Gå til sidens hovedinnhold

Raser over bensin til 21 kroner: – Og de vil tredoble CO2-avgiften?!

Senterparti-profilen mener den planlagte økningen i CO2-avgiften vil ramme urettferdig. – Har hun lest den nye klimarapporten? spør klimaministeren.

– Det er helt horribelt, sier stortingsrepresentant Sandra Borch (Sp) etter å ha fylt bensin til 19,63 kroner i Tromsø.

På samme bensinstasjon kostet V-Power-bensinen 21,03 kroner.

– Og regjeringen vil tredoble CO2-avgiften over de neste ti årene? spør hun retorisk.

– Det er en politikk som vi har advart kraftig mot. I tillegg har de fjernet avgiftsfritaket på biodiesel, som nok ville gjort prisen litt lavere enn den er i dag.

– Dette vil føre til store sosiale og geografiske forskjeller, sier hun.

Les også: Verst tenkelig scenario: - Vi vet ærlig talt ikke hva konsekvensene vil være for Norge

Borch reagerer på at regjeringen ønsker at alle kommunale bilinnkjøp utslippsfrie fra 2022, med noen unntak for beredskapskjøretøy, samt har som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025.

– Vi må legge til rette for en ladeinfrastruktur i Nord-Norge før vi legger setter sånne krav, sier Borch.

Les også

EU: Ikke for sent å hindre at klimaendringene løper løpsk

Mener Sp motarbeider klimamål

CO2-avgiften er i dag på 1,71 kroner/liter for bensin og 1,98 kroner/liter for diesel, inkludert merverdiavgift.

Regjeringens forslag er at dette skal økes til 5,14 per liter bensin og 5,92 per liter diesel innen 2030, ifølge Motor.no.

I Tromsø har man en særegen drivstoffavgift på cirka 1 krone, som brukes til å finansiere veiavgifter.

– Her på Vestlandet kjørte jeg nettopp forbi en stasjon hvor de solgte diesel for 14,50 kroner, så det er nok ikke bare veiavgifter som bestemmer nivået på drivstoffpriser.

Det svarer klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn i Venstre når han hører om Borchs irritasjon lengre nord i landet.

Les også: FN legger fram ny klimaoversikt: - Jeg er stadig mer bekymret når jeg ser hva som faktisk skjer

Han er rask til å peke på mandagens FN-rapport, som slår fast at klimaendringene er her for å bli, blant annet i form av hyppigere ekstremvær.

– Den rapporten i går var en klar og tydelig beskjed, men det var ikke en klar og tydelig beskjed om at det bør koste mindre å forurense. Da må man bruke CO2-avgiften, men det er jo Senterpartiet imot.

– Men man må også bruke gulrøtter. Det skal lønne seg å velge grønt og det er også Sp imot. De går jo til valg på å gjøre elbiler dyrere, sier han.

Rotevatn, som er førstekandidat for Venstre i Hordaland, kommer med følgende oppfordring til Borch:

– Jeg foreslår at hun tar en prat med Trygve Slagsvold Vedum og de går inn for at elbilfordelene skal bestå som i dag. De ville vært konstruktivt.

– Vi må ha folk med oss

Borch endrer ikke syn på CO2-avgiften i lys av FN-rapporten.

– Fikk du med deg klimarapporten i går?

– Hvis vi skal lykkes i klimapolitikken så må vi føre en klimapolitikk som har folket med seg. Nordpå har du ikke gode alternativer til å velge klimavennlig transport, og da begynner vi i helt feil ende med en økning i CO2-avgiften som vil ramme barnefamilier.

Les også: Ekstreme elbil-tall: Nå kommer NAF med en lade-advarsel

Borch nevner nyhetssakene om frustrerte turister i Nord-Norge som ble møtt av altfor få ladestasjoner.

– Jeg tenker særlig på nyhetssakene med søringene som kom til Nord-Norge og måtte stå i eviglange ladekøer i sommer. Velkommen til vår hverdag, sier jeg bare.

– Regjeringen vil øke CO2-avgiften gradvis, og de legger jo samtidig opp til flere ladestasjoner i distriktene.

– Jo, mener når du ser prisene i dag så må vi først få på plass en skikkelig ladeinfrastruktur i hele landet før vi innfører økningen i CO2-avgiften. Samtidig har de fjernet avgiftsfritaket på biodieselen, som var unntatt avgifter før 2020. Det henger ikke på greip.