vanligvis ha krav på mellom 250 euro og 600 euro per person i standardisert kompensasjon, som vil dekke en del av tapet. Hvis du har hatt utlegg utover de standardiserte satsene, kan du etter en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle har krav på dekning av også disse, sa Iversen.

Dette kommer i tillegg til at du enten får refundert flybillettene eller får flybilletter til et nytt tidspunkt, ifølge Iversen. Samtidig får du også bevertning, hotellovernatting og flytransport om det er nødvendig i forbindelse ved en eventuell forsinkelse.

Merk deg at retten til standardisert kompensasjon bortfaller dersom reisen din blir kansellert mer enn 14 dager før avreise.

Selskapet kan også slippe unna plikten til kompensasjon blant annet om du blir tilbudt omruting, slik at du kan reise høyst to timer før planlagt avgangstid og ankomme det endelige bestemmelsessted senest fire timer etter planlagt ankomsttid.

Erstatningen man har krav på er standardisert, og beregnes ut fra konkrete vilkår.

Merk imidlertid at dersom du har bestilt pakkereise gjennom en turoperatør, for eksempel Ving, Tui eller Apollo, er det andre regler for kompensasjon. Da er det Pakkereiseloven som gjelder.

Les også: Forsikringsfellene du må unngå når du skal reise: – Kan være underforsikret

Dette har du krav på

Nettavisen har sjekket to tilfeldig utvalgte reiser for å se hva du har krav på, ifølge Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter. Vi tar utgangspunkt i endringen i flytid eller innstillingen skjer som følge av streik, og ikke uforutsette sikkerhetstiltak eller værforhold.

Vi har sjekket en reise utenlands og en innenlands.

Flyet fra Oslo Gardermoen til Palma De Mallorca i Spania er innstilt:

Flyselskapet skal gi deg tre alternativ:

  1. Tilbakebetale billettkostnaden for den delen av reisen du ikke får benyttet.
  2. Booke om reisen med samme flyselskap eller et konkurrerende selskap med en flytid så nærme opprinnelig avgang som mulig. Hvis ønsker ny avgang snarest mulig, skal du også få dekket kostnader til mat og drikke, men hvor mye du får avhenger av ventetiden.
  3. Booke om billetten til en reise på et senere tidspunkt.
  • Du har uansett alternativ krav på opptil 400 euro - eller cirka 4200 norske kroner (avhengig av valutakurs) - i kompensasjon avhengig av når du fikk vite om kanselleringen og/eller ny avgangs- og ankomsttid.

Flyet fra Oslo Gardermoen til Palma De Mallorca i Spania er forsinket med inntil 5 timer:

  • Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Det er flyselskapet som deler ut matkupongen.
  • Du har krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet dersom du bookes om til en flyavgang neste dag.
  • Du skal få opptil 400 euro - eller cirka 4200 norske kroner (avhengig av valutakurs) - i kompensasjon, avhengig av lengden på forsinkelsen.

Flyet fra Oslo Gardermoen til Tromsø er innstilt:

Flyselskapet skal gi deg tre alternativ:

  1. Tilbakebetale billettkostnaden for den delen av reisen du ikke får benyttet.
  2. Booke om reisen med samme flyselskap eller et konkurrerende selskap med en flytid så nærme opprinnelig avgang som mulig. Hvis ønsker ny avgang snarest mulig, skal du også få dekket kostnader til mat og drikke, men hvor mye du får avhenger av ventetiden.
  3. Booke om billetten til en reise på et senere tidspunkt.
  • Du har uansett alternativ krav på opptil 250 euro - eller cirka 2600 norske kroner (avhengig av valutakurs) i kompensasjon, avhengig av når du fikk vite om kanselleringen og ny avgangs- og ankomsttid.

Flyet fra Oslo Gardermoen til Tromsø er forsinket med inntil 5 timer:

  • Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Det er flyselskapet som deler ut matkupongen.
  • Du har krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet dersom du bookes om til en flyavgang neste dag.
  • Du har krav på opptil 250 euro - eller cirka 2600 norske kroner (avhengig av valutakurs) - avhengig av lengden på forsinkelsen.
  • Les også: Norwegian er alene om dette gebyret: – Veldig kostbart

    Sjekk hvilke fly som går og står

    Nettavisen har samlet et knippe norske flyplasser for å gi deg oversikt over hvilke fly som går og hvilke fly som står. Oversikten finner du her:

    Kø på flyplassen hindrer reise

    Flyselskapet du reiser med, skal gi deg informasjon om hvor tidlig du kan sjekke inn, og hvor mange timer før avgang du bør møte på flyplassen, ifølge Iversen i Forbrukerrådet.

    Hvis du likevel holder disse anbefalingene, men blir stående i flere lange køer på store europeiske flyplasser i sommer, og ikke rekker flyet ditt, hva skjer da?

    – Det vil normalt ikke være regulert av EU-forordningen om flypassasjerers rettigheter. Plikten til å gi eventuell standardkompensasjon gjelder mellom flypassasjeren og flyselskap, og det er vanskelig å se at flyselskapene vil ha et ansvar i denne sammenheng, sa Audun Pettersen, bransjedirektør for reiseliv i Virke, til Nettavisen i juni.

    – Teoretisk kan det tenkes at flyplassene kan bli erstatningsansvarlige i en slik situasjon, men i praksis skal det nok både en god del til og vil trolig innebære et nokså kronglete løp i utenlandske nemnder for å skulle vinne frem i en slik sak, påpekte han.

    Iversen i Forbrukerrådet anbefaler å ta vare på dokumentasjon som viser at du møtte opp tidlig på flyplassen, og ordne deg nye billetter så du kommer deg hjem fra ferie.

    – Hvordan kan man bevise at man møtte opp i tide?

    – De fleste vil kunne dokumentere hvor tidlig de har ankommet flyplassen ved å vise en togbillett, parkeringsbillett eller utgift for å ha passert en bomring. Det kan uansett være lurt å ta et bilde av at du står i kø på flyplassen, slik at du har dokumentert datoen og tidspunktet for når du ankom, sa han til Nettavisen i juni.