Gå til sidens hovedinnhold

Reagerer på Facebooks planer om navnendring: - Som om Grandiosa skulle endret navn

- Det er veldig rart med tanke på hvor innarbeidet Facebook er som merkevare.

Det sier Trond Blindheim, dosent ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania i Oslo.

For onsdag morgen kom nyheten om at Facebook planlegger å bytte navn til et som reflekterer selskapets nye satsing på såkalt «meta-univers».

Facebook-sjef Mark Zuckerberg skal tale på selskapets årlige Connect-konferanse 28. oktober, men navneskiftet kan bli offentliggjort før, skriver The Verge.

Navnendringen gjøres for at selskapet skal bli mer kjent for mer enn bare sosiale medier, ifølge den amerikanske teknologinettsiden.

Les også: Zuckerbergs nye baby: Ansetter 10.000 i Europa

Blindheim er svært overrasket over planene om navnendringen. Han sammenligner den amerikanske IT-giganten med andre kjente merkevarer.

- Det er jo en av verdens største merkevarer i dag. Det blir som at Coca-Cola eller Grandiosa skulle ha endret navn, påpeker han.

Udramatiske endringer

Blindheim undrer seg over at en navnendring på en verdenskjent merkevare kan skje på såpass tynt grunnlag.

- Jeg ser ikke noen logisk grunn til at de skal skifte navn for så lite, sier han.

- Kan navnendringen føre til konsekvenser for Zuckerberg & Co?

- Det er dristig, men jeg tror ikke det vil få noen praktiske konsekvenser. Det er såpass kjent og «alle» er på Facebook, så å endre navn vil ikke ha noen betydning sånn sett, forklarer Blindheim.

Les også: Nå får du et lite pustehull fra ekstremprisene på strøm - men Sør-Norge fortsetter å være dyrt

Høyskolelektor Dag Inge Fjeld ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania, understreker at det hele er mindre dramatisk enn det kan virke som.

- Planene om navnendringen handler om at de ønsker å tydeliggjøre forskjellene på morselskapet og datterselskapene, forklarer han til Nettavisen.

Viktig for utviklingen

Som The Verge er inne på, påpeker også Fjeld at det ut i fra foreløpig informasjon som har kommet ut, trolig kun er morselskapet «Facebook Inc.» som vil bytte navn.

Altså vil Facebook-appen og nettstedet trolig gå under det samme gjenkjennelige navnet og den blå logoen.

- Det blir som med Google og Alphabet, påpeker høyskolelektoren.

Google opprettet Alphabet Inc. som morselskap i 2015, med hensikt i å eie flere selskaper skapt og eid av Google Inc, inkludert Google selv.

Les også: Iphone-leverandøren avslører elbil-planer

Mark Zuckerberg har utviklet Facebook Inc. til en teknologi-gigant, siden han startet det som en digital plattform sammen med medstudenter i 2004 i studietiden på anerkjente Harvard University.

Facebook Inc. eier og drifter i dag blant annet også Instagram og WhatsApp.

- Med navnendringen er det selskapsstrukturen som det gjøres noe med, forklarer Fjeld.

Ifølge han er det et grep fra Facebook et tydelig signal på at de vil ligge foran konkurrentene.

- De dreier seg om «virtual reality» (VR) og «augmented reality» (AR) og at de ønsker å ligge i forkant av Google og Apple. Derfor trenger de et annet navn på firmaet som lager de løsningene, begrunner Fjeld.

Med VR og AR menes henholdsvis datasimulert virkelighet og teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel ved bruk av grafikk og lyd.

Stor regning

Det å bytte navn vil ifølge ekspertene bli en stiv prislapp Zuckerberg og Facebook.

- Eksakt sum er vanskelig si, men det blir nok mange hundre millioner de må ut med her, forklarer Trond Blindheim.

Han for støtte av kollega Dag Inge Fjeld.

- Det koster, men det er er absolutt verdt det, påpeker høyskolelektoren.

Samtidig legger han til at det kan det være et fornuftig grep for at selskapet skal sette seg i en bedre politisk posisjon, uten at man setter verdiene i fare.

Les også: Norges «ukjente» gigant med ellevill vekst: – Har vært pionerer