Endringen gjelder også næringsfartøy fra og med sju meter som ikke betaler årsgebyr for sertifisering og fartøyinstruks.
Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det mange som ikke melder fra om endringer som for eksempel eierskifte til NOR-registeret. For å få et mer ajourført register innføres derfor gebyret.
Les også: Regjeringen foreslår generell fartsgrense for fritidsbåter
– Vi ser at mange ikke opprettholder meldeplikten når fartøy for eksempel selges. Det gir feil i registrerte opplysninger, og er uheldig både for ny og tidligere eier av fartøyet, sier avdelingsdirektør Elisabeth Hvaal Lingaas i Sjøfartsdirektoratets avdeling for Skipsregistrene.
Et oppdatert register er også viktig for å kunne spore forlatte fritidsbåter.
Ikke akkurat en fritidsbåt, men en av de mest luksuriøse båtene du noensinne vil se:
– Dessverre er det slik at mange forlater fritidsbåter uten stor verdi, noe som kan medføre store ekstrakostnader for uskyldige tredjeparter som kommuner og privatpersoner. Ofte er det eier av en kai eller brygge som må ta jobben med å fjerne forlatte båter, selv om de ikke er eier av fartøyene, sier Hvaal Lingaas.
(©NTB)
