Det har gått tre uker siden Telenor og TV 2 avbrøt forhandlingene og 550.000 mistet TV 2s kanaler.

Mens TV 2 mister flere titalls millioner for hver måned som går i form av tapt reklameomsetning og inntekt fra Telenor, står telegiganten i en annen situasjon.

– Telenor betaler ikke noe til TV 2. Det har de ikke gjort siden 1. desember. Dette sparer Telenor på. Samtidig betaler de heller ikke tilbake penger til kunder før kunden selv gjennomfører en aktiv handling, sier Lasse Gimnes, eier, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Gimcom AS.

Telenor-kunder får 100 kroner i kompensasjon.

Kunder i borettslag får 50 kroner per boenhet og tilgang til 60 ekstra poeng på Telenors sider som de kan bruke på andre TV-kanaler og strømmetjenester.

Les også: Raser mot TV 2s tilbud til Telenor-kunder: – Det er så sykt

Kan være Norges største TV-konflikt

I 2020 var det Get og TV 2 som ikke klarte å få samarbeidet til å fungere. Da anslo Gimnes at Get tjente rundt én million hver dag på konflikten i sparte kostnader. Leverandøren tilbydde ikke økonomisk kompensasjon, men heller poeng man kunne bruke til å kjøpe andre tjenester.

– Mens Get-konflikten påvirket rundt 480.000 husstanderpåvirker den nåværende situasjonen mellom Telenor og TV 2 rundt 550.000 private husstander. Dette kan være Norges største TV-konflikt gjennom tidene. De er den største TV-distributøren.

Samtidig påpeker Gimnes at 550.000 kunder ikke tilsvarer 550.000 personer.

– Totalt rammes nok 1,2-1,3 millioner personer av dette bruddet. Det som er klart er at Telenor tjener penger på dette. Hvis Telenor ikke hadde betalt 100 kroner tilbake, hadde de nok tjent rundt én million hver dag. Da vi ikke vet hvor mye de betaler til kundene, blir det vanskelig å gi et estimat, påpeker Gimnes.

Telenor ønsker ikke å gi noen nøyaktige tall på hvordan selskapet blir påvirket økonomisk av bruddet med TV 2, men selskapet gir følgende kommentar til Nettavisen:

- Telenor profiterer ikke økonomisk på situasjonen, tvert imot så viser vårt regnestykke røde tall. Selv om vi i en kort periode er uten innholdskostnader til TV 2 så er situasjonen svært negativ for våre kunder og vår TV-tjeneste på lang sikt. Derfor har vi laget en bred kompensasjonsløsning, med tilgang til mer innhold og lavere regning, sier informasjonssjef i Telenor Amalie Knudsen til Nettavisen.

I tillegg har selskapet informert kundene om kompensasjonsløsningen på SMS, i e-poster, i sosiale medier og på TV-skjermene.

Knudsen påpeker at veldig mange kunder ønsker ekstra poeng da dette gir tilgang til å se på filmer og serier fra blant annet Discovery, HBO og Paramount uten ekstra kostnader. Det er derfor de gir kundene dette alternativet.

Telenor ønsker ikke å svare på hvor mange som har fått penger tilbake i kompensasjon, eller hvor mye selskapet har spart på å ikke betale TV 2 de siste tre ukene. Men de hevder at selskapet ikke profitterer økonomisk på denne situasjonen.

Les hele svaret til kommunikasjonssjefen i Telenor lenger ned.

Les også: NRK knuste TV 2 med nesten én million seere

Vanskeligere for kunder i sameier

Det er nemlig slik at kundene må legge inn en innsats for å få hundrelappen tilbake.

Kompensasjonen blir ikke automatisk fjernet fra regningen. I stedet må kundene logge seg inn for å velge mellom penger tilbake eller poeng hos Telenor.

– Det er ofte slik at veldig få benytter seg av slike tilbud fordi det krever egeninnsats. Hvis ingen eller veldig få benytter seg av det, kan det være grunn til å tro at det kan være en million kroner per dag i lønnsomhet, legger Gimnes til.

Det finnes også andre grunner til at han tror at kunder ikke tar i bruk tilbudet.

– Er du i et sameie har du ikke de samme mulighetene til å påvirke hvem som leverer TV-kanaler eller strøm. Man er låst og kan ikke bytte leverandør like lett.

Hvis man ønsker kompensasjon fra Telenor, må dette også gå gjennom styret i sameiet.

Rune Nikolaisen, kjent for siden Gjerrigknark.com, forteller at han har fått tilbakemeldinger fra et par lesere om at styrelederne i deres sameie ikke orker å søke om kompensasjon.

– Jeg synes alle bør be om kompensasjon. Ikke la luringene i Telenor slippe billig unna. Dette gjelder både privatkunder og kunder i borettslag og sameie. Oppfordringen min til vanlige folk er å mase på styrelederne sine, sier Nikolaisen til Nettavisen.

Les også: 1,2 millioner så håndballjentene ta VM-gull

– Profitterer ikke økonomisk på dette

Telenor ønsket ikke å svare med noen konkrete tall på verken hvor mange kunder som har mottatt økonomisk kompensasjon eller hvor mye telegiganten har spart på bruddet.

– Hvor mye sparer Telenor på å ikke betale TV 2 i denne perioden?

– Å stå uten rettigheter til å vise TV 2s innhold til våre kunder er kun negativt. Selv om vi i en kort periode er uten innholdskostnader til TV 2 så er situasjonen svært negativ for våre kunder og vår TV-tjeneste, og med en bred kompensasjonsløsning er ikke dette noe vi profiterer på økonomisk, sier informasjonssjef for T-We, Amalie Knudsen, til Nettavisen.

Knudsen forteller at Telenor gikk til forhandlinger med en vilje til å investere langt mer i TV 2s innhold enn den foregående avtalen.

–Vi opplever å ha strekt oss langt økonomisk, og vil gjøre alt vi kan for å bli enige om en ny avtale så fort som mulig, sier Knudsen.

Hvor mange kunder har takket ja og tatt i bruk tilbudet deres om å få kompensasjon på 100 kroner tilbake?

– I stedet for å få kompensert per dag kanalene mangler i desember, har vi valgt å gi en samlet sum uavhengig av antall dager. Alle kunder vi har et direkte kundeforhold med kan velge mellom 100 kroner eller 60 poeng. Vi oppfordrer alle kunder til å logge seg inn på Mine sider på www.telenor.no for å velge poeng- eller krone-kompensasjon, svarer Knudsen.

Som nevnt tidligere har Telenor informert kundene om kompensasjonsløsningen på SMS, i eposter, i sosiale medier, og på TV-skjermene.

–I tillegg har våre medarbeidere i kundeservice bistått mange kunder som ikke benytter digitale løsninger. Vi har hele tiden fokusert på at det skal være tydelig, enkelt og gi merverdi til kundene.

Til informasjon: Lasse Gimnes er eier og daglig leder i kommunikasjonsbyrået GimCom, og jobber mye med diverse medie- og kommunikasjonsbyråer. Han har RiksTV og Amedia som kunde i sitt kommunikasjonsbyrå. RiksTV eies av TV 2 og Nettavisen eies av Amedia.

Les også: Amedia kjøper seg inn i 55 svenske aviser