*Nettavisen* Økonomi.

Refser strøm- og telefoniselgere

Firmaet B2C Norges fremstøt mot forbrukere kan komme til å koste dyrt, med Forbrukerombudets forbudsvedtak i ryggen.

26.08.05 13:44

Forbrukermyndighetene har fått mange klager på B2C Norge og selskapets markedsføring av strøm- og telefoniprodukter. Det er nå fattet forbudsvedtak mot B2C med tvangsgebyr, melder Forbrukerombudet.

Firmaet refses for brudd på angrerettlovens bestemmelser, og må i tillegg opplyse klart og tydelig i all markedsføring at forbrukere som inngår avtale med B2C må betale abonnementsavgift for 12 måneder på forskudd.

Dessuten må B2C slutte å bruke villedende prissammenligninger når det gjelder strømavtaler.

B2C selger produkter for henholdsvis kraftleverandøren Total Energi og telefoniselskapet One Call. Salget har foregått ved dørsalg, gatesalg og telefonsalg.

Klagene på selskapet har strømmet inn til Forbrukerombudet, til tross for at ombudet har kontaktet B2C flere ganger. I tillegg har over 200 forbrukere henvendt seg til Forbrukerrådet vedrørende salgsfirmaet.

Mange har meldt fra om at B2C har avvist kunder som ønsker å benytte seg av angreretten. Det er også blitt klaget på mangelfull informasjon om abonnementsavgiften som må betales på forskudd for 12 måneder. Flere forbrukere hevder også at de aldri har takket ja til tilbudet fra B2C, men likevel blitt registrert som kunder.

Det kan vanke flere bøter for B2C, dersom de ikke endrer den villedens prissammenlikningen, samt informerer om kravet for innbetalt abonnementsavgift.

ONSDAG BLE TV 2 HJELPER DEG LANSERT PÅ NETT. SJEKK DEN NYE SIDEN HER.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag