I tilleggsinnstillingen til Oslo-budsjettet for 2023 som ble lagt fram torsdag, utsetter byrådet det planlagte priskuttet i kollektivtrafikken. Prisreduksjonen utsettes fra januar til april neste år, på grunn av den økonomiske situasjonen.

Utsettelsen får nå flere partier til å reagere, deriblant Rødt.

– Byrådet har altså brukt sju år på å innfri sitt valgløfte om billigere kollektivtransport, og nå utsetter de det enda mer, sier en oppgitt Siavash Mobasheri, som er Rødts gruppeleder i Oslo bystyre, til Nettavisen.

Les også: Oslo-byrådet blar opp 80 millioner for ny barnehage: – Det henger ikke på greip

– Hatt mange muligheter

Da forslaget til budsjett ble lagt fram i september, foreslo byrådet å sette av 200 millioner kroner til å senke billettprisene fra nyttår.

Det ville betydd at en enkeltbillett i gjennomsnitt ville blitt 20 prosent billigere, i et nytt fleksibelt billettsystem der billettene blir billigere jo oftere du reiser.

Nå må altså passasjerene vente ytterligere fire måneder før prisene kuttes.

– Det er rett og slett pinlig. Byrådet har hatt mange muligheter til å foreslå kutt i kollektivprisene, sier Mobasheri, og påpeker:

– I revidert budsjett i år fikk vi et flertall i bystyret med på å utvide familierabatten på kollektivtransporten hele uka. Dette trenerte byrådet, og skyldte på Ruter-samarbeidet med Viken.

Han viser til at Rødt, som har forhandlet om budsjettet med byrådet i flere år, har foreslått billigere kollektivpriser de siste årene.

– Hva vi vil gjøre med utsettelsen til byrådet og hvordan billettprisene skal reduseres er noe vi vil diskutere internt i partiet de neste dagene, sier han til Nettavisen.

Med det nye billettsystemet vil det fortsatt lønne seg å kjøpe månedskort om man reiser over 21 ganger i måneden. Det er imidlertid ikke foreslått kutt i prisen på månedskort.

Les også: Raser mot Oslo-byrådets sykkel-millioner: – Knapt til å tro det man leser

– Det er skuffende

I byrådserklæringen fra 2019 lovet byrådspartiene Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet de Grønne (MDG) at prisen på enkeltbilletter skulle reduseres med 20 prosent. Lite har imidlertid skjedd med prisene, som har økt årlig på grunn av prisjusteringer.

– Dette byrådet har lagt fram et historisk stort budsjett og forsyner seg kraftig av fellesskapets penger. Da er det skuffende at de ikke klarer å innfri et av sine viktigste løfter om å gi Oslo-folk billigere billetter, sier Venstres miljøpolitiske talsperson i Oslo, Marit Kristine Vea, til Nettavisen.

Vea påpeker at utsettelsen kommer på et særs dårlig tidspunkt.

– Nå er det dyrt å bo i Oslo, og bompengene øker. Samtidig må vi kutte utslipp og ønsker at folk skal la bilen stå. Da må kollektivbillettene bli billigere, sier hun.

– Venstre mener billigere og bedre kollektivtrafikk må prioriteres umiddelbart, og vi stiller oss helt uforstående til utsettelsen som ligger i budsjettet, legger Vea til.

Les også: MDG lovet priskutt, men det motsatte har skjedd

– Trengs en gulrot

Venstre-politikeren viser til at biltrafikken også øker i Oslo, stikk i strid ned bystyrets mål.

– Likevel satser byrådet alt på én løsning, og det er parkeringsrestriksjoner og økte bompenger. Vi mener at det også trengs en skikkelig gulrot, og det er et priskutt på kollektivbillettene, sier Vea.

Senest i forrige uke kom Kantars store klimaundersøkelse som viser at folk gjerne vil la bilen stå, men da må kollektivbillettene bli billigere.

– Byrådet har lovet dette i snart fire år, men det må tydeligvis et byrådsskifte til for å få det gjort, sier hun.

Les også: Ruter utredet i 21 måneder – ingen nye billettsystemer på plass

Senterpartiets gruppeleder i Oslo bystyre, Morten Edvardsen, reagerer også på utsettelsen:

– Dersom det skal lykkes å få flere over på kollektiv, nytter det ikke å somle med å innfri løftet om lavere kollektivpriser. Samtidig økes bompengene. Det blir dobbel straff, sier han til Nettavisen.

– Holder det vi lovet

Da utsettelsen av priskuttet ble varslet denne uka, påpekte finansbyråden at det må tas store grep for å spare penger.

– Da jeg la fram budsjettet i september, sa jeg at alt blir dyrt. Det stemmer fortsatt, men siden den gang har prisveksten blitt enda mer dramatisk, og regjeringens nye kraftskatt fører til milliardtap for Oslo kommune. På svært kort tid har vi derfor måttet gjennomføre store og krevende endringer, uttalte finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG).

Les også: Vil ha 30-sone i store deler av Oslo: – Helt forferdelig

Han viste til regjeringens forslag om økt grunnrenteskatt og det nye høyprisbidraget for vannkraftselskaper, som betyr at Oslo kommunes utbytte fra Hafslund Eco blir redusert med 1 milliard kroner i 2023.

Wilhelmsen utdyper overfor Nettavisen:

– Regjeringas milliardkutt i Oslo kommunes økonomi har satt oss i en vanskelig situasjon. Likevel leverer vi på løftene våre og vi kutter ikke i velferdstilbudet til folk. Vi vi holder det vi lovet og setter ned kollektivprisene fra april. Det er jeg stolt av.

Byråden bare fnyser av kritikken, særlig fra Venstre.

– Venstres kritikk av oss der de både kritiserer for å bruke for lite og for mye penger på en gang faller på sin egen urimelighet, sier Wilhelmsen.

Tilleggsinnstillingen til budsjett reduserer også innkjøp av kommunale boliger til rundt halvparten av det som tidligere var planlagt og kutter tilskudd til kommunale idrettsanlegg med 6,5 millioner kroner.