*Nettavisen* Økonomi.

Refser regjeringen for sosial dumping

Foto: Poppe, Cornelius (SCANPIX)

De norske fagforeningene raser etter at regjeringen ga millionoppdrag til Panama-skip, mens 24 norske sjøfolk ble permitterte.

Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen har arvet en het potet fra forgjengeren etter at Kystverket nå vraker norske skip til fordel for skip fra skatteparadis for slepebåtberedskapen i Nord-Norge.

Oppdraget er på flere titalls millioner kroner, og gikk til et skip fra skatteparadiset Panama.

Kystverket får så ørene flagrer: – Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund ser alvorlig på denne saken da dette vil kunne ha negative konsekvenser dersom norske myndigheter ikke selv følger de intensjoner som regjeringen har lagt opp til i Soria Moria-erklæringene vedrørende sosial dumping til sjøs, heter det i en meget krass melding fra sjøfolkenes organisasjoner.

Millionoppdrag i Nord-Norge
Konflikten gjelder slepebåtberedskapen i Nord-Norge.

Det norske selskapet Solstad Shipping AS kjempet for å få oppdraget, men ble utkonkurrert av et skip fra Panama. Fra før har Kystverket gitt et annet slepebåtoppdrag til et skip fra skatteparadiset Bahamas.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Harry Wahlvåg

Dermed blir 24 norske sjøfolk permitterte, mens båtene som skal gjøre jobben skal bemannes med utenlandske sjøfolk på internasjonale lønns- og arbeidsvilkår.

De to skipene som får slepefartøysoppdraget er «Ocean Supplier» som er registrert på Bahamas og «North Crusader» som går under Panama-flagg.

Kaptein og styrmann på begge båtene er norske, mens mannskapet er utenlandsk.

– Uten tariffavtale
De norske sjømannsorganisasjonene mener at den rødgrønne regjeringen i praksis driver sosial dumping gjennom dette oppdraget.

– Til tross for at Norsk Sjømannsforbund har på et tidlig tidspunkt varslet myndighetene om denne «uheldige» situasjonen, valgte Kystverket å signere kontrakten med Troms Offshore uten at rederiet kunne fremlegge en gyldig tariffavtale for sjøfolka om bord, skriver nestleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Miljøskadelig
Som om ikke den angivelige sosiale dumpingen var nok, så reagerer også sjømannsorganisasjonene på miljøkonsekvensene.

Den norske båten «Normand Draupne» ligger på Karmøy, mens Panama-skipet «North Crusader» ligger i Singapore og må ut på en 35 døgn lang seilas til Nord-Norge.

Her kan du lese uttalelsen:En selsom historie....

– Man kan anta at skipet vil bruke minst 700 kubikkmeter bunkers på turen, med tilhørende miljøutslipp, hevder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

EØS-regler
Ifølge sjømannsorganisasjonene har Kystverket skyldt på EØS-avtalen når det ikke har øremerket oppdraget til et norsk rederi.

Fiskeridepartementet og Kystverket har begrunnet dette med at de har akseptert forskrifter der man ikke kan stille nasjonalitetskrav ved offentlige oppdrag.

Norsk Sjømannsforbund mener at de uansett kunne stilt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår og norsk språk.

Avviser kritikken
Kystverket avviser kritikken fra sjøfolkene, og mener at man ikke hadde noe valg.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Kystverket kan ikke stille nasjonalitetskrav til leverandør, fartøy eller mannskap. Det er stilt krav til at leverandøren skal følge gjeldende regelverk blant annet angående lønns- og arbeidsforhold. Dette er et fartøy som skal operere både i norsk og internasjonalt farvann. I den grad det slås fast at norske tariffer skal gjelde for denne type fartøy, vil leverandøren være forpliktet til å følge dette. Tidligere har det vært lite interesse fra norske leverandører i dette markedet. Kravspesifikasjonen er utformet med vekt på minimumsvilkår, på bakgrunn av tidligere erfaringer der man faktisk ikke har hatt tilstrekkelig med leverandører i konkurransene, sier regiondirektør Frode Kjersem for Kystverket Troms Finnmark til Nettavisen.

- Men dere kunne vel stilt krav om norsk språk, selv om sjøfolkene kunne vært utlendinger?

- Vi har ikke gjort det, fordi vi mente det ikke var berettighet, sier Kjersem.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag