Mandal (Nettavisen): Regjeringens opptrapping av CO2-avgiften setter hele fiskerinæringen på Sørlandet i fare, mener lokale fiskere.

– Vi kjører til Danmark for å unngå å gå konkurs, sier Lennart Danielsen, leder i Fiskerlaget Sør.

De fleste fiskerne på Sørlandet drar nå til Danmark for å fylle diesel, melder NRK.

Årsaken er avgifter - og særlig den særnorske CO2-avgiften.

Les også: Norske klimagassutslipp er lavere enn antatt

Danielsen sier han sparer 200.000 kroner på avgifter i året ved å dra til Danmark, selv om han øker sitt eget dieselforbruk betydelig.

Forrige helg møtte han og andre rekefiskere Frp-leder Sylvi Listhaug, som er på bobilturné gjennom Sør- og Vestlandet.

– Vi kjører til Danmark fordi vi ikke har økonomi til å fylle denne dieselen i Norge, sier han.

CO2-avgiften gjør all forurensing dyrere, og er ment til å insentivere klimavennlig omstilling i næringslivet.

Les også: Islam Net har betalt siste avdrag - vil bygge senter for ungdom

Men fiskere i sør mener det ikke er mulig å omstille seg per nå.

– Dette er feil medisin, fordi det virker ikke, sier Danielsen om CO2-avgiften.

– Jeg synes det er skremmende at denne avgiften skal økes enda mer, for det er ikke økonomi til å betale den. Den hindrer å få økonomi i båtene. Årets avgifter har allerede spist opp overskuddet i båtene.

– Regjeringen gjør jo dette for å belønne alle som reduserer sine utslipp, ved at de da slipper å betale CO2-avgift.

– Men du kommer ikke utenom diesel. Teknologien er ikke der, kontrer Danielsen.

– Det finnes teknologi hvor du bygger på båten, for eksempel med en annen type gir eller propell, som reduserer utslippene fra båten. Men ingen tør dette når man må ut med så mange avgifter. Det er for dyrt.

Inkludert merverdiavgift er CO2-avgiften på diesel 1,98 kroner per liter. Denne skal etter planen øke til 5,32 kroner per liter i 2030.

Fædrelandsvennen var først til å omtale saken om fiskerne som fyller diesel i Danmark.

Hvem bør du stemme på? Ta Nettavisens partitest her.

– Hull i hodet

– Dette er det vi i Frp kaller et symbolsk klimatiltak. Klimaregnskapet blir penere i Norge, men for verden går utslippene opp, fordi de bruker masse diesel på å reise til Danmark, sier Sylvi Listhaug.

– Det er helt hull i hodet.

Les også: Gigantisk avtale for Vipps: Får nesten tre ganger så mange brukere

– Avgiften bidrar til mindre lønnsomhet og dermed mindre muligheter for omstilling. Det er altså en ond sirkel, sier Frp-lederen, som fikk høre om problemstillingen da hun traff et knippe rekefiskere i Mandal.

Les mer: I løpet av 100 dager vil Arbeiderpartiet øke prisen på bensin og diesel - men bare i noen deler av landet

Danielsen og fiskerne i sør er mer høylytte i sin motstand mot CO2-avgiften enn sine kollegaer på sjøen i nord. Danielsen tror han vet hvorfor.

– De har fisken nærmere sine båter, så på den måten er trålfiske mer energikrevende. Det er flere der oppe som vil få problemer, men de har kanskje ikke blitt rammet like hardt enda.

Erna satte foten ned

Etter at Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen i januar 2020, har de vært med å gi regjeringen flertall for de statsbudsjettene som har økt CO2-avgiften.

Listhaug sier hun tapte forhandlingene mot en sta Erna Solberg (H).

– Dette var et av punktene vi tok opp i forhandlingene om statsbudsjett for i år, men for fullstendig døve ører. Statsministeren var ikke til å rikke i dette spørsmålet. Jeg synes det er veldig rart at hun ikke ser at hvis vi skal ha en god og robust fiskerinæring i Sør-Norge, så kan vi ikke holde på sånn her.

Les også: Sp-Trygve med klart krav om bensin og dieselpris: – Det er helt uaktuelt

– Hva synes regjeringen om eksempelet med rekefiskerne?

– Nei, de er ikke interessert i å høre på det. Det gjør visst ingen inntrykk.

Forhandlingene endte med at CO2-avgiften ble økt.