Gå til sidens hovedinnhold

Rapport avslører XXL-fusk med priser

XXL innrømmer juks med priser.

AKER BRYGGE (Nettavisen Økonomi): En rapport fremlagt i dag dokumenterer at sportsutstyrkjeden XXL har brukt fiktive priser for å få tilbud til å framstå som bedre enn de faktisk er. Rapporten ble presentert i formiddag av advokat Berit Reiss-Andersen i advokatfirmaet DLA Piper.

Undersøkelsen DLA Piper har gjort dokumenterer åtte verifiserbare fiktive kjøp, som har gått ut på at ansatte har dratt kortet selv for å skape kunstige, fiktive førpriser.

- Det er en betydelig gruppe av intervjuobjekter som kan bekrefte dette, sier Berit Reiss-Andersen.

Les også

Stjernesmell for XXL - raste til ny bunn

Lovstridig praksis

Rapporten gjelder 2014-2019, men advokatfirmaet har også gått lenger tilbake i tid. Det har fremkommet flere tilfeller av dette som ikke er tatt med i rapporten, fremholder advokaten, som også poengterer at mange ansatte sier dette er ukjent praksis.

- Slike handlinger er i strid med markedsføringsloven. Fiktive salg som grunnlag for å etablere førpris er villedende markedsføring overfor kundene, sier Reiss-Andersen.

Men det er ikke grunnlag for å si at praksisen med prisjuks er utbredt, understreker advokaten.

- Langvarig eller systematisk juks har vi ikke grunnlag for å si at det er. Det er 6,5 millioner transaksjoner i XXL på ett år. I det perspektivet utgjør dette en svært liten del av omsetningen. Vi mener ikke å ha uttømmende kunnskap om praksisen, men mener å ha undersøkt et godt representativt utvalg.

Les også

Jollyroom øker prisen under Black Week: - De villeder kundene

Manglet HR-avdeling

Undersøkelsen konstaterer et stort press for å oppnå krav om omsetning og så videre. Hvis man skal komme til bunns i ukulturen er det kulturelle endringer som må til, påpeker Reiss-Andersen.

Rapporten viser at det har eksistert en form for ekstrem konkurransekultur, med mange unge og uerfarne medarbeidere. XXL har ikke hatt en HR-avdeling, og har manglet rutiner for varsling.

- Har du noen gang før vært borti et selskap med ti milliarder i omsetning ikke har en HR-avdeling?

- Nei. Og vårt råd er at det bør de ha. Men våre råd er knyttet til de funnene vi har gjort. Det var åpenbart et ønske fra varehussjefene å få mer støtte for slike funksjoner.

- Dugnadene, hva har dere kommet til der?

- Jeg mener det i denne organisasjonen er et prestasjonspress. Det kan være positivt, men kan også få negative utslag. Det har vært en kommunikasjonslinje hvor man følger opp veldig tett - det vi har beskrevet i rapporten er nok et utslag av dette prestasjonspresset på mange nivåer.

Les også

Fra vekstrakett til fiasko - hva er galt med XXL?

- Selskapet er feil organisert

Styreleder Hugo Maurstad sier selskapet skal gjøre interne endringer for å komme denne typen ukultur til livs.

- Det er elementer her i en kultur som har tatt det litt for langt, og i noen situasjoner har det bikket over. Det går på opplæring, regler og manglende rutiner og varsling når noe skjer. Dette har vært for dårlig, og det fikser vi på nå.

- Hvorfor har ikke lederne på varehusene vært bedre instruert?

- Generelt vil jeg si at XXL har vokst fra 0 til 10 milliarder og blitt en av Europas største sportskjeder. Jeg kom inn i dette som ny i høst, og jeg må si at her har selskapet vokst fra organisasjonen, sier Maurstad til Nettavisen.

Størrelsen og kompleksiteten er ikke gjenspeilet i hvordan selskapet er organisert, mener styrelederen, som nå varsler nå raske endringer for å få en bedre samsvar mellom organisasjon og størrelse.

Les også

Coop har best omdømme blant de største norske bedriftene

Les også

Kjempesmell for XXL - må få nødhjelp av eierne

Lover raske endringer

Endringene i organisasjonen skal komme raskt, forsikrer konsernsjef Tolle Grøterud.

- Det viktigste er å få sentrale funksjoner raskt inn, på områder som HR, compliance (etterlevelse av selskapsregler, red.anm) og kommunikasjon.

- Er det et så høyt prispress i denne bransjen at det er fristende å ta snarveier?

- Det skal ikke tas snarveier, i hvert fall ikke hos XXL, så nei, sier Grøterud.

- Dere hadde en konkurrent som gikk konkurs i høst, burde det ikke ha gitt et pusterom for XXL?

- Det er et helt klart sterkt prispress, og noe kapasitet vil bli borte. Mange sliter, selv om markedet nok kommer til normalisere seg etter hvert. Men prispress er jo ikke noen unnskyldning for å gjøre ting som ikke er riktig, sier styreleder Hugo Maurstad.

Kommentarer til denne saken