Gå til sidens hovedinnhold

Reaksjoner på nye flaskestørrelser i butikkene: – Jeg har fått meldinger fra flere som synes dette er sleipt

Tar du feil, kan det bli mye dyrere enn du trodde.

Vi er vant med at Coca-Cola, Pepsi Max og andre brussorter finnes i tre ulike størrelser: 0,33 liter, 0,5 liter og 1,5 liter. Nå har det imidlertid kommet en ny størrelse, som er bare hakket mindre enn flaskene på halvannen liter.

- Jeg har fått meldinger fra flere som synes dette er sleipt. Det er lett å la seg lure, sier Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

En kjapp titt i denne ukens kundeaviser fra dagligvarekjedene, viser at flere har tilbud på flerpakninger med Coca-Cola - i varierende størrelser.

  • Extra: Coca-Cola uten sukker 6x1,25 liter - 73,90 kroner + pant, med en literpris på 9,85 kroner
  • Kiwi: Coca-Cola uten sukker 6x1,5 liter - 89 kroner + pant, med en literpris på 9,89 kroner
  • Meny: Coca-Cola med og uten sukker 8x1,25 liter - 109 kroner + pant, med en literpris på 10,90 kroner.
  • Coop Obs: Coca-Cola med og uten sukker 8x1,5 liter - 119 kroner + pant, med en literpris på 9,92 kroner

Verre å sammenligne priser

Som du kan se av oversikten over, er det nemlig kommet flasker på 1,25 liter, som du altså kan finne i flerpakninger.

Det gjør at du fort kan komme hjem med mindre brus - og til en høyere literpris - enn om du hadde kjøpt vanlig størrelse. Dette ser vi når vi sammenligner prisene hos Meny og Coop Obs.

Det er imidlertid ikke alltid slik at du taper på å velge pakningen med flasker på 1,25 liter, noe vi ser om vi sammenligner prisen for 4x1,5 liter og prisen for 8x1,25 liter på Meny. Prisene er ganske like, men literprisen er langt høyere om du går for firepakningen.

Derfor gjør de nye flaskene det mer forvirrende for forbrukeren, siden det ikke lenger er like lett å sammenligne priser. Nå må du se på literprisen for å få et godt sammenligningsgrunnlag.

- Må passe på

Ser vi på forskjellen mellom prisen for en flerpakning med Coca-Cola hos Extra og Kiwi, er det kun noen få øre rimeligere hos Extra per liter - til tross for at det er mindre brus per flaske. Samtidig skulle man tro forskjellen var større når man totalt sett betaler 15 kroner mindre hos Extra.

- Det er noe med psykologien i det. Mange bruselskere vet nemlig at det ofte koster 89 kroner på Kiwi og Rema, og når man ser at Extra slår til med et tilbud til 73,90 kroner, tror man det er bra. Men du må følge med, sier han.

Les også: Stans i grensehandel ga rekordår for Coop: Nå satser de på å vokse mer

Nikolaisen mener det er ekstra viktig å følge med på literprisen på brus nå som det har kommet flere størrelser på brusflaskene.

- Man må passe på. Her er det noen som prøver psykologiske luretriks. Man må finlese alt, for det nytter ikke å bare se på totalprisen som lyser opp i tilbudsavisene, sier han.

Ønsket flere størrelser

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, forklarer at Extra har tatt inn 1,25 liters flasker for å svare på kundenes ønske om mer hendige forpakninger.

- Mindre flasker gir også mindre plast og bidrar til mindre brusdrikking, samtidig som brusen holder seg friskere lenger, sier han.

Les også: Reagerer på Rema og Coops tilbudskampanjer: - La være å presse kundene

Hos Coop-kjeden Obs selger de derimot 1,5 liters flasker i flerpakningene, og det skyldes at det er en butikk hvor kundene gjerne storhandler. Kristiansen avviser at noen av Coops kunder blir lurt av de nye flaskene.

- Ingen kunder blir lurt hos Coops lavpriskjede Extra eller Obs, for literprisen er den samme om du kjøper 6x1,25 liter eller 6x1,5 liter Coca-Cola, sier han, og påpeker:

- Den ekstra prisbevisste kunden går imidlertid til Obs og handler 8-pakning 1,5 liter cola.

Kampanjeprodukt

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, sier at det er kun Meny av deres kjeder som selger flerpakning med flasker på 1,25 liter.

- Det er kun et kampanjeprodukt, så sånn sett er det et ganske marginalt produkt i det totale brussortimentet, sier hun.

Hvor lenge de kommer til å ha produktet, er foreløpig ikke bestemt.