Gå til sidens hovedinnhold

Reagerer på Findexa-regninger

Via telefonregningen fra Telenor fakturerer katalogselskapet Findexa sine kunder. Bedriftsforbundet vil ha slutt på ordningen, men Findexa sier nei.

Telenor solgte høsten 2001 hele sin katalogvirksomhet til Texas Pacific Group for 5,8 milliarder kroner. Som en del av avtalen forpliktet Telenor seg til å opptre som pengeinnkrever for Findexa i seks år, skriver Aftenposten.

Ordningen er gull verdt for Findexa. I 2002 ble en tredjedel av katalogselskapets inntekter i Norge krevd inn av Telenor.

Flere kunder har reagert på faktureringsordningen. Mange frykter at stengte telefonlinjer kan bli brukt som pressmiddel ved inndrivelse av pengekrav fra Findexa.

I januar i år skrev Bedriftsforbundet på vegne av småbedriftene brev til Findexa og Telenor. I brevet ble selskapene bedt om å skille fakturaen for katalogoppføring fra den ordinære telefonregningen.

Telenor forsikrer i sitt svarbrev at selskapet ikke stenger telefonlinjen dersom kundens avtale med Findexa blir misligholdt. Telegiganten opplyser også at de skal forsøke å få endret dagens praksis.

Men det vil ikke Findexa være med på. I sitt svar til Bedriftsforbundet avviser katalogselskapet at det eksisterer noen uheldig faktura-sammenblanding.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot