OSLO RÅDHUS (Nettavisen): Oslo-byrådet fortsetter sin store satsing på sykkelveier i neste år. I budsjettet som ble lagt fram onsdag, foreslår byrådet å bruke over 600 millioner kroner til å utvide sykkelveinettet.

Den enorme sykkelsatsingen får Frp til å reagere kraftig.

– Byrådslederen og finansbyråden gikk jo tidligere i uken ut og ville justere forventningene i budsjettet for neste år. Men det byrådet gjør i dag er å skru av lyset for vanlige folk, men soler seg i glansen av sine egne prestisjeprosjekt, tordner Oslo Frps finanspolitiske talsperson, Lars Petter Solås, til Nettavisen.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) gikk tidligere i uken ut i Aftenposten og ba Oslo-folk være forberedt på krisebudsjett og tøffe tiltak for å spare strøm. I sommer manet han også til måtehold.

Les også: Vanngebyret i Oslo går i taket: Om fire år må du betale nesten det dobbelte

Se video: Raser mot sykkelsatsing: – Ikke til å tro:

Bygger 25 kilometer

Byrådet skriver i sitt budsjettforslag at det skal bygges 25 kilometer med nye sykkelveier i 2023.

«Totalt har det blitt bygget ut nærmere 70 km sykkelvei, og over 38 km sykkelvei er oppgradert sidne 2015. Sykkeltrafikken har økt med 50% siden 2014», står det i budsjettdokumentene.

Les også: Her fjernes 230 p-plasser: – Ikke greit

I tillegg til de 600 milionene til ulike sykkelprosjekter rundt om i byen, ønsker det rødgrønne byrådet å brule 2,5 millioner kroner på tryggere sykkelparkering.

«Trygg og tilgjengelig sykkelparkering er vitkig tiltak for å få flere til å velge sykkel. 45% svarer at risikoen for sykkeltyveri gjør at de sykler mindre enn de selv ønsker. Byrådet forslår derfor å styrke arbeidet med sikker sykkelparkering med 2,5 mill. i 2023 og 2024», står det videre.

Da budsjettet ble lagt fram på en pressekonferanse i Oslo rådhus onsdag ettermiddag, påpekte finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) at det er dyrtid, med økte strømpriser, økte renter og stor pris- og lønnsvekst.

– Vår jobb med dette budsjettet er å svare på de utfordringene folk står i nå, samtidig som vi leverer på de løftene vi ga i byrådserklæringen, sa han.

Les også: Gjelden til Oslo kommune skyter til himmels

Se video: Finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) forsvarer sykkelsatsingen:

– Lite til de eldre

Men Solås mener byrådet ikke kan kalle det for et trangt budsjett, når de kan bruke 600 millioner kroner på sykkelveier.

– Samtidig bruker de knappe 2,6 millioner kroner på de Rosa bussene, som sørger for at de eldre har et godt tilbud i hverdagen. Her ser vi at de viktigste tjeneste for byens befolkning, de får ikke mye satsing fra det sittende byrådet, sier han.

Han etterlyser en større satsing på flere av utfordringene som Oslo nå står i.

– Vi må sørge for at basistjenestene er på plass, før vi kan ha det som er flott og fint å ha, som byrådet ønsker, påpeker Solås, som blant annet mener at det må brukes mer penger til å forebygge og stanse voldsbølgen i hovedstaden.

– Dessverre så ser vi at byrådet ikke kjenner sin besøkelsestid der heller. Det vi ønsker er en satsing med konkrete tiltak så vi får en reduksjon av de problemen vi har i byen. Da må vi tørre og peke på dem, sier han, og legger til:

– Men byrådet prioriterer altså sine egne ideologiske kjepphester fremfor å gjøre noe med den situasjonen vi er i.

Samtidig økes vann- og avløpsgebyrene for byens innbyggere med 16,5 prosent neste år.

– Det er knapt til å tro

– Men mange i byen får jo nytte av disse sykkelveiene, så det er jo viktige investeringer det også?

– De viktigste vi kan gjøre på samferdselsfeltet er å investere i de kommunale veiene. Det er det som er størsteparten av sykkelveiene og skoleveiene, og det som vil gjøre det trygt. Der atser byrådet ingenting, hevder Solås, og legger til:

– Mens de sykkelveiene som er kun til for de unge, friske menneskene som kan sykle, det er der de store pengene kommer.

Han har heller ikke mye til overs for byrådets statsing på tryggere sykkelparkering.

– Det er nesten så man må trekke litt på smilebåndet av det, etter de store fadesene byrådet har hatt med sykkelhotell, blant annet ved Oslo S, som koster millioner av kroner og som nesten ikke brukes, sier Solås, og legger samtidig til:

– Det er knapt til å tro det man leser.

Les også: Den kommunale blokka har stått tom i åtte år: – Enorm sløsing med verdier

Høyre: – Ikke krisebudsjett

Heller ikke Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Anne Haabeth Rygg, synes budsjettet bærer preg av å være stramt.

– Dette er ikke et krisebudsjett. Snarere tvert imot. Det er et valgkampbudsjett for 2023. Aldri har Ap-byrådet hatt mer penger å rutte med, og aldri har de brukt mer, sier Haabeth Rygg til Nettavisen.

Også hun reagerer på at byrådet prioriterer sine egne prestisjeprosjekter.

– Problemet er at de bare prioriterer det selv synes er morsomt, men kutter i mange av de viktigste tilbudene, sier hun.

Haabneth Rygg mener det viktigste nå er at Oslo må gjøre mer for å få ned utslippene.

– Oslo må også gjøre mer for å bedre Oslofolks psykiske og fysiske helse, særlig nå etter pandemien og med krig i Europa. Da kan man ikke kutte i pp-tjenesten, og true med stengte idrettsanlegg i vinter, sier hun.

Reduserer billettprisen

I år bruker byrådet 674 millioner kroner på sykkelveier i Oslo, mens det i 2021 ble det satt av 361 millioner - og 373 millioner kroner i 2020.

Byrådet foreslår også neste år å bruke 200 millioner kroner til å kutte i prisene på enkeltbilletter i kollektivtrafikken, 122 millioner kroner til styrket arbeid med trafikksikkerhet i 2023 og 2024, samt å bruke 75 millioner kroner for å gjøre AKS gratis også for fjerdeklassinger.

Dessuten foreslår byrådet å bruke om lag 50 millioner kroner til prosjektet bilfritt byliv i 2023, og 38 millioner kroner de neste fire årene på å plante 100.00 trær.