Reagerer på Telenors varsel om bredbåndet: - Frustrerende

Sp-politiker Anders Hjelseth (til høyre) mener Telenor burde få på plass en alternativ løsning før de slutter å reparere kobbernettet. Telenors Martin Line sier selskapet ikke har tenkt å la noen kunder forbli uten internett over lengre perioder.

Sp-politiker Anders Hjelseth (til høyre) mener Telenor burde få på plass en alternativ løsning før de slutter å reparere kobbernettet. Telenors Martin Line sier selskapet ikke har tenkt å la noen kunder forbli uten internett over lengre perioder. Foto: Martin Fjellanger (Telenor)/Roar Hushagen (Telemarksavisa)

- Jeg forstår at kobbernettet skal vekk, men da bør Telenor i det minste få en løsning på plass først, sier Senterparti-politiker.

20.03.19 09:54

Mange har den siste tiden fått et brev fra Telenor om at eventuelle feil i kobbernettet ikke vil bli rettet etter 1. mai i år. Brevet kommer etter at Telenor tidligere i år annonserte at selskapet starter utfasingen av kobbernettet som brukes til fasttelefoni og bredbånd. Fra nå av skal alt gå i fiber og annen infrastruktur.

Ordførerkandidat Anders Hjelseth (Sp) i Nome kommune i Telemark reagerer på brevet fra telegiganten.

- Jeg forstår at kobbernettet skal vekk, men da bør Telenor i det minste få en løsning på plass først. Det er ganske standard at dersom noe skal erstattes, så bør det være en fungerende løsning på plass før tilbudet forsvinner, sier politikeren.

Det var avisen Varden som først omtalte brevet som mange Telenor-kunder mottar i disse dager.

Les også: Hydro har gjort fremskritt etter dataangrep

Rundt 1.000 er helt avhengig av kobbernettet

Nome-politikeren sier han vet at mange i hjemkommunen rammes, men at han ikke har fullstendig oversikt. Nabobygden Fen skal få fiberbredbånd i løpet av året, men det hjelper lite dersom kobbernettet svikter 1. mai og innbyggerne står uten internett ifølge Hjelseth.

- Jeg er ikke berørt selv, men det er langt ifra ideelt at flere av innbyggerne kan ende opp uten internett om kort tid, sier ordførerkandidaten.

Ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er det snakk om rundt 1.000 husholdninger i Norge som kun har tilgang til kobbernett. Telenor har leveringsplikt på tale, men ikke på bredbånd. Telegiganten sier de forstår kundenes frustrasjon.

- Vi forstår at noen reagerer på at det kommer en endring, men dette er en del av arbeidet med å modernisere den teknologiske infrastrukturen i Norge. Og da er det fiberbasert bredbånd og mobil teknologi kundene etterspør, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor.

- Men kan det være at folk faktisk står uten internett dersom kobbernettet ryker etter 1. mai?

- Vi ser på bredbånd som et grunnleggende behov på lik linje med strøm og vann i springen. Vi vil strekke oss langt for at disse vil få et tilbud om annen infrastruktur dersom noe skulle skje. I tilfeller der det oppstår feil, må vi få dem over på en annen bredbåndsteknologi, sier Line.

Les også: Den nye kvinnelige toppsjefen i Hydro er ikke noe å le av

- Tvilsomt

Ifølge Telenor skal ingen kunder være avhengig av det tilårskomne kobbernettet i 2023. Konfrontert med selskapets lovnader, sier Hjelseth at denne informasjonen ikke fremkommer i brevet.

- Det er frustrerende å få et brev der det kan virke som at det kan gå mange måneder fra en feil kan oppstå til man får hjelp. Jeg tviler på Telenor har ting på stell til å hjelpe alle som trenger det med en gang, når de ikke kan love å få alle over på annen infrastruktur innen 2023, sier Sp-politikeren.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.