*Nettavisen* Økonomi.

Raymond Johansen raser mot superbillige flybilletter: - Tenk deg om!

SKEPTISK: Tenk deg om før du velger flyselskap! oppfordrer Raymond Johansen , byrådsleder i Oslo, i en Facebook-post tirsdag ettermiddag.

SKEPTISK: Tenk deg om før du velger flyselskap! oppfordrer Raymond Johansen (AP), byrådsleder i Oslo, i en Facebook-post tirsdag ettermiddag. Foto: NTB / Steve Parsons

Nykommeren med superlave flypriser får ramsalt kritikk av byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap).

06.10.20 18:02

Tirsdag kom nyheten om at SAS og Norwegian for første gang vil få lavpriskonkurranse på norske innenriksruter. Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal i gang med tre ruter i første omgang:

  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Tromsø

Wizz Air er kjent som svært prisaggressiv, og vil tilby disse rutene til en svært lav pris. Under en pressekonferanse tirsdag ettermiddag røpet toppsjefen i selskapet, Jozsef Varadi, at norske kunder ikke må ut med mer enn 199 kroner for noen av disse flyturene.

Les også: Ferske Norwegian-tall: Punktlighet er eneste lyspunkt

- Vi har en god arbeidskultur

Ungarske Wizz Air er Europas tredje største lavprisselskap etter Ryanair og EasyJet. Selskapet har tidligere uttalt at koronakrisen gir dem en mulighet til å etablere seg på ruter som blir ledige når andre legger ned.

På gjentatte spørsmål fra flere journalister bekreftet Varadi at selskapet ikke har planer om å inngå avtaler med noen av fagorganisasjonene når de nå etablerer innenlandsruter i Norge.

- Vi betaler markedspris. Vi har en god arbeidskultur, bedre enn mange av selskapene som bruker organisert arbeidskraft, hevdet Wizz Air-sjefen.

- Er det noe som skurrer?

Raymond Johansen (Ap), byrådsleder i Oslo, tenner på alle pluggene i en Facebook-post tirsdag ettermiddag:

- Billettprisene starter på 199 kroner for en enveisbillett fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø. Vel og bra - eller er det noe som skurrer? Wizz Air vil ikke ansatte flyvere eller kabinpersonale lokalt i Norge. De vil ikke tilby norske lønns- og arbeidsvilkår. De tillater ikke fagforeninger, og ledelsen har tidligere drevet med fagforeningsknusing, skriver Johansen.

Les også: Kun én av seks vil fly innenlands resten av året

- Fagforeninger er hjørnesteinen i den norske samfunnsmodellen og det organiserte arbeidslivet, fortsetter Johansen, som samtidig beskylder regjeringen for å «anerkjenne det uorganiserte arbeidslivet» og benytter anledningen til en partipolitisk markering.

Her er hele Facebook-posten:

Tenk deg om før du velger flyselskap! I dag har det ungarske flyselskapet Wizz Air annonsert at de skal begynne å fly...

Posted by Raymond Johansen on Tuesday, October 6, 2020

Kom med stikk mot Norwegian

Totalt har selskapet 48 ruter til 12 land fra Norge, etter 15 år i landet.

- Vi har markert oss kraftig. Vi befester denne posisjon nå og vil innta en enda viktigere posisjon i det norske markedet med dagens nye ruter, sier Varadi.

De nye rutene starter opp fra 5. november.

- Vi er svært spent på denne muligheten. Vi skal fly fire ganger daglig til Bergen og Trondheim, to ganger til Tromsø.

Prisen blir altså 199 kroner for alle rutene. Wizz Air vurderer også andre ruter i Norge, påpeker Wizz-Air-sjefen, uten at dette er konkretisert ennå. På et spørsmål om timingen for å trappe opp nå skyldes at Norwegian er i krise, svarer han:

- Jeg kan ikke huske at Norwegian ikke har vært i krise?

- Norge og Norden er vårt hjemmemarked og vi har alltid vært tilhengere av konkurranse på like vilkår, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian, i en SMS. Han ønsker ikke å gi noen kommentar utover dette.

Les også: Pensjonist Hasse (75) kom seg ikke i barnebarnets konfirmasjon: – Jeg er hakkandes forbanna!

SAS' pressesjef John Eckhoff kommenterer nykommeren slik i en epost til Nettavisen:

- SAS har vært i Norge i snart 75 år. Dette er vårt hjemmemarked og her, som alle andre steder vi opererer, konkurrerer vi mot andre selskaper. Det er vi vant til. Konkurranse på like vilkår skjerper oss og gjør oss enda bedre. Vi skal fortsatt være det foretrukne selskapet for dem som flyr fra, til og innen Skandinavia med et rutetilbud som er tilpasset behovet til skandinaviske reisende.

Les hele saken om Wizz Air-lanseringen her.

Parat skeptiske

Nestleder i arbeidstakerorganisasjo Parat, Anneli Nyberg, mener det siste norsk luftfart trenger akkurat nå er en useriøs aktør.

Hun forventer at bedrifter som skal etablere seg i Norge følger spillereglene i det norske arbeidslivet.

- Vi har et velfungerende partssamarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, noe vi forventer at blir opprettholdt. Det er viktig for norsk næringsliv og det er viktig for norsk luftfart at vi har ordnede forhold, sier Nyberg i en pressemelding.

Head of Aviation i European Transport Workers' Federation (ETF), Eoin Coates, slenger seg på i diskusjonen. Han mener Wizz Airs behandling av ansatte i andre land er å regne for sosial dumping.

- De utnytter enhver vei de kan for å sikre seg fri bevegelse, og bruker alle skitne triks i boken. De misbruker ansatte over hele Europa. Vår største bekymring er at selskapet har både penger og tid til å plukke opp alle innenlandsruter som nå ligger åpne i Europa. De venter på at andre flyselskaper skal gå tom for midler, sier Coates.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.