- Regjeringen foreslår å innføre et høyprisbidrag der satsen settes til 23 prosent av kraftpris som overstiger 70 øre per kWh. Bidraget utformes som en særavgift til statskassen. Avgiften skal beregnes time for time per prisområde. Avgiftsgrunnlaget er avgrenset til omsetning fra kraftproduksjon, skriver Finansdepartementet i en pressemelding.
Innslaget er det samme som strømstøtten til forbrukere. Tiltaket vil alene føre til ekstra inntekter på 16 milliarder kroner.
Les også: Regjeringen tar flere omstridte skattegrep: Henter inn 33 milliarder
Innføringen kommer i kjølvannet av at EU har ønsket økt beskatning på superprofitt på kraftproduksjon.
Skatten gjelder for vannkraft av en viss størrelse allerede fra i dag. Fra nyttår gjelder den også mindre kraftverk og vindkraft.
Tiltaket kommer i tillegg til økt grunnrenteskatt på vannkraft fra 37 til 45 prosent, og en ny grunnrenteskatt på vindkraft på 40 prosent.
Dette er skattegrepene
Havbruk:
Grunnrenteskatt
- Effektiv sats på 40 prosent.
- Gjelder produksjon av laks, ørret og regnbueørret.
- Et bunnfradrag på 4 000-5 000 tonn sikrer at kun de største aktørene vil betale grunnrenteskatten.
- Virkningstidspunkt fra 1. januar 2023.
- Skatteinntektene anslås til 3,65-3,8 milliarder kroner årlig.
- Skatteinntektene fordeles likt mellom staten og kommunesektoren.
- Forslaget sendes på høring i dag med frist 3. januar 2023.
Vannkraft:
Høyere grunnrenteskatt
- Økning i effektiv sats fra 37 til 45 prosent.
- Virkning fra inntektsåret 2022. Små vannkraftverk betaler ikke grunnrenteskatt og påvirkes derfor ikke av forslagene.
- Skatteinntektene anslås til 11,2 milliarder kroner årlig.
Opprinnelsesgarantier
- Inntekter fra salg av opprinnelsesgarantier inkluderes i grunnrenteskattegrunnlaget for vannkraft fra 2023.
- Skatteinntektene anslås til om lag 1 milliard kroner årlig.
Landbasert vindkraft:
Grunnrenteskatt
- Effektiv sats på 40 prosent.
- Virkningstidspunkt fra 1. januar 2023.
- Grunnrenteskatteplikten vil gjelde for vindkraftverk som er konsesjonspliktige. Det vil si vindkraftverk som har flere enn 5 turbiner eller installert effekt på 1 MW eller mer.
- Skatteinntektene anslås til om lag 2,5 milliarder kroner årlig.
- Skatteinntektene fordeles likt mellom staten og kommunesektoren.
- Forslaget sendes på høring før årsskiftet.
Høyprisbidrag:
Høyprisbidrag på vind- og vannkraft
- 23 prosent av den delen av prisen som overstiger 70 øre/kWh.
- Baseres på faktiske priser og gjelder all produksjon i kraftverket.
- Ikrafttredelse:
- I dag (28.09.2022) for vannkraft som er grunnrenteskattepliktig
Forholdet til Grunnlovens tilbakevirkningsforbud er grundig vurdert og har vært forelagt Justisdepartementets lovavdeling - Januar 2023 for øvrig vannkraft og vindkraft
- I dag (28.09.2022) for vannkraft som er grunnrenteskattepliktig
Skatteinntektene fra høyprisbidraget anslås til om lag 16 milliarder kroner årlig.
Prisen som legges til grunn
Regjeringen skriver følgende om hvordan skatten skal beregnes:
Høyprisbidraget beregnes på grunnlag av de faktiske prisene som den avgiftspliktige har oppnådd. Dette innebærer at produksjon som er omfattet av kontraktsunntak i grunnrenteskatten, og andre avtaler om faktisk levering av et fast volum til en fast pris, verdsettes til kontraktspris. For produksjonsvolum som er solgt i spotmarkedet vil faktisk pris være spotpris som er oppnådd i det tilhørende tidsavsnitt.
- For avtaler inngått 28. september eller senere, der det foreligger interessefellesskap mellom partene, er det likevel et krav om at kontrakten er inngått på markedsmessige vilkår. Dersom den avgiftspliktige ikke kan dokumentere at markedsmessige vilkår ligger til grunn for avtalen, er det spotmarkedsprisen i den aktuelle timen og det aktuelle prisområdet som skal ligge til grunn for avgiften.
- Kraft som forbrukes i egen virksomhet, verdsettes til spotmarkedspris, dvs. det kraften alternativt kunne vært solgt for.
- Konsesjonskraft verdsettes til oppnådd pris og vil normalt dermed ikke vil utløse avgiftsplikt.
- Kraft som tas ut gjennom uttaksrettigheter, verdsettes til faktisk pris og vil dermed i mange tilfeller ikke vil utløse avgiftsplikt.
- Dersom summen av volum levert på langsiktige kontrakter, levert som konsesjonskraft, tatt ut som egenkraft og etter uttaksrettigheter, overstiger egen kraftproduksjon i et tidsavsnitt og prisområde, kommer kostnader til dekningskjøp i spotmarkedet til fradrag i avgiftsgrunnlaget (trekkes fra i oppnådd pris), og ev. fordeles forholdsmessig.
De gjør det klart at skatten ikke skal være fradragsberettiget for andre skattegrunnlag.
Ved salg av fastprisavtaler, er det verdien på fastprisavtalen som settes til grunn, ikke spotprisen.
Unntak for tap på finansielle kontrakter
- For finansielle kontrakter inngått senest 27. september 2022 for å sikre inntekter knyttet til salg til spotmarkedspris, fastsettes avgiften på grunnlag av oppnådd pris justert for tap eller gevinst på den finansielle kontrakten, påpeker depeartementet.